The Importance of Entrepreneurship Education
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.151.2Keywords:
economics in practice, education, education reform, Basics of Entrepreneurship, teacherAbstract
The aim of the study is to analyse the literature on the research of economic education and present the attitude of the students towards the subject matter of the entrepreneurship. The article discusses the current research on the relationship of pupils, teachers and parents to this subject after its introduction to the high schools. It will also present the results of surveys conducted in five high schools in lodzki province for the 2017/2018 school year on entrepreneurial skills. The profile diversity of schools also allows to see possession of pupils` entrepreneurial skills and the use of economic education in the future. According to the students, the basics of entrepreneurship are low in school because it is not a promoted subject. Due to the low economic awareness of Polish people, developing economic knowledge should last a lifetime and begin as early as possible. It is the best to be implemented in elementary school and then in secondary school. It would be advisable for the economy to be one of the subjects to choose from the graduation, then this one would have a higher rank.References
Bartman, K. (2008; 2018, 20 sierpnia). Matura z przedsiębiorczości za siedem lat. Pozyskano z: http:// praca.gazetaprawna.pl/wywiady/95660,matura_ z_przedsiebiorczosci_za_siedem_lat
BIK. (2017, 20 kwietnia). Świadomość finansowa – słaby punkt młodych Polaków. Pozyskano z: http:// media.bik.pl/informacje-prasowe/352565/swiadomosc-finansowa-slaby-punkt-polakow
Dąbrowski, M. (2011). Ekonomia w praktyce – nowy przedmiot nauczania. E-mentor, 4(41).
Dąbrowski, M. (2012). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości a rozwój gospodarczy. Optimum. Studia ekonomiczne, 3(57), 159–172.
Gorski, J. (2016). Alfabetyzacja ekonomiczna, czyli znaczenie świadomości ekonomicznej. Bezpieczny Bank, 3.
Klapper, L., Lusardi, A., van Oudheusden, P. (2015). Financial Literacy Around the World: Insights from the Standard & Poor’s Services. Global Financial Literacy Survey.
Komisja Wspolnot Europejskich. (2006). Komunikat Komisji Wspólnot Europejskich: Realizacja wspólnotowego planu lizbońskiego. Rozbudzenie ducha przedsiębiorczości poprzez edukację i kształcenie. Pozyskano z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52006DC0033&from=SL
Kuklińska, K., Moranowski, P. (2009). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości oczami nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Raport z badań. Pozyskano z: www.file/C:Users/nicon/ Dowlands/Raport%20badan.pdf
Kurek, Z. (2001). Przedsiębiorczość. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Olsztyn: Wydawnictwo OWSIZ.
Makieła, Z., Rachwał, T. (2007). Podstawy przedsiębiorczości. Poradnik metodyczny. Warszawa: Nowa Era.
Ministerstwo Edukacji Narodowej (2018, 12 listopada). Podstawa programowa z podstaw przedsiębiorczości. Pozyskano z: https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Podstawyprzedsiebiorczosci
Nauczanie podstaw przedsiębiorczości w szkole: programy, strategie. Raport Komisji Europejskiej. (2012). EURYDICE, Komisja Europejska. Pozyskano z: https://eurydice.org.pl/wp-content/ uploads/2017/01/PL_Entrepreneurship-Education.pdf
Osuch, E., Osuch, W. (2005). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i rodziców. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 195–202.
Osuch, W. (2012). Podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów krakowskich szkół – szansa i oczekiwania. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 37–46.
Rachwał, T. (2009). Ocena projektu zmian podstawy programowej podstaw przedsiębiorczości (przedstawiona przez MEN w 2008 r. w ramach reformy systemu oświaty), Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 349–372.
Raport zbiorowy z badań środowisk szkolnych w zakresie realizacji edukacji ekonomicznych w polskich szkołach ponadgimnazjalnych. (2005). Warszawa: CODN.
Tracz, M. (2015). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniow i nauczycieli – studium porównawcze. Przedsiębiorczość – Edukacja, 11, 391–400.
Wachowiak, P., Dąbrowski, M., Majewski, B. (red.). (2007). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Wieczorek, S., Rec, W. (2018). Program poprawy świadomości ekonomiczno-finansowej Polaków: Rekomendacje zmian w systemie szkolnictwa obowiązkowego. Pozyskano z: https://oszczedzanienaetacie.pl/wp-content/uploads/2018/07/Raport-Program-poprawy-%C5%9Bwiadomo%C5%9Bciekonomiczno- finansowej-Polak%C3%B3w_FEDK.pdf
Zioło, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 10–23.
Ziółkowska-Weiss, K. (2014). Problematyka podstaw przedsiębiorczości w opinii uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Przydatność w życiu czy konieczność Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 366– 376.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).