The role of Christian ethics in shaping the moral order of business during a socio-economic crisis

Authors

  • Monika Borowiec Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.9.2

Keywords:

Christian ethics, socio-economic crisis

Abstract

Globalization processes are often thought to generate various critical situations in the global socio-economic system. In the article, the social doctrine of the Catholic Church is used as a point of referencefor the processes of increasing globalization and emerging economic crisis. The main purposeis to formulate principles, which should be followed by business leaders, willing to make effortsto reconcile possible contradictions between moral imperatives, and the requirements of conductingeveryday economic practices. The article presents examples of various initiatives, aimed at promotingChristian moral principles in the course of socio-economic activity.

Author Biography

Monika Borowiec, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Monika Borowiec, PhD, Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography, Department of Entrepreneurshipand spatial Management.PhD in Natural Sciences (Geography), adiunkt (assoc. prof) at The PedagogicalUniversity of Cracow, Instytut Geografii. Scientific interests: knowledge-based economy,role of higher education and academic centers in processes of socio-economictransformation, processes of globalization and European integration.

References

Adamczyk, J. (2008). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Warszawa: Teoria i Praktyka PWN.

Adamiec, J. (2009). Encyklika Caritas in veritate w odpowiedzi na kryzys gospodarczy. Indos, Biuro Analiz Sejmowych, zagadnienia społeczno-gospodarcze, nr 22 (69).

Alvey, J.E. (2000). An introduction to economics as a moral science, International Jurnal of Social Economics, vol. 27, Iss. 12.

Benedykt, XVI (2009). Encyklika Caritas in veritate. O integralnym rozwoju ludzkim w miłości i prawdzie. Kraków: Wydawnictwo M.

Borowiec, M. (2006). Etyczne aspekty globalizacji w procesie kształtowania przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 185-192.

Brzozowski, T.T. (2010). Rola i zasadność społecznej odpowiedzialności biznesu w warunkach integracji europejskiej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 6, 113-125.

Brzozowski, T.T. (2011). Globalizacja a wykluczenie społeczne. Etyczna i kulturowa geneza procesu marginalizacji. Przedsiębiorczość– Edukacja, 7, 173-186.

Brzozowski, T.T. (2012). Przedsiębiorczość jako postawa wobec innych i świata w kontekście procesu budowania płaszczyzny dla dialogu interpersonalnego. Perspektywa pedagogiczno-kulturowa. Przedsiębiorczość– Edukacja, 8, 115-126.

Cavanaugh, W.T. (2008). Pożarci. Gospodarka a powołanie chrześcijańskie, Warszawa: Fronda.

Dayton, H. (2008). Twoje pieniądze się liczą, Warszawa: Edukacja Finansowa Crown.

Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II (2009). Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Jan Paweł II (2005), Pamięć i tożsamość, Rozmowy na przełomie tysiącleci. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Jaworek, A. (red.). (2011). Ku Bożej chwale, Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON.

Galata, S. (2007). Biznes w przestrzeni etycznej. Motywy, metody, konsekwencje, Warszawa: DIFIN.

Katechizm Kościoła katolickiego, (2009). II wydanie poprawione, Poznań: Wydawnictwo PALLOTTINUM.

Grochmal, S. (2013, 29 maja). Ekonomia komunii – propozycja Ruchu Focolari. Pozyskano z: http:// dziennikparafialny.pl/2011/ekonomia-komunii-propozycja-ruchu-focolari/.

Król, P., Leśniak, M. (2012). Kościół o powołaniu lidera biznesu, W: M. Leśniak, G. Piątek, P. Król (red.), Etyka i duchowość pracodawcy XXI wieku, 30-lecie encykliki Jana Pawła II Laborem exercens. Kraków: Wydawnictwo UNUM, 81-88.

Królikowski, J. (2011). Przyszłość społeczności ludzkiej, W: Jan Paweł II, Tryptyk społeczny. Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON, 7-12.

Krupa, M., (2009). Rozwiązanie kwestii głodu w świecie w świetle zasad katolickiej nauko społecznej, Kraków: Papieska Akademia Teologiczna.

Leśniak, M. (2012). Odpowiedzialność w świecie biznesu na podstawie nauczania społecznego Kościoła. W: M. Leśniak, G. Piątek, P. Król (red.), Moralna odpowiedzialność ludzi biznesu. Kraków: Wydawnictwo UNUM, 57-80.

Mariański, J. (2000). Moralne wymiary wolnego rynku w świetle społecznego nauczania Kościoła. Ateneum Kapłańskie, 134, z. 1.

Papieska Rada IUSTITIA ET PAX, (2012). Powołanie lidera biznesu. Refleksja, Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON.

Pawlas, B. (2006). Jak być dobrym szefem?, Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 199-203.

Piątek, G. (2012). Giuseppe Tonilo błogosławiony ekonomista, W: M. Leśniak, G. Piątek, P. Król (red.), Moralna odpowiedzialność ludzi biznesu. Kraków: Wydawnictwo UNUM.

Etyka chrześcijańska w kształtowaniu ładu moralnego w biznesie... 47 Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, (2008). Wydanie piąte, Poznań: Wydawnictwo PALLOTINUM.

Pius XI, Quadragesimo Anno 1931, tłum. ks. J. Piwowarczyk, (1935). Poznań.

Rachwał, M.M., Rachwał, T. (2006). Wartości moralne podstawą prawdziwego sukcesu menadżera. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 193-198.

Ratzinger, J. (2007). Wprowadzenie w chrześcijaństwo, tł. Z. Włodkowa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Etyka chrześcijańska w kształtowaniu ładu moralnego w biznesie... 47 Sen, A. (1987). On Ethics and Economics, Oxford: Basil Blackwell.

Singer, P. (1998). Przewodnik po etyce, Warszawa: Książka i Wiedza.

Szewczyk, K. (1999). Wychowywać człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Łódź: PWN.

Ouimet, R. (2010). Wszystko zostało wam powierzone. Autobiografia niezwykłego szefa przedsiębiorstwa ze wstępem Kardynała Dziwisza, Kraków: Wydawnictwo AA.

Zwoliński, A. (2000). Katolicka nauka społeczna o liberalizmie, Polona Sacra, 7.

Published

2013-12-22

How to Cite

Borowiec, M. (2013). The role of Christian ethics in shaping the moral order of business during a socio-economic crisis. Entrepreneurship – Education, 9, 32–47. https://doi.org/10.24917/20833296.9.2