Social Competences for Professional Activation on the Open Labour Market of People with Intellectual Disabilities

Authors

  • Małgorzata Pietrzak Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
  • Ewelina Sobocha Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej Katedra Andragogiki Specjalnej Instytut Pedagogiki Specjalnej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.152.7

Keywords:

inclusive education, labour market, mental disorders, professional activation, social competences, social inclusion, work ability

Abstract

The article lists the causes and effects of the low level of professional activity of people with intellectual disabilities (NI). On the basis of a survey with service employees, identified were barriers and chances of professional cooperation between people in the intellectual norm and people with intellectual disability. The paper presents a new model of education of young people with intellectual disabilities, to improve employment opportunities. Using the participant observation of entrepreneurship activities in a joint group, an integrative approach was proposed, i.e. social inclusion, in which training in interpersonal contacts (cognitive-behavioural) and practical teaching - external (in real situations) - play an essential role during the lesson. The study was conducted with the participation of middle school students with moderate and significant intellectual disability from the Special Education and Training Centre No 3 in Krakow (SOSW 3). Co-participants in the study were students from the Institute of Geography and Spatial Management of the Jagiellonian University.

Author Biographies

Małgorzata Pietrzak, Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej

Małgorzata Pietrzak, PhD, senior lecturer – Jagiellonian University, Institute of Geography and Spatial Management. Special educator – oligophrenopedagogue. Author of publications on the implementation of connectivism theory and constructivism in environmental education with the use of Internet Cloud and ICT in classroom, field and laboratory teaching. Creator of the idea of transmedia education in environmental sciences. Author of transmedia education film about Krakow.

Ewelina Sobocha, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej Katedra Andragogiki Specjalnej Instytut Pedagogiki Specjalnej

Ewelina Sobocha PhD, assistant professor in the Institute of Special Education at the Pedagogical University of Krakow, special educator and sex educator. She has experience in working with children, youth and adults with deeper and deep intellectual disabilities. Research interests: psychosocial functioning, adulthood and old age of people with intellectual disabilities, sexuality of people with intellectual disabilities, issues related to communication and building relationships.

References

Abramowska, B.E., Tłoczowska, D. (2007). Nauka i praca osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kołobrzeg: PSOUU. Pozyskano z: http://niepelnosprawni.gov.pl/container/publikacje/edukacja/ nauka%20i%20praca%20osob%20z%20niepelnosprawnoscia%20intelektualna.pdf

Atlas dobrych praktyk inkluzji społecznej i zawodowej. (2011). Warszawa: FISE na zlecenie FEBEA. Pozyskano z: http://www.ngo.pl/files/wiadomosci.ngo.pl/public/korespondenci/portal_ekono- miaspoleczna/AE.pdf

Babbie, E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Burgea, P., Ouellette-Kuntz, H., Lysagh, R. (2007). Public views on employment of people with intellectual disabilities. Journal of Vocational Rehabilitation, 26, 29–37. Pozyskano z: https://pdfs.semanticscholar.org/bf81/f7f482d523c38bf24fc12189fa1bdc269197.pdf

Cieślik, J. (2014). Przedsiębiorczość polityka rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Diament, M. (2015, 21 kwietnia). Program Looks to Turn People with Disabilities into Entrepreneurs. Pozyskano z: https://www.disabilityscoop.com/2015/04/21/program-entrepreneurs/20233/

Entrepreneurship Education (2018). European Commission. Pozyskano z: https://ec.europa.eu/growth/ smes/promoting-entrepreneurship/support/education_en

Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego. Broszura informacyjna i standardy jakości. (2013). Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych. Pozyskano z: https://www.pfon.org/images/ dodatki/20131114_broszura.pdf

Frączek, P. (2003). Determinanty aktywności osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Polityka Społeczna, 11/12, 10–14.

GUS. (2012). Osoby niepełnosprawne na rynku pracy w 2011 r. Warszawa: Pozyskano z: http://stat.gov. pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/opracowania/osoby-niepelnosprawne-na-rynku-pracy-w--2011–r-,5,1.html

Hamond, B., Haccou, R. (2013). Zdobywanie i ewaluacja kompetencji społecznych. Projekt ATLAS. Warszawa: PFON. Pozyskano z: https://www.pfon.org/images/dodatki/20131114_kompetencje.pdf

Jan Paweł II. (1981). Encyklika: O pracy ludzkiej Laborem Exercens. Castel Gandolfo. Pozyskano z: http:// www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/laborem.html

Klajs, K., Lipman, L. (2011). Terapia Ericksonowska. W: L. Grzesiuk, H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik Akademicki. Warszawa: ENETEIA, 283–297.

Kościelska, M. (1984). Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Mstowski, A. (2019, 10 stycznia). Centrum DZWONI – aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych. Pozyskano z: http://inkubator.powiat.bedzin.pl/?p = 2124

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. (2018). Osoby niepełnosprawne na rynku pracy. Warszawa: Pozyskano z: http://www.niepelnosprawni.gov.pl/container/niepelnosprawnosc-w--liczbach/rynek-pracy/Osoby%20niepelnosprawne%20na%20rynku%20pracy.pdf

GUS. (2017). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2016/2017. Warszawa – Wrocław. Pozyskano z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/oswiata-i-wychowanie-w-roku-szkol- nym-20162017,1,12.html

Rymsza, M. (2013). Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states?. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Ryś, G. (2018, 16 kwietnia). Wystąpienie abpa Grzegorza Rysia otwierające konferencję „Polonia Restituta” pod hasłem: Praca – Przedsiębiorczość – Społeczna Gospodarka Rynkowa. Pozyskano z: https://www.youtube.com/watch?reload = 9&v = QjLv7khRCik

Szafranek, A., Halicki, J. (2016). Wybrane aspekty inkluzji społecznej. W: M. Halicka, J. Halicki, K. Czykiera (red.), Niepełnosprawność. Poznać, przeżyć, zrozumieć. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 151–164.

Urbańska, K. (2013; 2019, 10 marca). Praca i zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną. Pozyskano z: http://www.ocwip.pl/informacje/wszystkie/zobacz/Praca-i-zatrudnienie-osob-z- niepelnosprawnoscia-intelektualna

Yang, A. (2016; 2019, 10 marca). Why Entrepreneurship Education Does Not Work. Pozyskano z: https:// www.forbes.com/sites/andrewyang/2016/02/25/entrepreneurship-education-does-not-work

Vornholt, K., Villotti, P., Muschalla, B., Bauer, J., Colella, A., Zijlstra, F., Van Ruitenbeek, G., Uitdewilligen, S., Corbière, M. (2018). Disability and employment – overview and highlights. European Journal of Work and Organizational Psychology, 27(1), 40–55.

Wapiennik, E. (2005). Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dostęp do edukacji i zatrudnienia. Raport 2005. Warszawa: Open Society Institute, PSOUU. Pozyskano z: https://psoni.org.pl/ wp-content/uploads/2015/09/Report_ID_PolishVersion.pdf

Włodarska-Zoła, L. (2017; 2018, 17 stycznia). Aktywność zawodowa jako forma rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Edukacja – Technika – Informatyka, 2(20). Pozyskano z: http://www.eti.rzeszow. pl/docs/ETI_7_2.pdf

Woźniak, Z. (2007). Główne bariery aktywności zawodowej osób z ograniczoną sprawnością. W: A. Brzezińska, Z. Woźniak, K. Maj (red.), Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa: Academica Wydawnictwo WSPW, 69–84.

Zaorska, M. (2017). Osoba z niepełnosprawnością na/w drodze aktywizacji zawodowej – wybrane problemy a realia współczesnej rzeczywistości społecznej. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.), Jest człowiek z niepełnosprawnością – pola refleksji. Poznań: Wydawnictwo naukowe SILVA RERUM, 37–48.

Published

2019-12-28

How to Cite

Pietrzak, M., & Sobocha, E. (2019). Social Competences for Professional Activation on the Open Labour Market of People with Intellectual Disabilities. Entrepreneurship – Education, 15(2), 95–105. https://doi.org/10.24917/20833296.152.7