Doskonalenie relacji międzyludzkich wyzwaniem społeczeństwa XXI wieku

Authors

  • Beata Ciupińska Zespół Szkół Elektryczno-Elektronicznych, Radomsko

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.1.16

Keywords:

relacje, międzyludzkie, społęczeństwo

Abstract

Przedstawiciele nauk humanistycznych i społecznych mocno akcentują istnienie kryzysu więzi społecznej, do którego zdaniem Cz. Banacha (2002) dochodzi m.in. na skutek globalizacji życia społecznego, chaosu w zakresie reguł prawnych i obyczajowych, czy bezrobocia kształtującego poczucie niepewności. Osłabieniu więzi międzyludzkich sprzyja także coraz ostrzejszy kontrast dotyczący poziomu życia oraz możliwości ekonomicznych poszczególnych członków społeczeństwa. Od ludzi żyjących w tych specyficznych warunkach, czasach zawirowań i niepewności, oczekuje się jednak świadomego udziału w życiu spo-łecznym i gospodarczym, podejmowania przemyślanych, dojrzałych decyzji oraz przyjmowania całkowitej odpowiedzialności „za swój los”...

References

Banach Cz., 2002, Człowiek wobec wyzwań globalizacji i transformacji ustrojowej w Polsce, [w:] Pedagogika wobec zagrożeń, kryzysów i nadziei (red. T. Borowska). Kraków, „Impuls”.

Gordon T., 1996, Wychowanie bez porażek w szkole. Warszawa, Instytut Wydawniczy PAX.

Filipiak G., 2000, Społeczne aspekty barier w komunikacji interpersonalnej, [w:] Bariery w komunikowaniu (red. M. Golka). Poznań, Wyd. Naukowe.

Johnson D. W.,1992, Podaj dłoń. Warszawa, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

McKay M., Davis M., Fanning P., 2001, Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wawrzyniak-Beszterda R., 2002, Doświadczenia komunikacyjne uczniów w czasie lekcji.

Studium empiryczne. Kraków, „Impuls”.

Zaborowski Z., 1997, Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy – techniki. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Published

2005-01-01

How to Cite

Ciupińska, B. (2005). Doskonalenie relacji międzyludzkich wyzwaniem społeczeństwa XXI wieku. Entrepreneurship – Education, 1, 153–158. https://doi.org/10.24917/20833296.1.16