Promotion of School as a Managerial Competence in the Organisation and Management of Education

Authors

  • Marzena Hajduk-Stelmachowicz Politechnika Rzeszowska Wydział Zarządzania Katedra Ekonomii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.151.7

Keywords:

organisation and management of education, promotion, school

Abstract

The aim of this article is to present the meaning of the promotion of school in the environment as an important competence of principals (especially those who take up the job for the first time). In connection with the above, an attempt was made to capture the essence of promotion as a process. The objectives of the promotion of the school were set and the typology of the recipients of the promotional activities was defined. The selected tools for the promotion, which can be used effectively by those responsible for the organisation and management of an educational institution, were presented. On top of this, the instruments of the marketing communication, which could be used during the preparation of the so-called school promotion plans were put in order and determined. In order to accomplish the aim of this paper, a decision was taken to analyse the literature. For this purpose, desk research, case study method and benchmarking were used. It was found that the proper promotion of the school in the environment should be a dynamic process based on the double-loop learning. It affects various groups of stakeholders, acting as feedback. From the perspective of the managers, promotion should constitute a sequence of activities (with appropriate resources ensured to perform them), which are systemic, targeted and planned, based on appropriately selected methods and forms, addressed to defined recipients (both internal and external customers).

Author Biography

Marzena Hajduk-Stelmachowicz, Politechnika Rzeszowska Wydział Zarządzania Katedra Ekonomii

Marzena Hajduk-Stelmachowicz, PhD, assistant professor in the Department of Economics, Faculty of Management, Rzeszow University of Technology. She is also a chartered (diploma/certified) teacher. She specialises in methods and techniques implementation in companies and public administration institutions on strategic and operational level. The author of several dozen publications related to ecoinnovations, energy management, integrated management systems, entrepreneurship, knowledge-based economy, as well as local and regional development and education. She was an initiator and coordinator of many innovative implementation projects in companies, public institutions and Podkarpackie Voivodeship.

References

Argyris, M., Schön, D. (1974). Theory in Practice. Increasing professional effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass.

Bartnik, M. (2007). Skuteczna reklama. Jak reklamować, żeby sprzedać. Warszawa: Wydawnictwo Flashbook.

Buczak, A. (2016). Nauka obroni się sama…? Czyli współczesny marketing w szkolnictwie. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, 37(1).

Budzińska, G., Klimka, M. (2012). Coaching w procesie uczenia się przez całe życie. CLLL. Pozyskano z: http://www.adam-europe.eu/prj/6832/prd/8/5/POLSKA%20Coaching%20for%20Career%20 Learning.pdf

Domaradzka-Grochowalska, Z. (2015). Wspomaganie szkół i przedszkoli. Coaching, mentoring i inne formy pracy. Materiały szkoleniowe, Warszawa: ORE. Pozyskano z: http: //www.coachfederation.org/intcoachingweek/about‐coaching/ file:///C:/Documents%20and%20Settings/TEST/Moje%20 dokumenty/Downloads/Wspomaganie_szkol_i_przedszkoli_coaching_mentoring_i_inne_formy_ pracy.pdf

Drapińska, A. (2011). Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych. Warszawa: PWN.

Gańko, T. (2006). Wspomaganie szkół i placówek oświatowych w zakresie budowania jakości w edukacji. Meritum, 2(2), 35–38.

Gawrecki, L. (2008). Promowanie szkoły jako instytucji świadczącej usługi edukacyjne. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 6, 9–11.

Grupa, R. (2012). Satysfakcja pozakupowa i dysonans pozakupowy jako czynniki determinujące reakcje konsumenckie. Społeczeństwo i Edukacja, Międzynarodowe Studia Humanistyczne, 1, 483–494.

Gębarowski, M. (2010). . Współczesne targi. Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowejGdańsk: Regan Press.

Gębarowski, M. (2012). Targi edukacyjne jako forma promocji szkół wyższych. Prace Instytutu Lotnictwa, 4(225).

Hajduk, M., Hajduk, E. (2004). Analiza wybranych modeli konkurencji kluczem do kształtowania przewagi polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich. W: J. Brdulak, M. Kulikowski (red.), Przedsiębiorczość stymulatorem rozwoju gospodarczego. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.

Hajduk, M. (2005). Wpływ zasobów ludzkich na konkurencyjność przedsiębiorstwa. Kijów: Ministerstwo Edukacji Narodowej Ukrainy.

Hajduk, E., Hajduk, M. (2005). Wybrane aspekty związane z wykorzystaniem Internetu w biznesie. W: A. Szewczyk (red.), Komputer – przyjaciel czy wróg?. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Instytut Informatyki w Zarządzaniu, Wydawnictwo Printshop, 47–68.

Hall, H. (2007). Marketing w szkolnictwie. Warszawa: Wydawnictwo ABC Wolters Kluver Business.

Herbuś, I. (2016). Działania reklamowe – od komercji do kampanii społecznych. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej – Zarządzanie, 22, 93–100.

Jaworska, E. (2003). Public relations w Zespole Szkół Medycznych w Łańcucie. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 4, 10–11.

Kazimierowicz, M. (2010). „Promocyjna sprzedaż” szkoły. Nowa Szkoła, 9, 23–29.

Kotler, P. (2002a). Marketing, Management. Millenium Edition, Custom Edition for University of Phoenix, USA: Pearson Custom Publishing.

Kotler, P. (2002b). Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kulmatycki, A. (2012). Szkoła a media. Część I. Specyfika mediów: metody pracy i oczekiwania. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 7.

Maciejczuk-Tytus, U. (2014). Kontakt – pseudorelacja – relacja w usługach edukacyjnych. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 11(778), 24–31.

Michałowska, D.A. (2013). Komunikacja społeczna a komunikacja interpersonalna. Poznań. Pozyskano z: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/6241/1/Komunikacja%20spo%C5%82eczna% 20a%20komunikacja%20interpersonalna.pdf

Orzechowska, L. (2010). Ku mądrej i atrakcyjnej szkole. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 12, 52–53.

Ożarek, G. (2007). Zarządzanie szkołą w społeczeństwie informatycznym. Meritum, 4(7), 18–23.

Pomianowska, M., Szczepkowska, K. (2013). Jakiego nauczyciela potrzebujemy, czyli czas rekrutacji. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 6, 45.

Sieńkowska, E. (2013). Do nastolatka przemów inteligentnie!, Marketing w praktyce, 2(180), 50–51.

Smoleń-Jajeśnica, Z. (2017). Metody i formy promocji szkoły. Materiały ze szkoleniowej Rady Pedagogicznej, ZSG w Krakowie. Pozyskano z: http://www.zsg1.pl/images/pliki/plikinauczyciele/ mifpsz.pdf

Tołwińska-Królikowska, E. (2015). Szkoła otwarta, czyli jaka?. Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej, 10.

Walkiewicz, A. (2011). Logotyp – czym się różni od logo. Pozyskano z: http://jaksiepromowac.pl/2011/08/31/logotyp-czym-rozni-sie-od-loga/

Wojciechowski, P. (2014). Design thinking w edukacji. Marketing w Praktyce, 33.

Murawska, B., Szlom, A., Florencka, Z., Filipkowski, K., Czermak, S. (2013). Plan promocji Zespołu Szkół nr 6 na rok 2013/2014. Pozyskano z: http://www.jagiellonka.plock.pl/pdf/zespol/plan_prom_zs_6.pdf

Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 – Prawo prasowe. Dz.U. 1984 r. nr 5, poz. 24 ze zm. Wschód Biznesu 2 (2017, 2 sierpnia). Skuteczny plan promocji. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/ files/74/517/20358.pdf

Published

2019-06-14

How to Cite

Hajduk-Stelmachowicz, M. (2019). Promotion of School as a Managerial Competence in the Organisation and Management of Education. Entrepreneurship – Education, 15(1), 88–99. https://doi.org/10.24917/20833296.151.7