The Importance of Entrepreneurship Education

Authors

  • Alina Błaszczyk XII Liceum Ogólnokształcące im. S. Wyspiańskiego

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.151.2

Keywords:

economics in practice, education, education reform, Basics of Entrepreneurship, teacher

Abstract

The aim of the study is to analyse the literature on the research of economic education and present the attitude of the students towards the subject matter of the entrepreneurship. The article discusses the current research on the relationship of pupils, teachers and parents to this subject after its introduction to the high schools. It will also present the results of surveys conducted in five high schools in lodzki province for the 2017/2018 school year on entrepreneurial skills. The profile diversity of schools also allows to see possession of pupils` entrepreneurial skills and the use of economic education in the future. According to the students, the basics of entrepreneurship are low in school because it is not a promoted subject. Due to the low economic awareness of Polish people, developing economic knowledge should last a lifetime and begin as early as possible. It is the best to be implemented in elementary school and then in secondary school. It would be advisable for the economy to be one of the subjects to choose from the graduation, then this one would have a higher rank.

Author Biography

Alina Błaszczyk, XII Liceum Ogólnokształcące im. S. Wyspiańskiego

Alina Błaszczyk, University of Lodz Department of Management Department of Human Resource Management, teacher at the XII High School in Lodz. Teacher (Basics of Entrepreneurship, mathematics, IT), provincial coordinator SIGG, certified trainer of capital market education. Since 2004, her research interests have been associated with entrepreneurship and electronic learning platforms. The author is a PhD student at the University of Lodz, Faculty of Management, and her research interests are related to creating entrepreneurial attitudes among high school students in the light of competences sought by the employer.

References

Bartman, K. (2008; 2018, 20 sierpnia). Matura z przedsiębiorczości za siedem lat. Pozyskano z: http:// praca.gazetaprawna.pl/wywiady/95660,matura_ z_przedsiebiorczosci_za_siedem_lat

BIK. (2017, 20 kwietnia). Świadomość finansowa – słaby punkt młodych Polaków. Pozyskano z: http:// media.bik.pl/informacje-prasowe/352565/swiadomosc-finansowa-slaby-punkt-polakow

Dąbrowski, M. (2011). Ekonomia w praktyce – nowy przedmiot nauczania. E-mentor, 4(41).

Dąbrowski, M. (2012). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości a rozwój gospodarczy. Optimum. Studia ekonomiczne, 3(57), 159–172.

Gorski, J. (2016). Alfabetyzacja ekonomiczna, czyli znaczenie świadomości ekonomicznej. Bezpieczny Bank, 3.

Klapper, L., Lusardi, A., van Oudheusden, P. (2015). Financial Literacy Around the World: Insights from the Standard & Poor’s Services. Global Financial Literacy Survey.

Komisja Wspolnot Europejskich. (2006). Komunikat Komisji Wspólnot Europejskich: Realizacja wspólnotowego planu lizbońskiego. Rozbudzenie ducha przedsiębiorczości poprzez edukację i kształcenie. Pozyskano z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52006DC0033&from=SL

Kuklińska, K., Moranowski, P. (2009). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości oczami nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Raport z badań. Pozyskano z: www.file/C:Users/nicon/ Dowlands/Raport%20badan.pdf

Kurek, Z. (2001). Przedsiębiorczość. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Olsztyn: Wydawnictwo OWSIZ.

Makieła, Z., Rachwał, T. (2007). Podstawy przedsiębiorczości. Poradnik metodyczny. Warszawa: Nowa Era.

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2018, 12 listopada). Podstawa programowa z podstaw przedsiębiorczości. Pozyskano z: https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Podstawyprzedsiebiorczosci

Nauczanie podstaw przedsiębiorczości w szkole: programy, strategie. Raport Komisji Europejskiej. (2012). EURYDICE, Komisja Europejska. Pozyskano z: https://eurydice.org.pl/wp-content/ uploads/2017/01/PL_Entrepreneurship-Education.pdf

Osuch, E., Osuch, W. (2005). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i rodziców. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 195–202.

Osuch, W. (2012). Podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów krakowskich szkół – szansa i oczekiwania. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 37–46.

Rachwał, T. (2009). Ocena projektu zmian podstawy programowej podstaw przedsiębiorczości (przedstawiona przez MEN w 2008 r. w ramach reformy systemu oświaty), Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 349–372.

Raport zbiorowy z badań środowisk szkolnych w zakresie realizacji edukacji ekonomicznych w polskich szkołach ponadgimnazjalnych. (2005). Warszawa: CODN.

Tracz, M. (2015). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniow i nauczycieli – studium porównawcze. Przedsiębiorczość – Edukacja, 11, 391–400.

Wachowiak, P., Dąbrowski, M., Majewski, B. (red.). (2007). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Wieczorek, S., Rec, W. (2018). Program poprawy świadomości ekonomiczno-finansowej Polaków: Rekomendacje zmian w systemie szkolnictwa obowiązkowego. Pozyskano z: https://oszczedzanienaetacie.pl/wp-content/uploads/2018/07/Raport-Program-poprawy-%C5%9Bwiadomo%C5%9Bciekonomiczno- finansowej-Polak%C3%B3w_FEDK.pdf

Zioło, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 10–23.

Ziółkowska-Weiss, K. (2014). Problematyka podstaw przedsiębiorczości w opinii uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Przydatność w życiu czy konieczność Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 366– 376.

Published

2019-06-14

How to Cite

Błaszczyk, A. (2019). The Importance of Entrepreneurship Education. Entrepreneurship – Education, 15(1), 19–33. https://doi.org/10.24917/20833296.151.2