Social Competences for Professional Activation on the Open Labour Market of People with Intellectual Disabilities
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.152.7Keywords:
inclusive education, labour market, mental disorders, professional activation, social competences, social inclusion, work abilityAbstract
The article lists the causes and effects of the low level of professional activity of people with intellectual disabilities (NI). On the basis of a survey with service employees, identified were barriers and chances of professional cooperation between people in the intellectual norm and people with intellectual disability. The paper presents a new model of education of young people with intellectual disabilities, to improve employment opportunities. Using the participant observation of entrepreneurship activities in a joint group, an integrative approach was proposed, i.e. social inclusion, in which training in interpersonal contacts (cognitive-behavioural) and practical teaching - external (in real situations) - play an essential role during the lesson. The study was conducted with the participation of middle school students with moderate and significant intellectual disability from the Special Education and Training Centre No 3 in Krakow (SOSW 3). Co-participants in the study were students from the Institute of Geography and Spatial Management of the Jagiellonian University.
References
Abramowska, B.E., Tłoczowska, D. (2007). Nauka i praca osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kołobrzeg: PSOUU. Pozyskano z: http://niepelnosprawni.gov.pl/container/publikacje/edukacja/ nauka%20i%20praca%20osob%20z%20niepelnosprawnoscia%20intelektualna.pdf
Atlas dobrych praktyk inkluzji społecznej i zawodowej. (2011). Warszawa: FISE na zlecenie FEBEA. Pozyskano z: http://www.ngo.pl/files/wiadomosci.ngo.pl/public/korespondenci/portal_ekono- miaspoleczna/AE.pdf
Babbie, E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Burgea, P., Ouellette-Kuntz, H., Lysagh, R. (2007). Public views on employment of people with intellectual disabilities. Journal of Vocational Rehabilitation, 26, 29–37. Pozyskano z: https://pdfs.semanticscholar.org/bf81/f7f482d523c38bf24fc12189fa1bdc269197.pdf
Cieślik, J. (2014). Przedsiębiorczość polityka rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Diament, M. (2015, 21 kwietnia). Program Looks to Turn People with Disabilities into Entrepreneurs. Pozyskano z: https://www.disabilityscoop.com/2015/04/21/program-entrepreneurs/20233/
Entrepreneurship Education (2018). European Commission. Pozyskano z: https://ec.europa.eu/growth/ smes/promoting-entrepreneurship/support/education_en
Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego. Broszura informacyjna i standardy jakości. (2013). Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych. Pozyskano z: https://www.pfon.org/images/ dodatki/20131114_broszura.pdf
Frączek, P. (2003). Determinanty aktywności osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Polityka Społeczna, 11/12, 10–14.
GUS. (2012). Osoby niepełnosprawne na rynku pracy w 2011 r. Warszawa: Pozyskano z: http://stat.gov. pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/opracowania/osoby-niepelnosprawne-na-rynku-pracy-w--2011–r-,5,1.html
Hamond, B., Haccou, R. (2013). Zdobywanie i ewaluacja kompetencji społecznych. Projekt ATLAS. Warszawa: PFON. Pozyskano z: https://www.pfon.org/images/dodatki/20131114_kompetencje.pdf
Jan Paweł II. (1981). Encyklika: O pracy ludzkiej Laborem Exercens. Castel Gandolfo. Pozyskano z: http:// www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/laborem.html
Klajs, K., Lipman, L. (2011). Terapia Ericksonowska. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik Akademicki. Warszawa: ENETEIA, 283–297.
Kościelska, M. (1984). Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Mstowski, A. (2019, 10 stycznia). Centrum DZWONI – aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych. Pozyskano z: http://inkubator.powiat.bedzin.pl/?p = 2124
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. (2018). Osoby niepełnosprawne na rynku pracy. Warszawa: Pozyskano z: http://www.niepelnosprawni.gov.pl/container/niepelnosprawnosc-w--liczbach/rynek-pracy/Osoby%20niepelnosprawne%20na%20rynku%20pracy.pdf
GUS. (2017). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2016/2017. Warszawa – Wrocław. Pozyskano z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-roku-szkol- nym-20162017,1,12.html
Rymsza, M. (2013). Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states?. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Ryś, G. (2018, 16 kwietnia). Wystąpienie abpa Grzegorza Rysia otwierające konferencję „Polonia Restituta” pod hasłem: Praca – Przedsiębiorczość – Społeczna Gospodarka Rynkowa. Pozyskano z: https://www.youtube.com/watch?reload = 9&v = QjLv7khRCik
Szafranek, A., Halicki, J. (2016). Wybrane aspekty inkluzji społecznej. W: M. Halicka, J. Halicki, K. Czykiera (red.), Niepełnosprawność. Poznać, przeżyć, zrozumieć. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 151–164.
Urbańska, K. (2013; 2019, 10 marca). Praca i zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Pozyskano z: http://www.ocwip.pl/informacje/wszystkie/zobacz/Praca-i-zatrudnienie-osob-z- niepelnosprawnoscia-intelektualna
Yang, A. (2016; 2019, 10 marca). Why Entrepreneurship Education Does Not Work. Pozyskano z: https:// www.forbes.com/sites/andrewyang/2016/02/25/entrepreneurship-education-does-not-work
Vornholt, K., Villotti, P., Muschalla, B., Bauer, J., Colella, A., Zijlstra, F., Van Ruitenbeek, G., Uitdewilligen, S., Corbière, M. (2018). Disability and employment – overview and highlights. European Journal of Work and Organizational Psychology, 27(1), 40–55.
Wapiennik, E. (2005). Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dostęp do edukacji i zatrudnienia. Raport 2005. Warszawa: Open Society Institute, PSOUU. Pozyskano z: https://psoni.org.pl/ wp-content/uploads/2015/09/Report_ID_PolishVersion.pdf
Włodarska-Zoła, L. (2017; 2018, 17 stycznia). Aktywność zawodowa jako forma rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(20). Pozyskano z: http://www.eti.rzeszow. pl/docs/ETI_7_2.pdf
Woźniak, Z. (2007). Główne bariery aktywności zawodowej osób z ograniczoną sprawnością. W: A. Brzezińska, Z. Woźniak, K. Maj (red.), Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa: Academica Wydawnictwo WSPW, 69–84.
Zaorska, M. (2017). Osoba z niepełnosprawnością na/w drodze aktywizacji zawodowej – wybrane problemy a realia współczesnej rzeczywistości społecznej. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.), Jest człowiek z niepełnosprawnością – pola refleksji. Poznań: Wydawnictwo naukowe SILVA RERUM, 37–48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).