Business Knowledge as a Factor Shaping Entrepreneurial Attitudes of Technical University Students

Authors

  • Paulina Siemieniak Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie
  • Małgorzata Rembiasz Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.151.8

Keywords:

business knowledge, education, entrepreneurial attitudes, student’s entrepreneurship

Abstract

The article reviews the authors’ research on student entrepreneurship. The purpose of the presented analysis is to indicate business knowledge as a factor conditioning the shaping of entrepreneurial attitudes. Conclusions from the conducted research were the premise for the implementation of the project aimed at measuring the business knowledge of students of technical faculties. The authors distinguish areas and present detailed research plans, the results of which can be a reference point for the creators of educational and social policy. The article can be treated as a voice in the debate on the need for and ways of education in the field of entrepreneurship and the possibility of shaping entrepreneurial attitudes at universities (especially those with a technical profile). In the opinion of authors, broadly understood entrepreneurial education (business, economic, financial and legal) can contribute to a faster pace of economic development thanks to establishing and running by young educated people enterprises related to innovative areas of the economy.

Author Biographies

Paulina Siemieniak, Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie

Paulina Siemieniak, dr, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania, Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie. Jej zainteresowania naukowe to małe i średnie przedsiębiorstwa, przedsiębiorczość kobiet, metody wspierania przedsiębiorczości, kształtowanie postaw przedsiębiorczych, kobiety w zarządzaniu, psychologiczne aspekty zarządzania. Paulina Siemieniak, PhD, Poznan University of Technology, Faculty of Engineering Management, Chair of Entrepreneurship and Business Communication. Research interests: small and medium enterprises, female entrepreneurship, methods of supporting entrepreneurship, shaping entrepreneurial attitudes, women in management, psychological aspects of management.

Małgorzata Rembiasz, Politechnika Poznańska Wydział Inżynierii Zarządzania Katedra Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie

MałgorzataRembiasz, PhD, Poznan University of Technology, Faculty of Engineering Management, Chair of Entrepreneurship and Business Communication. Her research interests focus on student entrepreneurship, female entrepreneurship, management of small and medium enterprises, internationalisation of SMEs, socio-economic consequences of population ageing, and age management.

References

Bernat, T., Korpysa, J., Kunasz, M. (2008). Przedsiębiorczość studentów w Polsce i wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Szczecin: Wydawnictwo PRINT GROUP.

Henry, C., Hill, F., Leitch, C. (2005). Entrepreneurship education and training: can entrepreneurship be taught? Part I. Education + Training, 47(2), 98–111.

Karta ECTS przedmiotu prowadzenie działalności gospodarczej. (2017). Pozyskano z: https://pg.edu.pl/ documents/10754/0/14_WZIE_Prowadzenie_dzia_alno_ci_gospodarczej.pdf

Kasperkowiak, W., Rembiasz, M. (2017). Internationalization of enterprises as assessed by university students: prospective and current entrepreneurs. Research on Enterprise in Modern Economy – Theory and Practice, 4, 159–172.

Kisielnicki, J. (2003). Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach. Warszawa: Uczelnia Łazarskiego.

Kowalewski, T. (2018). Przedsiębiorczość studencka wyzwaniem dla uczelni. Humanizacja Pracy, 2(292), 43–60.

Kurczewska, A. (2011). Entrepreneurship as an Element of Academic Education – International Experiences and Lessons for Poland. International Journal of Management and Economics, 30, 217–233.

Łuczka, T., Rembiasz, M. (2016). Badanie postaw przedsiębiorczych studentów – wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne. Horyzonty Wychowania, 15(34), 27–47. DOI: 10.17399/HW.2016.153402.

Piontek, F., Piontek, B. (2016). Teoria rozwoju. Warszawa: PWE.

Popowska, M. (2018). Przedsiębiorczość społeczna jako klucz do skutecznej edukacji przedsiębiorczej na społecznie odpowiedzialnym uniwersytecie. Horyzonty Wychowania, 17(42), 205–218. DOI: 10.17399/HW.2018.174216.

Rembiasz, M., Siemieniak, P., Pawlak, J. (2017). Wybrane źródła finansowania działalności gospodarczej. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 18(12.II), 333–344.

Ruta, A., Rembiasz, M., (2016). Wybrane aspekty przedsiębiorczości studentów – badania empiryczne. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 4, 347–357.

Siemieniak, P. (2014). Metody wspierania przedsiębiorczości kobiet w Wielkopolsce. Praca doktorska. Poznań: Politechnika Poznańska.

Siemieniak, P., Rembiasz, M. (2017). Determinanty przedsiębiorczości kobiet – wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 18(12.II), 349–363.

Siemieniak, P., Łuczka, T. (2016). Przedsiębiorczość kobiet. Wybrane aspekty ekonomiczne i psychokulturowe. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.

Spychała, M., Więcek-Janka, E. (2016). Kompetencje przedsiębiorczych menedżerów przyszłości w firmach rodzinnych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(6.II), 415–428.

Steinerowska-Streb, I. (2018). Edukacja a zachowania przedsiębiorcze właścicieli-menedżerów zarządzających przedsiębiorstwami rodzinnymi. Horyzonty Wychowania, 17(41), 237–250. DOI: 10.17399/ HW.2018.174117l.

Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246–257.

Wach, K. (2016). Edukacja przedsiębiorcza: analiza bibliometryczna polskiego piśmiennictwa. Horyzonty Wychowania, 15(34), 11–26. DOI: 10.17399/HW.2016.153401.

Wasilczuk, J., Daszkiewicz, N. (2005). Polscy właściciele/menedżerowie wobec jednolitego rynku europejskiego. W: P. Dominiak, J. Wasilczuk, N. Daszkiewicz (red.), Małe i średnie przedsiębiorstwa w obliczu internacjonalizacji i integracji gospodarek europejskich. Przykłady Włoch, Francji, Polski i Czech. Gdańsk: Scientific Publishing Group, 207–226.

Zbierowski P., Węcławska P., Tarnawa A., Zadura-Lichora P. (2012), Raport z badania Global Entrepreneurship Monitor – Polska 2011. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.

Published

2019-06-14

How to Cite

Siemieniak, P., & Rembiasz, M. (2019). Business Knowledge as a Factor Shaping Entrepreneurial Attitudes of Technical University Students. Entrepreneurship – Education, 15(1), 100–112. https://doi.org/10.24917/20833296.151.8