Entrepreneurial Approach in Development of Good Quality Urban Public Spaces

Authors

  • Dorota Wantuch-Matla Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.5

Keywords:

city marketing, entrepreneurship, EU funds, participation, Public Private Partnership, public space, revitalisation

Abstract

One of the most crucial, inherent elements of the multidimensional phenomenon of the city is its public space. Well designed and maintained public space with its social, cultural, functional and spatial multi-layered uniqness, can become a kind of marketing city product. The following article considers selected examples reflecting economic aspects of developing urban public spaces and presents selected methods of financing, management and also an entrepreneurial approach to this question on the side of public and private sector, as well as bottom-up local initiatives. The author also presents selected inspiring examples of spatial planning and urban policies supporting public space development that for decades now are being successfully implemented in New York, bringing profits to citizens and the city budget. The following article presents, among others, public-private initiatives and examples of selected realised flagship projects transforming and revitalising city public spaces in Poland based on the European Union funding opportunities. Presented were also selected cases of “bottom-up” initiatives transforming public spaces as being a clear display of creative entrepreneurial attitude of local citizens. With regards to Polish local governments spatial planning strategies, the author highlights the necessity of bridging entrepreneurial approach with deepened knowledge on the complexity of functioning of the contemporary cities and following planning regulations and laws.

Author Biography

Dorota Wantuch-Matla, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Dorota Wantuch-Matla, Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography, Department of Entrepreneurship and Spatial Management. She is an architect, a graduate of the Faculty of Architecture of Cracow University of Technology (MSc., PhD) and assistant professor in the Department of Entrepreneurship and Spatial Management of the Pedagogical University of Cracow. Her research interests focus, among others, on: quality, mechanisms of functioning, transforming and creating urban public spaces, revitalisation and research on changes of public spaces in Polish cities and towns due to European funds and grants.

References

Ascher, K., Uffer, S. (2015). The High Line Effect. Materiały konferencyjne Council on Tall Buildings and Urban Habitat. Nowy Jork. Pozyskano z: http://global.ctbuh.org/resources/papers/down- load/2463-the-high-line-effect.pdf

Ashworth, G.J., Voogd, H. (1990). Selling the City. Marketing Approaches in Public Sector Urban Planning, Londyn: Belhaven Press.

Barański, H. (2016). Ulice do mieszkania. Magazyn Miasta, 2(14) Curtis, W.J.R. (2013). Notes on the “Bilbao Effect”. W: W. Wang (red.) Culture: City. Gratz: Lars Müller Publishers, 58-61..

Gołębiewski, J. (2014). Szczecin – cała naprzód. Transformacja szczecińskich obszarów nadwodnych. Architektura & Biznes, 09, 40–49.

Gontarz, J., Gutowska, I., Rokita, A. (2015). Polska pięknieje – 7 cudów funduszy Unii Europejskiej. Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Harvey, D. (2012). Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja. Warszawa: Bęc Zmiana.

Jadach-Sepioło, A., Sobiech-Grabka, K., Herbst, I. (2015). Partnerstwo publiczno-prywatne w rewitalizacji. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Jasiński, A. (2014). Architekt i biznes. Architektura & Biznes, 01, 50–51.

Jopek, D. (2016). Kształtowanie przestrzeni publicznych jako jeden z elementów planowania rozwoju miasta. Przestrzeń i Forma, 28, 181–194. DOI: 10.21005/pif.2016.28.C-03

Kayden, J.S. (2000). Privately Owned Public Space. The New York City Experience. Nowy Jork: John Wiley & Sons.

Rytel, M. (2014). Wspólna odpowiedzialność. Biznes w mieście. Magazyn Miasta, 2(8), 61–63.

Sokołowicz, M.E. (2016). Marketing miasta. W: Z. Przygodzki (red.), EkoMiasto#Zarządzanie. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 83–107.

Szafran, J. (2013). Kierunki i zakres stosowania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia, XLVII(1), 189–199.

Wantuch-Matla, D. (2016), Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Księży Młyn.

Zaremba, P., Herbst, I. (2010). Fundusze Europejskie szansą rozwoju PPP w Polsce. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Zuziak, Z.K. (2002). Nowe przestrzenie podróży. Przestrzenie publiczne węzłów transportu. W: M. Kochanowski (red.), Przestrzeń publiczna miasta postindustrialnego. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.

Zuziak, Z.K. (2012). Rewitalizacja miast i teoria urbanistyki. Czasopismo Techniczne – Architektura, 12(109), 7–18.

Published

2017-12-16

How to Cite

Wantuch-Matla, D. (2017). Entrepreneurial Approach in Development of Good Quality Urban Public Spaces. Entrepreneurship – Education, 13, 62–76. https://doi.org/10.24917/20833296.13.5