E-turystyka natywna szansą rozwoju przedsiębiorczości wśród społeczności lokalnych
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.12.18Słowa kluczowe:
e-turystyka, portal internetowy, społeczności lokalne, turystyka natywna, turystyka zrównoważonaAbstrakt
Turystyka natywna jako indywidualna, niesformalizowana i niezinstytucjonalizowana forma zwiedzania świata należy do grupy współczesnych nurtów rozwoju turystki, takich jak turystyka zrównoważona, etniczna czy turystyka powolna. Ten rodzaj uprawiania turystki ma m.in. za zadanie wspieranie rozwoju gospodarczego lokalnych społeczności i nawiązuje do polityki propoor turyzmu. Przydatnym narzędziami dla obsługi turystyki natywnej są narzędzia informatyczne powszechnie wykorzystywane w e-turystyce. Połączenie założeń stosowanych w turystyce natywnej i narzędzi wykorzystywanych w e-turystyce może stać się podstawą dla opracowania internetowych systemów informacji w zakresie e-turystyki natywnej. Pozwoliłyby one na zaspokojenie potrzeb i rozwój zainteresowań wyspecjalizowanych turystów indywidualnych i ułatwiłyby rozpowszechnienie ofert lokalnych dostawców rożnego typu, niszowych usług turystycznych. Celem artykułu jest oparta na studium przypadku charakterystyka idei e-turystyki natywnej i jej relacji do innych form turystyki zrównoważonej. Ponadto autorzy przedstawili zasady funkcjonowania portalu ETNOS - jednego z portali internetowych pionierskich w zakresie e-turystyki natywnej, który umożliwi m.in. rozpowszechnienie tej nie nowej, lecz istotnie zmodyfikowanej propozycji turystykiBibliografia
Aue, S. (2008). Lifestyle of Health and Sustainability (LOHAS). Eine neue form politischer Partizipation.
Bachelor Thesis. Universitat Siegen. Grin – Verlag fur akademische Texte.
Beeton, S. (2006). Community development through tourism. Cilligwood: Landlinks Press.
Buhalis, D. (2003. eTurism: information technology for strategic tourism management. Prentice Hall.
Butler, R.W. (1999). Sustainable Tourism: a state of the art review. Tourism Geographies, 1(1), 7–25.
Cleverdon, R., Kalisch, A. (2000). Fair Trade In Tourism. International Journal of Tourism Researche, 2, 171–187.
Cohen, E. (1972). Towards a sociology of international tourism. Social Research, 39(1), 164–182.
Czarnecki, A., Luc, M. (2001; 2015, 29 października). Potential input of tourism into economic sustained development in the area of the Baltic Sea – case study of the lower Vistula, Żuławy, Vistula Basin and Elbląg Channel (Poland), Baltic 2001, a regional, IT-based environment conference for the Baltic, organized as part of BEIDS. Pozyskano z: http://www.beids.de/baltic2001/opening.html
Dickinson, J., Lumsdom, L. 2010. Slow travel and Tourism. London: Eathscan.
Ernst&Young (2015, 3 lipca). LOHAS. Lifestyle Of Health And Sustainability. Pozyskano z: https:// www2.eycom.ch/publications/items/2008_lohas/2008_ey_LOHAS_e.pdf Gardner, N. (2015, 29 października), A manifesto for slow travel. Pozyskano z: http://www.hiddeneurope.co.uk/a-manifesto-for-slow-travel
Gaworecki, W.W. (1982). Ekonomika i organizacja turystyki. Warszawa: PWN.
Hunter, C. (1997). Sustainable tourism as an adaptive paradigm. Annals of Tourism Research, 24(4), 850–867.
Hunter, C., Green, H. (1995). Tourism and the environment a sustainable relationships? London: Routledge.
Internetowy słownik języka polskiego PWN, hasło: Etnos. (2015, 29 października). Pozyskano z: http://sjp.pwn.pl/sjp/etnos;2557154
Kowalczyk, M. (2013). Turystyka zrownoważona w małych miastach w świetle badań ankietowych. Człowiek i Środowisko, 37(1–2), 83–96.
Lubowiecki-Vikuk, A.P., Paczyńska-Jędrycka, M. (2010). Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Luc, M. (2015), Approaches in Sustainable‘Landscaping’ – A Geographical Perspective. W: M. Luc, U. Somorowska, J.B. Szmańda (red.), Landscape Analysis and Planning – Geographical Perspective. Springer Geography, 201–216.
Łobożewicz, T., Bińczyk, G. (2001). Podstawy turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.
McIntosh, R.W., Goeldner, C.R. (1990). Tourism principles, practices and philosophies. New York: John Wiley.
Mika, M. (2014). Założenia i determinanty podtrzymywalności lokalnego rozwoju turystyki. Kraków: Wydawnictwo IGiGP UJ.
Nelson, V., Barry, P. (2009). The Last Ten Years: A Comprehensive Review of the Literature on the Impact of Fairtrade. Greenwich: Natural Resources Institute.
Ostrowski, S. (1968). Ruch turystyczny w Polsce. Warszawa: Sport i Turystyka.
Pawlicz, A. (2012). E-turystyka. Warszawa: PWN.
Ray, P., Anderson, R. (2000). The Cultural Creatives. How 50 million people are changing the world. New York: Three RiversPress.
Smith, V.L. (1996). Indigenous Tourism: The Four H’s. W: R.W. Butler, T. Hinch (red.), Tourism and Indigenous Peoples. London: International Thomson Business Press, 283–307.
Spenceley, A., Meyer, D. (2012). Tourism and poverty reduction, theory and practice in less economicaly develop countries. Journal of Sustainable Tourism, 20(3), 297–317.
Stabler, M.J. (1997). Tourism and sustainability: principles to practice. Wallingforde: CAB International.
Wheller, B. (1993). Sustaining the ego. Journal of Sustainable Tourism, 1(2), 121–129.
Williams, P.W., Steward, J.K. (1997). Aboriginal tourism development: Assesing latend demand for France. The Journal of Tourism Studies, 8(1), 25–41.
World Tourism Organization. (1993). Sustainable Tourism Development: Guide for Local Planners. Madrid: WTO.
Zeppel, H. (1998). Land and Culture: Sustainable Tourism and Indigenous Peoples. W: C.M. Hall, A.A. Lew (red.), Sustainable Tourism: A Geographic Perspective. New York: Longman, 60–74.
Torres-Delgado, A., Palomeque, F.L. (2014). Measuring sustainable tourism at the municipal Level. Annals of Tourism Research 49, 122–137.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).