Przedsiębiorcze podejście w kształtowaniu dobrej jakości przestrzeni publicznej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.13.5Słowa kluczowe:
fundusze unijne, marketing miasta, partnerstwo publiczno-prywatne, partycypa- cja, przedsiębiorczość, przestrzeń publiczna, rewitalizacjaAbstrakt
Jeden z najistotniejszych i integralnych elementów składowych wielowarstwowego tworu, jakim jest miasto, to jego przestrzeń publiczna. Umiejętnie kształtowana i utrzymywana przestrzeń miejska w swojej wielowymiarowości społecznej, kulturowej, funkcjonalnej i fizycznej może stanowić rodzaj produktu w marketingu miasta. Przedmiotem niniejszego artykułu jest omówienie wybranych przykładów odzwierciedlających ekonomiczne aspekty kształtowania miejskich przestrzeni publicznych, dotyczących wybranych metod finansowania ich budowy, zarządzania nimi, a także przedsiębiorczego podejścia do tego zagadnienia zarówno w sferze sektora publicznego, prywatnego, jak i oddolnych, społecznych przedsięwzięć. Jako rodzaj inspiracji w artykule przedstawiono przykłady strategicznych rozwiązań i narzędzi polityki przestrzennej, funkcjonujące od kilkudziesięciu lat w Nowym Jorku, mające na celu wspieranie inwestycji na rzecz rozwoju miejskiej przestrzeni publicznej z korzyścią dla tzw. dobra wspólnego, ale także przynoszące miastu wymierne korzyści finansowe. W ujęciu polskim jako przykłady przedsiębiorczej postawy władz miejskich przytoczono m.in. Inicjatywy o charakterze publiczno-prywatnym, a także wybrane flagowe realizacje projektów przekształceń i rewitalizacji przestrzeni miejskich, dokonane dzięki funduszom unijnym, które w znaczący sposób wpłynęły na zmianę wizerunku i jakość życia w omawianych obszarach miejskich. Poruszono ponadto wątek miastotwórczych, przedsiębiorczych inicjatyw oddolnych, służących jakościowym przemianom przestrzeni publicznej. Odnosząc się do polityki przestrzennej polskich władz samorządowych, wskazano na potrzebę łączenia podejścia przedsiębiorczego z głęboką świadomością złożoności funkcjonowania współczesnych miast oraz respektowaniem regulacji prawnych z zakresu planowania przestrzennego.Bibliografia
Ascher, K., Uffer, S. (2015). The High Line Effect. Materiały konferencyjne Council on Tall Buildings and Urban Habitat. Nowy Jork. Pozyskano z: http://global.ctbuh.org/resources/papers/down- load/2463-the-high-line-effect.pdf
Ashworth, G.J., Voogd, H. (1990). Selling the City. Marketing Approaches in Public Sector Urban Planning, Londyn: Belhaven Press.
Barański, H. (2016). Ulice do mieszkania. Magazyn Miasta, 2(14) Curtis, W.J.R. (2013). Notes on the “Bilbao Effect”. W: W. Wang (red.) Culture: City. Gratz: Lars Müller Publishers, 58-61..
Gołębiewski, J. (2014). Szczecin – cała naprzód. Transformacja szczecińskich obszarów nadwodnych. Architektura & Biznes, 09, 40–49.
Gontarz, J., Gutowska, I., Rokita, A. (2015). Polska pięknieje – 7 cudów funduszy Unii Europejskiej. Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Harvey, D. (2012). Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja. Warszawa: Bęc Zmiana.
Jadach-Sepioło, A., Sobiech-Grabka, K., Herbst, I. (2015). Partnerstwo publiczno-prywatne w rewitalizacji. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Jasiński, A. (2014). Architekt i biznes. Architektura & Biznes, 01, 50–51.
Jopek, D. (2016). Kształtowanie przestrzeni publicznych jako jeden z elementów planowania rozwoju miasta. Przestrzeń i Forma, 28, 181–194. DOI: 10.21005/pif.2016.28.C-03
Kayden, J.S. (2000). Privately Owned Public Space. The New York City Experience. Nowy Jork: John Wiley & Sons.
Rytel, M. (2014). Wspólna odpowiedzialność. Biznes w mieście. Magazyn Miasta, 2(8), 61–63.
Sokołowicz, M.E. (2016). Marketing miasta. W: Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 83–107.
Szafran, J. (2013). Kierunki i zakres stosowania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, XLVII(1), 189–199.
Wantuch-Matla, D. (2016), Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Księży Młyn.
Zaremba, P., Herbst, I. (2010). Fundusze Europejskie szansą rozwoju PPP w Polsce. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Zuziak, Z.K. (2002). Nowe przestrzenie podróży. Przestrzenie publiczne węzłów transportu. W: M. Kochanowski (red.), Przestrzeń publiczna miasta postindustrialnego. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
Zuziak, Z.K. (2012). Rewitalizacja miast i teoria urbanistyki. Czasopismo Techniczne – Architektura, 12(109), 7–18.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).