Advantages and disadvantages of EU funding programmes for SME internationalisation in Poland

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.191.6

Słowa kluczowe:

internacjonalizacja, publiczne wsparcie finansowe, wsparcie eksportu

Abstrakt

This article aims to analyse the public financial support programmes for SME internationalisation available to Polish companies, with a view to identifying and potentially eliminating existing barriers. The three programmes under consideration are “Polish Tech Bridges,” “SME Internationalisation,” and “Go to Brand.” These programmes were evaluated based on certain criteria and then analysed for present barriers. The study was conducted via desk research of relevant project documentation, including the regulations. Each programme was compared across several aspects, which allowed the differences between them to be demonstrated. These aspects concerned support projects both at the stage of obtaining and implementing assistance and after project completion. The study revealed that these programmes are characterised by different – but not completely unique – advantages and disadvantages. Consequently, their appeal to companies varies depending on factors such as the company’s experience, location, or resources. Based on the identified disadvantages that constitute a barrier for SMEs to access finance, institutions could modify these programmes to enhance the accessibility of public support for SME internationalisation.

Biogram autora

Celestyna Miłoś - Cracow University of Economics, Poland

Celestyna Miłoś, MA, PhD candidate at Cracow University of Economics. Her research interests include international business in general and the internationalisation of companies in particular, with a focus on management issues, distribution models, marketing and legal aspects of doing business. She investigates the relationship between public financial support and the internationalisation process of companies.

Bibliografia

Bannò, M., Torres, M., Varum, C. (2011). The Use of Public Support in Internationalization Activities, Firms’ Competencies and Internationalization Requirements. International Proceedings of Economics Development and Research, 24, 20-25. http://hdl.handle.net/10773/6552

Brojakowska-Trząska, M. (2015). Wsparcie internacjonalizacji – programy stymulowania umiędzynarodowienia mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 848(116), 32-43. http://www.wzieu.pl/zn/848/ZN_848.pdf

Claeys, T., De Maeseneire W. (2012). SMEs, foreign direct investment and financial constraints: The case of Belgium. International Business Review, 21, 408-424. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2011.03.004

Daszkiewicz N. (2014). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy obszar badań w teorii internacjonalizacji. W: A. Budnikowski, A. Kuźnar (red.), Nowe procesy w gospodarce światowej: wnioski dla Polski. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 207-219.

Drabik, I., Krawuczka, A. (2015). Motywy i bariery internacjonalizacji zarządzania w małych i średnich przedsiębiorstwach. Przegląd Nauk Stosowanych, 7(1), 49-59. http://cms.strona.gwsp.hostingasp.pl/pliki/Slajd100/PNS%20nr%207.pdf

Głód, W. (2014). Internacjonalizacja w procesie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw – wybrane wyniki badań empirycznych. W: T. Sporek, S. Talar (red.), Międzynarodowe stosunki gospodarcze: nowe wyzwania współczesnej gospodarki światowej. Kartowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 80-89.

Gorynia, M., Jankowska, B. (2007). Teorie internacjonalizacji. Gospodarka Narodowa, 219(10), 21-44. https://doi.org/10.33119/GN/101377

Jeyarajah, S. (2021). A Survey of the Evolution of International Trade Theories. IOSR Journal of Economics and Finance, 10(6), 66-70. https://dx.doi.org/10.9790/5933-1006066670

Kundera, J. (2018). Współczesne teorie wymiany międzynarodowej. Światowy handel po kryzysie 2008 r. Wrocław: E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Majka, A., Puchalska, K. (2021). Bariery internacjonalizacji mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician, 66(9), 17-31. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0015.2698

Pietrasiński, P. (2011). Wspieranie przez rządy procesów internacjonalizacji rodzimych przedsiębiorstw - cz. 2. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 111(1), 127-142. bwmeta1.element.ekon-element-000171234801

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (2022, 3 września). Polskie Mosty Technologiczne. Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Pozyskano z https://www.paih.gov.pl/pmt [dostęp z dnia 03.09.2022]

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2022, 1 września). Ocena internacjonalizacji krajowych przedsiębiorstw z obszaru specjalizacji KIS. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport-kocowy_Internacjonalizacja_WCAG.pdf

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2022, 3 września). Internacjonalizacja MŚP. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/internacjonalizacja-msp#wyniki_i_archiwum

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2022, 3 września). Go to Brand. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z https://www.parp.gov.pl/component/grants/grants/go-to-brand

Ramos, L., Zarzoso, I. (2010). The Effect of Technological Innovation on International Trade. A Nonlinear Approach. Economics, 4, 1-37. http://dx.doi.org/10.5018/economics-ejournal.ja.2010-11

Opublikowane

2023-06-29

Jak cytować

Miłoś, C. (2023). Advantages and disadvantages of EU funding programmes for SME internationalisation in Poland. Przedsiębiorczość - Edukacja, 19(1), 76–85. https://doi.org/10.24917/20833296.191.6