Shaping Entrepreneurial Attitudes Among Secondary School Students
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.202.8Keywords:
youth, school, entrepreneurial attitudes, entrepreneurAbstract
: Shaping entrepreneurial attitudes is of key importance in the development and education of young people who will soon start their own professional path. That is why it is so important for them to be conscious and active participants in social and economic life. Proper formation of entrepreneurial attitudes will allow them to find themselves in the demanding labour market, increase their self-confidence and multiply their probability of success as an entrepreneur running their own business. The aim of the article is to learn about and assess the entrepreneurial potential of young people and to identify potential barriers and threats that prevent and hinder students from entering the role of entrepreneur. The article is the result of an analysis of the literature on the subject and a survey conducted among students of the last years of Opole secondary schools. The results of the study showed differences in the area of readiness to start their own business depending on the type of school attended (high school, technical secondary school, trade school) and the gender of the respondents. Students appreciate the various types of prac- tical activity that contribute to the development of entrepreneurial attitudes and say that their teachers contribute little to shaping those attitudes. This requires urgent systemic changes and a more flexible approach by educators. Theoretical knowledge should be limited to the necessary minimum, and the practical component of the classes should be significantly strengthened.
References
Borowiec-Gabryś, M., Kilar, W., Rachwał, T. (2018). Przedsiębiorczość jako kompetencja przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości, t. 3. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 68–89.
Gołąb, S. (2017). Postawy przedsiębiorcze młodzieży z różnych środowisk. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, XVII(4), 81‒85.
Łuczka, T., Gano, E. (2018). Postawy przedsiębiorcze młodzieży szkół średnich w świetle badań ankietowych. Horyzonty Wychowania, 17(43), 143‒155. DOI: https://doi.org/10.17399/ HW.2018.174312.
Kanik, A. (2022). Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych w procesie edukacji formalnej i nieformalnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 17, 2(65), 107–119. DOI: https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1765.07.
Konkluzje Rady z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie promowania przedsiębiorczości młodzieży z myślą o włączeniu społecznym młodych ludzi (Dz. UE 2014/C 183/04).
Kwiatkowski, S.M. (2018). Kompetencje przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości, t. 3. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 14‒29.
Mierzejewski, M., Palimąka K. (2018). O przedsiębiorczości – czy wszyscy możemy być przedsiębiorczy?. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 131, 331‒347.
Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo. (2024, 25 października). Pozyskano z: https://miniprzedsiebiorst- wo.junior.org.pl
Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Rachwał, T. (2006). Kształtowanie postaw przedsiębiorczości w edukacji szkolnej. W: B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. Kraków: Impuls, 427‒434.
Rachwał, T. (2019). Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w systemie edukacji. W: , T. Rachwał (red.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych, t. 5. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 16‒35.
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 września 2015 r. w sprawie promowania przedsiębiorczości młodzieży przez kształcenie i szkolenie (Dz.UE 2017/C 316/07).
Wachowiak, P. (2007). Kształtowanie umiejętności przedsiębiorczych. W: P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 146‒152.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.UE 2006/962/WE).
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.UE 2018/C 189/01).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Entrepreneurship – Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).