Potencjał technologii informatycznych w przedsiębiorstwie usługowym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.212.8

Słowa kluczowe:

usługi, przedsiębiorstwo, informatyka gospodarcza, sztuczna inteligencja

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie systemów technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) możliwych do zastosowania w potencjalnym przedsiębiorstwie usługowym. Podjęto próbę określenia ścieżek rozwoju, które wiążą się z wdrażaniem ich składowych: sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Do realizacji celu wykorzystano metodę monograficzną i obserwację. Tekst ma charakter przeglądowo -koncepcyjny. Wyniki krytycznego przeglądu piśmiennictwa poparte praktyką zawodową dowodzą, że największe możliwości rozwiązań ICT mają szybko rozwijające się systemy transakcyjne pozwalające na szerokie zastosowanie sztucznej inteligencji w rozwijaniu funkcjonalności i powstawaniu kompleksowych usług.

Biogram autora

Leszek Borys - Vimana sp. z o.o.

Leszek Borys, magister matematyki. Był wykładowcą programowania na Uniwersytecie Warszawskim filia w Białymstoku. Jest dyrektorem operacyjnym w Vimana sp. z. o.o w Warszawie i doktorantem w trybie eksternistycznym o zainteresowaniach badawczych ukierunkowanych na systemy informatyczne, usługi biznesowe i sieciowe, przedsiębiorczość w sektorze B2B.

Bibliografia

AI Chamber. (2024, 15 grudnia). Rola AI w MŚP. Pozyskano z: https://www.aichamber.eu.

Architektura monolityczna a architektura mikrousług. (2023; 2024, 3 listopada). Pozyskano z: https:// appmaster.io/pl/blog/architektura -monolityczna -vs -architektura -mikrouslug.

Arendt, Ł. (2015). Wpływ TIK na produktywność polskich przedsiębiorstw – analiza mikroekonomiczna. W: Ł. Arendt, E. Kryńska (red.), Technologie informacyjne i komunikacyjne a produktywność w Polsce i krajach Europy Środkowo‑ Wschodniej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 91–115.

Berrio, S.E.C., Redondo, R.P., Hernandez, H.G. (2018). Impact of ICT on the generation of new services companies. Contemporary Engineering Sciences, 11(52), 2591–2599. DOI: https://doi.org/10.12988 /ces.2018.86272.

Cyrek, M. (2025, 21 stycznia). SOA – czym jest architektura zorientowana na usługi? Pozyskano z: https:// cyrekdigital.com/pl/baza -wiedzy/soa/.

Grzeszczyk, T.A. (2024). Modelowanie architektury przedsiębiorstwa przyszłości. Przedsiębiorstwo Przyszłości, 16(1), 26–40.

GUS. (2024). Polska w liczbach 2023. Warszawa: GUS.

Jackowska, B., Sliż, P., Siciński, J. (2023). Identyfikacja stopnia implementacji technologii ICT w polskich przedsiębiorstwach usługowych. Przedsiębiorstwo Przyszłości, 56(3), 90–103.

Karwatka, P., Ejtminowicz, T., Engelmann, M., Federowicz, P., Godlewski, G., Handl, M., Korzeniowski, D., Lekszycki, J., Raczkowska, D., Sieniawska, J., Stolarski, M., Zasada, K., Żyliński, M. (2013). Technologia w e ‑commerce. Teoria i praktyka. Poradnik menedżera. Gliwice: Helion.

Kudłacik, R. (2024; 2025, 22 lutego). Jakość usług. Pozyskano z: https://mfiles.pl/pl/index.php /Jako%C5%9B%C4%87_us%C5%82ug.

Kużelewska, U. (2024). Rekomendacje dla przedsiębiorcy Vimana sp. z o.o. przygotowane w ramach projektu Innovation Coach. Raport z badań udostępniony przez Vimana sp. z o.o. Białystok.

Lipowski, M., Pokojski, Z. (2023). Praca zdalna w okresie pandemii – różnorodność podejść badawczych i wyników. W: M. Sobocińska (red.), Konsument i rynek. Badania marketingowe, strategie i działania marketingowe. Księga jubileuszowa z okazji 50‑lecia pracy twórczej prof. zw. dr hab. Krystyny Mazurek ‑Łopacińskiej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 387–397. DOI: https://doi.org/10.15611/2023.65.7.26.

McKinsey and Company. (2023; 2025, 28 lipca). The economic potential of generative AI: The next productivity frontier. Pozyskano z: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey -digital/our-insights/the -economic -potential -of -generative -ai -the -next -productivity -frontier.

Model Bielik. (2024, 15 grudnia). Pozyskano z: https://huggingface.co/speakleash/Bielik-7B -v0.1.

Model PLLuM. (2024, 27 lutego). Pozyskano z: https://pllum.org.pl/.

Model Qra. (2024, 15 grudnia). Pozyskano z: https://huggingface.co/Fibogacci/Qra-1B -GGUF.

Model Trurl. (2024, 15 grudnia). Pozyskano z: https://huggingface.co/Voicelab/trurl-2-13b.

Narodowe standardy cyberbezpieczeństwa. (2025, 22 lutego). Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/narodowe -standardy -cyber.

O tym, jak technologie ICT zmieniają przemysł w przemysł 4.0. (2024, 11 grudnia). Pozyskano z: https:// przemyslprzyszlosci.gov.pl/o -tym -jak -technologie -ict -zmieniaja -przemysl -w -przemysl-4-0/.

Oyeniyi, L.D. Ugochukwu, C.E., Mhlongo, N.Z. (2024). Implementing AI in banking customer service: A review of current trends and future applications. International Journal of Science and Research Archive, 11(2), 1492–1509.

Rodgers, P. (2005; 2025, 15 stycznia). Service‑ Oriented Development on NetKernel‑ Patterns, Processes & Products to Reduce System Complexity. Pozyskano z: https://web.archive.org/web/20180520124343/ http://www.cloudcomputingexpo.com/node/80883.

Sesja z Gemini – AI Google. (2024, 15 grudnia). Odpowiedź na pytanie: Czy AI można zastosować do predykcji zjawisk opisanych danymi historycznymi? Pozyskano z: https://gemini.google.com.

Skalfist, P., Mikelsten, D., Teigens, V. (2020, 26 grudnia). Sztuczna inteligencja: czwarta rewolucja przemysłowa. Cambridge: Stanford Books. Pozyskano z: http://books.google.com.

Skąpska, E. (2019). Racjonalność gospodarowania. Perspektywa usług. Warszawa: CeDeWu.

Skąpska, E. (2023). Inteligencja ekonomiczna w działalności usługowej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Solecki, R., Kobis, R. (2024). Sztuczna inteligencja w projektach współfinansowanych ze środków UE – studium przypadku beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 20(2), 61–79. DOI: https://doi .org/10.24917/20833296.202.4.

Tutaj, J. (2021). Architektura biznesowa organizacji. European Journal of Management and Social Science, 2(2), 5–19. DOI: https://doi.org/10.56652/ejmss2021.2.1.

Ustawa o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781).

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1124).

Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2024 r.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-23

Jak cytować

Borys, L. (2025). Potencjał technologii informatycznych w przedsiębiorstwie usługowym. Przedsiębiorczość - Edukacja, 21(2), 131–142. https://doi.org/10.24917/20833296.212.8