Promotion of School as a Managerial Competence in the Organisation and Management of Education
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.151.7Keywords:
organisation and management of education, promotion, schoolAbstract
The aim of this article is to present the meaning of the promotion of school in the environment as an important competence of principals (especially those who take up the job for the first time). In connection with the above, an attempt was made to capture the essence of promotion as a process. The objectives of the promotion of the school were set and the typology of the recipients of the promotional activities was defined. The selected tools for the promotion, which can be used effectively by those responsible for the organisation and management of an educational institution, were presented. On top of this, the instruments of the marketing communication, which could be used during the preparation of the so-called school promotion plans were put in order and determined. In order to accomplish the aim of this paper, a decision was taken to analyse the literature. For this purpose, desk research, case study method and benchmarking were used. It was found that the proper promotion of the school in the environment should be a dynamic process based on the double-loop learning. It affects various groups of stakeholders, acting as feedback. From the perspective of the managers, promotion should constitute a sequence of activities (with appropriate resources ensured to perform them), which are systemic, targeted and planned, based on appropriately selected methods and forms, addressed to defined recipients (both internal and external customers).References
Argyris, M., Schön, D. (1974). Theory in Practice. Increasing professional effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass.
Bartnik, M. (2007). Skuteczna reklama. Jak reklamować, żeby sprzedać. Warszawa: Wydawnictwo Flashbook.
Buczak, A. (2016). Nauka obroni się sama…? Czyli współczesny marketing w szkolnictwie. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, 37(1).
Budzińska, G., Klimka, M. (2012). Coaching w procesie uczenia się przez całe życie. CLLL. Pozyskano z: http://www.adam-europe.eu/prj/6832/prd/8/5/POLSKA%20Coaching%20for%20Career%20 Learning.pdf
Domaradzka-Grochowalska, Z. (2015). Wspomaganie szkół i przedszkoli. Coaching, mentoring i inne formy pracy. Materiały szkoleniowe, Warszawa: ORE. Pozyskano z: http: //www.coachfederation.org/intcoachingweek/about‐coaching/ file:///C:/Documents%20and%20Settings/TEST/Moje%20 dokumenty/Downloads/Wspomaganie_szkol_i_przedszkoli_coaching_mentoring_i_inne_formy_ pracy.pdf
Drapińska, A. (2011). Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych. Warszawa: PWN.
Gańko, T. (2006). Wspomaganie szkół i placówek oświatowych w zakresie budowania jakości w edukacji. Meritum, 2(2), 35–38.
Gawrecki, L. (2008). Promowanie szkoły jako instytucji świadczącej usługi edukacyjne. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 6, 9–11.
Grupa, R. (2012). Satysfakcja pozakupowa i dysonans pozakupowy jako czynniki determinujące reakcje konsumenckie. Społeczeństwo i Edukacja, Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 1, 483–494.
Gębarowski, M. (2010). . Współczesne targi. Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowejGdańsk: Regan Press.
Gębarowski, M. (2012). Targi edukacyjne jako forma promocji szkół wyższych. Prace Instytutu Lotnictwa, 4(225).
Hajduk, M., Hajduk, E. (2004). Analiza wybranych modeli konkurencji kluczem do kształtowania przewagi polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich. W: J. Brdulak, M. Kulikowski (red.), Przedsiębiorczość stymulatorem rozwoju gospodarczego. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
Hajduk, M. (2005). Wpływ zasobów ludzkich na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Kijów: Ministerstwo Edukacji Narodowej Ukrainy.
Hajduk, E., Hajduk, M. (2005). Wybrane aspekty związane z wykorzystaniem Internetu w biznesie. W: A. Szewczyk (red.), Komputer – przyjaciel czy wróg?. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Instytut Informatyki w Zarządzaniu, Wydawnictwo Printshop, 47–68.
Hall, H. (2007). Marketing w szkolnictwie. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluver Business.
Herbuś, I. (2016). Działania reklamowe – od komercji do kampanii społecznych. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej – Zarządzanie, 22, 93–100.
Jaworska, E. (2003). Public relations w Zespole Szkół Medycznych w Łańcucie. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 4, 10–11.
Kazimierowicz, M. (2010). „Promocyjna sprzedaż” szkoły. Nowa Szkoła, 9, 23–29.
Kotler, P. (2002a). Marketing, Management. Millenium Edition, Custom Edition for University of Phoenix, USA: Pearson Custom Publishing.
Kotler, P. (2002b). Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kulmatycki, A. (2012). Szkoła a media. Część I. Specyfika mediów: metody pracy i oczekiwania. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 7.
Maciejczuk-Tytus, U. (2014). Kontakt – pseudorelacja – relacja w usługach edukacyjnych. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 11(778), 24–31.
Michałowska, D.A. (2013). Komunikacja społeczna a komunikacja interpersonalna. Poznań. Pozyskano z: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/6241/1/Komunikacja%20spo%C5%82eczna% 20a%20komunikacja%20interpersonalna.pdf
Orzechowska, L. (2010). Ku mądrej i atrakcyjnej szkole. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 12, 52–53.
Ożarek, G. (2007). Zarządzanie szkołą w społeczeństwie informatycznym. Meritum, 4(7), 18–23.
Pomianowska, M., Szczepkowska, K. (2013). Jakiego nauczyciela potrzebujemy, czyli czas rekrutacji. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 6, 45.
Sieńkowska, E. (2013). Do nastolatka przemów inteligentnie!, Marketing w praktyce, 2(180), 50–51.
Smoleń-Jajeśnica, Z. (2017). Metody i formy promocji szkoły. Materiały ze szkoleniowej Rady Pedagogicznej, ZSG w Krakowie. Pozyskano z: http://www.zsg1.pl/images/pliki/plikinauczyciele/ mifpsz.pdf
Tołwińska-Królikowska, E. (2015). Szkoła otwarta, czyli jaka?. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 10.
Walkiewicz, A. (2011). Logotyp – czym się różni od logo. Pozyskano z: http://jaksiepromowac.pl/2011/08/31/logotyp-czym-rozni-sie-od-loga/
Wojciechowski, P. (2014). Design thinking w edukacji. Marketing w Praktyce, 33.
Murawska, B., Szlom, A., Florencka, Z., Filipkowski, K., Czermak, S. (2013). Plan promocji Zespołu Szkół nr 6 na rok 2013/2014. Pozyskano z: http://www.jagiellonka.plock.pl/pdf/zespol/plan_prom_zs_6.pdf
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 – Prawo prasowe. Dz.U. 1984 r. nr 5, poz. 24 ze zm. Wschód Biznesu 2 (2017, 2 sierpnia). Skuteczny plan promocji. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/ files/74/517/20358.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).