Matching Financial Institutions' Account Offerings to Changing Trends in Generation Z Behaviour

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.202.2

Keywords:

accounts, banking products, banks, generation Z

Abstract

The research objective of the article is to determine whether financial institutions are directing offers to Generation Z account holders that are tailored and attractive. The article also attempts to char- acterise the advertising message directed at Generation Z. According to an analysis of the literature, no specific account offers from financial institutions have been analysed until now. The following analysis was therefore undertaken of individual account offers. For this purpose, 18 offers from various financial institutions: 13 commercial banks, 2 groups of cooperative banks, 2 independent cooperative banks, 1 SKOK cooperative bank. Institutions without a dedicated account for people aged 18–25 were excluded from the sample. The conclusion from the study is that most financial institutions have special offers aimed at 18–25 year-olds with special offers targeted at generation Z. Those that do not have them, most often have an offer in which there is a lack of fees. The issue is that most financial institutions have dedicated accounts for the Z generation. The problem for financial institutions, on the other hand, may be to reach young consumers and to retain them as loyal customers.

Author Biography

Patryk Król, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Patryk Janusz Król, Bachelor’s degree. Full-time Master’s degree student at Poznań University of Economics and Business, majoring in Finance, Auditing and Investments, with a specialization in Banking and Insurance.

References

Adamczyk, G., Anioła, P. (2011). Wybrane aspekty zachowań przedstawicieli pokolenia V na rynku usług bankowych [Some aspects of behavior of the representatives of generation Y on banking services market]. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 50, 55–66.

Alagierska, K. (2018). Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe w branży modowej. Debiuty Naukowe Studentów Wyższej Szkoły Bankowej, 18, 31‒50.

Anioła, P., Czubak, W., Marchwacki, B. (2011). Proces decyzyjny ludzi młodych na rynku produktów i usług bankowych na przykładzie studentów polskich i austriackich. Journal of Agribusiness and Rural Development, 21(3).

Bałdys, P. (2015). Memy, mashupy, viral videos-opisywanie rzeczywistości społecznej w czasach kultury digitalnej. Media i Społeczeństwo. Medioznawstwo, komunikologia, semiologia, socjologia mediów, 5.

Bednarska-Olejniczak, D. (2012). Zachowania młodych konsumentów na rynku usług bankowych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 31, 299‒311.

Bieleń, M., Kubiczek, J. (2020). Response of the labor market to the needs and expectations of Generation Z. e-mentor. Czasopismo naukowe Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, 86(4), 87‒94.

Czechowska, I.D., Kuśmierska, W. (2022). Uwarunkowania decyzji młodych klientów na rynku usług finansowych na przykładzie rachunków bankowych. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 11(7), 8‒27.

Dejnaka, A. (2017). Trendy w zachowaniach konsumentów. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 501, 44‒49.

Główny Urząd Statystyczny. (2023; 2024, 30 listopada). Share of internet users in Poland from 2015 to 2023, by age group. Pozyskano z: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/en/de- faultaktualnosci/3417/1/10/1/information_society_in_poland_in_2023.pdf

Hedvicáková, M., Pozdílková, A. (2015). Comparison of student accounts on the Czech banking market. Hradecké Ekonomické Dny, 5(1), 243–251.

Kaabachi, S., Mrad, S.B., Barreto, T. (2022). Reshaping the bank experience for GEN Z in France. Journal of Marketing Analytics, 10(3), 219.

Kaczmarek, M. (2023). Przynależność do kohorty pokoleniowej jako determinanta korzystania z BLIK-a. Bank i Kredyt, 54(2).

Król, P. (2024). Phishing jako zagrożenie dla bezpieczeństwa bankowości cyfrowej. Bezpieczny Bank, 94(1), 25‒42.

Matel, A. (2015). Konsumpcja umiaru a współczesne trendy zachowań konsumenckich. Zarządzanie. Teoria i Praktyka, 13(3), 17‒24.

McCarthy, O., Briscoe, R., Ward, M. (1999). An Analysis of Youth Involvement in Irish Credit Unions. Centre for Co-operative Studies, National University of Ireland.

NowyMarketing.pl. (2021; 2024, 12 grudnia). Rocznik 2003 wchodzi w dorosłość – nowa Kampania Mbanku na „osiemnastkę”. Pozyskano z: https://nowymarketing.pl/a/31095,rocznik-2003-wchodzi-w-doroslosc-nowa-kampania-mbanku-na-osiemnastke?_r=1

Płonka, T., Perek, A. (2013). Banki spółdzielcze w opinii młodych konsumentów. Zarządzanie Finansami i Rachunkowość. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, 1, 65‒75.

pkobp.pl (2024; 14 grudnia). Promocja na klucze bezpieczeństwa w x-kom.pl ‒ PKO Bank Polski. Pozyskano z: https://www.pkobp.pl/aktualnosci/promocja-klucz-bezpieczenstwa-50zl-taniej PYMNTS. (2022; 2024, 14 grudnia). Estimated changes in conducting banking operations if consumers worldwide would have access to a super app as of January 2022, by age group. Statista, 30. Pozyskano z: https://www.pymnts.com/data/?type=study

Shalsabilah, N., Firmansyah, F. (2023). The influence of content marketing and product knowledge on generation Z purchase intention in using Bank Syariah Indonesia services. Jurnal Ecogen, 6(3), 317‒328.

Skok.pl. (2017; 2024, 14 grudnia). SKOK w liczbach. Pozyskano z: https://web.archive.org/ web/20171124093213/http://www.skok.pl/o-skok/skok-w-liczbach

Solarz, J.K. (2024). Metapersonalizacja finansów osobistych w Polsce. W: K. Marchewka-Bartkowiak, K. Waliszewski (red.), Finanse wobec wyzwań nowej gospodarki. Poznań: Wydawnictwo UE, 115–125. DOI: https://doi.org/10.18559/978-83-8211-229-0/7.

Sowa, I. (2012). Zmiany zachowań konsumpcyjnych młodych konsumentów w latach 2004–2010. Handel Wewnętrzny, wrzesień‒październik, t. 2, 135‒142.

Telewizja z Kartonu. (2023; 2024, 14 grudnia). KONKURSY I LOTERIE Polski Iceberg [Wideo]. Pozyskano z: Youtube https://www.youtube.com/watch?v=G4GkvZdqOh8tvnmedia.pl. (2018; 2024, 14 grudnia). Case study mBank „Rocznik 1999” #opiniejuroraeffie 2018. Pozyskano z: https://tv.tvnmedia.pl/case-study-mbank-rocznik-1999-opiniejuroraeffie-2018/

Waliszewski, K., Cichowicz, E., Gębski, Ł., Kliber, F., Kubiczek, J., Niedziółka, P., Solarz, M., Warchlewska, A. (2024). Digital loans and buy now pay later from LendTech versus bank loans in the era of ‘black swans’: Complementarity in the area of consumer financing. Equilibrium. Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, 19(1), 241–278. DOI: https://doi.org/10.24136/eq.2982.

Warchlewska, A. (2013). Rola instytucji parabankowych w kwestii przeciwdziałania wykluczeniu finan- sowemu na przykładzie spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Studia Ekonomiczne, 173, 46‒57.

Zalega, T. (2016). Nowe trendy konsumenckie jako przejaw innowacyjnych zachowań współczesnych konsumentów. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 46, 202‒225.

Zamknijkonto.pl. (2024a; 14 grudnia). Konto gamingowe dla gracza w Pekao z bonusem 400 zł. Pozyskano z: https://zamknijkonto.pl/promocja-pekao-konto-dla-gracza

Zamknijkonto.pl. (2024b; 14 grudnia). 400 zł premii za konto dla młodych w Pekao SA. Pozyskano z: https://zamknijkonto.pl/konto-pekao-dla-mlodych

Zamknijkonto.pl. (2024c; 14 grudnia). HIT! Darmowe konto dla młodych mBank z premią 520 zł na start! Pozyskano z: https://zamknijkonto.pl/mbank-konto-dla-mlodych Dostęp: 14.12.2024 r.

Złotkowska, G. (2011). Czynniki wpływające na zachowania nabywcze młodzieży. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 660.

Żarczyńska-Dobiesz, A. i Chomątowska, B. (2014). Pokolenie „Z” na rynku pracy ‒ wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 350.

Published

2024-12-22

How to Cite

Król, P. (2024). Matching Financial Institutions’ Account Offerings to Changing Trends in Generation Z Behaviour. Entrepreneurship – Education, 20(2), 31–44. https://doi.org/10.24917/20833296.202.2