Social entrepreneurship in Poland: its formal and legal foundations

Authors

  • Barbara Węglarz Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.211.9

Keywords:

social entrepreneurship, social enterprise, social entrepreneur, social economy

Abstract

There is no single generally accepted definition of social entrepreneurship and approaches to this issue are diverse. Comparative studies also show that the genesis, understanding and legal regulation related to social entrepreneurship are different as well. However, although it may be understood differ- ently, depending on cultural, legal and historical contexts, there are certain elements that are considered common. The most frequently mentioned are social purpose as a priority, economic (business) activity and innovation. The aim of this article, apart from explaining the nature of social entrepreneurship, is to try to narrow this issue down, in particular in terms of its current legal status in Poland.

Author Biography

Barbara Węglarz, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Barbara Węglarz, PhD, University of the National Education Commission, Krakow; Faculty of Social Sciences, Institute of Journalism and International Relations. Author of publications on local government and residents’ participation. Her research interests focus on public administration, local politics and direct democracy.

References

Bacq, S., Janssen, F. (2011). The multiple faces of social entrepreneurship: A review of definitional issues based on geographical and thematic criteria. Entrepreneurship & Regional Development, 23(5–6), 373–403. DOI: https://doi.org/10.1080/08985626.2011.577242.

Boschee, J. (2008). Migracja od innowacyjności do przedsiębiorczości. W: J.J. Wygnański (red.), Przedsiębiorstwo społeczne. Antologia kluczowych tekstów. Warszawa: Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, 208–242.

Borzaga, C., Galera, G., Franchini, B., Chiomento, S., Nogales, R., Carini, C. (2020). Social enterprises and their ecosystems in Europe. Comparative synthesis report, Luxembourg: Publications Office of the European Union. European Commission.

Brock, D.D., Kim, M. (2011). Social Entrepreneurship Education Resource Handbook, University Division of Ashoka: Innovators for the Public.

Duraj, J., Papiernik-Wojdera, M. (2010). Przedsiębiorczość i innowacyjność. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Haugh, H. (2010). Przedsiębiorstwo społeczne: więcej niż wynik ekonomiczny i indywidualny zysk. W: J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Przedsiębiorczość społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 180–205.

Hausner, J., Laurisz, N., Mazur, S. (2018). Przedsiębiorstwo społeczne – konceptualizacja. W: J. Hausner (red.), Zarządzanie podmiotami ekonomii społecznej, Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego, 9–20.

Herbst, J., Wygnański, J.J. (2011). W stronę przedsiębiorczości społecznej – ekonomizacja organizac- ji pozarządowych. W: M. Grewiński, M. Rymsza (red.), Polityka aktywizacji w Polsce. Usługi re‑ integracji w sektorze gospodarki społecznej. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, 145–179.

Hoogendoorn, B., Pennings, E., Thurik, R. (2010; 2025, 7 kwietnia). What do We Know about Social Entrepreneurship: An Analysis of Empirical Research, Erasmus Research Institute of Management. ERIM Report Series, Reference No. ERS-2009-044-ORG. Pozyskano z: https://repub.eur.nl/ pub/16558.

Kaźmierczak, T. (2007). Zrozumieć ekonomię społeczną. W: T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), Kapitał społeczny. Gospodarka społeczna. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, 93–126.

Kurleto, M.H. (2016). Model przedsiębiorstwa społecznego, Warszawa: Difin.

Leś, E. (2013). Organizacje non profit w nowej polityce społecznej w Polsce na tle europejskim, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.

Mendel, I. (2008). Przedsiębiorczość społeczna i jej wpływ na rozwój lokalnego kapitału społecznego.

Zarys problematyki. Organizacja i Zarządzanie, 4, 101–113.

Nicholls, A. (red.) (2006). Social Entrepreneurship: New Models of Sustainable Change. Oxford–New York: Oxford University Press.

Ofierska, M. (2020). Przedsiębiorczość społeczna w praktyce. Nidzica: Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Nidzicy.

Omen, M., Pankiv, O., Duranowski, W. (2014), Studium przypadków przedsiębiorczości społecznej w Polsce. W: O. Pankiv, W. Duranowski (red.), Przedsiębiorczość społeczna a praca socjalna. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, 138–151.

Pacut, A. (2015). Rozwój przedsiębiorczości społecznej – istota i kierunki analizy. Ekonomia Społeczna, 1, 7–20.

Pacut, A. (2022). Rozwój przedsiębiorczości społecznej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Praszkier, R., Nowak, A. (2015). Przedsiębiorczość społeczna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Robinson, J. (2006). Navigating social and institutional barriers to markets: How social entrepre- neurs identify and evaluate opportunities. W: J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneurship. New York: Springer, 95–120.

Rządowy projekt ustawy o ekonomii społecznej, druk nr 2321. Pozyskano z: www.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. z 2022 r. poz. 1812).

Waligóra, A. (2015). Społeczne umocowanie przedsiębiorczości społecznej. Studia Oeconomica Posnaniensia, 3(7), 72–81.

Weerawardena J., Mort G.S. (2006). Investigating social entrepreneurship: A multidimensional model.

Journal of World Business, 41(1), 21–35.

Zboroń, H., (2015). Ekonomia społeczna a ekonomia rynku – alternatywa czy dopełnienie?. Studia Oeconomica Posnaniensia, 3(7), 7–19.

Żbik, W. (2023, 2025, 6 stycznia). 8 wyzwań i problemów w PS. Pozyskano z: https://przedsiebiorst- wospoleczne.pl/8-wyzwan-i-problemow-w-ps/?srsltid=AfmBOormFJHyKtJDFrh5tMCoYnow6U OC99rzJ1mv6lztQkJUhouGqy1s.

Published

2025-06-29

How to Cite

Węglarz, B. (2025). Social entrepreneurship in Poland: its formal and legal foundations. Entrepreneurship – Education, 21(1), 111–121. https://doi.org/10.24917/20833296.211.9