Development conditioning of rafting on Dunajec River as a new tourist product in the Pieniny region

Authors

  • Małgorzata Kozłowska Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.10.19

Keywords:

entrepreneurship, tourism product, traditional wooden rafting in Pieniny region, rafting

Abstract

Traditional rafting has been developing on Dunajec River for over a thousand years. In the mid-1800s,it became a unique attraction on the European and worldwide scale. Recently, a significant competitionhas been established involving a white water rafting promoted by companies. Even though thewhite water rafting has been developing in this area for over a decade, it continuous to encounter bothorganizational and legislative obstacles. They result from a lack of integrated concept of actions anda socio-economic policy of the local government and non-governmental bodies, as well as involvedinstitutions and companies. It is clear that an institution is needed to co-ordinate the industry, becausethe existing regulations fail to support a dynamic development of rafting companies in the region.

Author Biography

Małgorzata Kozłowska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

Małgorzata Kozłowska, PhD, Institute of Geography, Department of Tourism and Regional Research,Pedagogical University of Cracow, Poland.A tourism graduate of the Academy of Physical Education in Krakow, a PhD inPhysical Education. She has a wealth of professional experience in the field oftourism at large, her research relates to antropomotorics, physical activity andtourism, as well as experimental education through travelling and expeditions.

References

Atlkorn, J. (1991). Polityka produktu turystycznego. Kraków: Wydawnictwo AE, 9.

Atlkorn, J. (1997). Marketing w turystyce. Warszawa: PWN.

Bednarczyk, M. i in. (2002). Ekologiczna kolejka górska elementem zrównoważonego rozwoju regionu turystycznego w Polsce, w ramach projektu Europejska Inicjatywa EUREKA E! RAIL MOUNT. Kraków: Uniwersytet Jagielloński (maszynopis powielony).

Dryglas, D., Wach, K. (2007). Klimat dla rozwoju przedsiębiorczości turystycznej w Małopolsce w świetle badań empirycznych, Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 50.

Grywalski, A. (2009). Z historii spływu Dunajcem, 19,

Kruczek, Z. (2002). Kompendium pilota wycieczek. Kraków: Proksenia.

Middleton, V.T.C. (1996). Marketing w turystyce tł. Nalazek. Warszawa: Polska Agencja Promocji Turystyki.

Pilawski, A. (2005). Rafting jako forma turystyki, Zeszyty Naukowe WSG w Bydgoszczy, seria: Turystyka i rekreacja, t. 2, 265.

Turowski, J. (1998). Regiony – regionalizm – lokalizm. W: Czym jest regionalizm? Materiały IV Kongresu Regionalnych Towarzystw Kultury. Radom 23-26.09.1998 r.

Wojtasik, L., Tauber, R.D. (2011). Turystka i rekreacja we współczesnym świecie. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Zarządzenie Dyrektora Pienińskiego Parku Narodowego nr 2/2013 z dnia 11.04.2013 r.

Zdon-Korzeniowska, M. (2009). Jak kształtować regionalne produkty turystyczne? Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zdon-Korzeniowska, M., Rachwał, T. (2011). Turystyka w warunkach światowego kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 126.

Published

2014-12-19

How to Cite

Kozłowska, M. (2014). Development conditioning of rafting on Dunajec River as a new tourist product in the Pieniny region. Entrepreneurship – Education, 10, 257–266. https://doi.org/10.24917/20833296.10.19