The role of Industry Skills Centres in Poland in Developing Entrepreneurial Attitudes: an Analysis of Potentials and Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.202.9

Keywords:

entrepreneurial attitudes, entrepreneurship, Sector Skills Center

Abstract

The subject of this article is to define the role of Industry Skills Centres in developing entrepre- neurial attitudes. This is a new category of educational institution, which was established in 2023. Due to the innovativeness of the subject, a study of these entities was undertaken. Three specific objectives were set: to analyse the definition of Industry Skills Centres, identify the entrepreneurial support activ- ities, and determine the potential and challenges they face. The article uses content analysis including legal provisions contained in the Regulation of the Minister of Education and Science of 6 October 2023 on continuing education in non-school forms and materials published on the website of the Foundation for the Development of the Education System. The considerations carried out made it possible to achieve the objectives set. Definitions of Industry Skills Centres were presented and the main tasks were discussed: conducting educational and training activities, supporting cooperation of enterprises with schools and universities, disseminating knowledge and new technologies. Activities such as support for lifelong learning, cooperation with career offices, knowledge transfer and the implementation of innovative technologies as forms of support for the development of entrepreneurship, were identified. The potential and challenges of Industry Skills Centres were also indicated.

Author Biography

Agnieszka Galarowicz, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie

Agnieszka Galarowicz, PhD candidate, AGH University of Science and Technology in Kraków, Faculty of Management, Department of Enterprise Management. Her research interests include issues related to student entrepreneurship, with a particular focus on how young people develop their business skills and initiatives during their studies. She also focuses on the analysis of innovations implemented by students involved in Student Research Clubs, investigating the determinants that influence the achievement of results.

References

BCU Florystyka (2024, 18 września). Szkolenia. Pozyskano z: https://www.bcu-florystyka.pl/szkolenia/

Borgiasz-Stepaniuk, M. (2019). Postawy przedsiębiorcze wśród młodzieży. Przedsiębiorczość ‒ Edukacja [Entrepreneurship – Education], 15(1), 47–60. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.151.4.

Bugdalski, B. (2022, 24 sierpnia). Branżowe centra umiejętności. Ruszą już w 2023 r. Pozyskano z: https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/branzowe-centra-umiejetnosci-rusza-juz-w- 2023-r,399408.html

Cygonik, G. (2024, 14 czerwca). Szkolnictwo zawodowe w Polsce. Stan obecny i plany na przyszłość. Pozyskano z: https://edukacja.rp.pl/szkoly-podstawowe-i-srednie/art40630331-szkolnictwo-zawodowe-w-polsce-stan-obecny-i-plany-na-przyszlosc#:~:text=Ministerstwo%20Edukacji%20 Narodowej%20ocenia,%20%C5%BCe%20za%C5%82o%C5%BCony%20kilka

Drucker, P.F. (1998). Praktyka zarządzania. Kraków: Czytelnik – Nowoczesność – Akademia Ekonomiczna w Krakowie

FRSE. (2023, 6 grudnia). Materiały ze szkoleń. Pozyskano z: https://www.frse.org.pl/kpo-bcu-materialy-ze-szkolenqa

Gano, E., Łuczka, T. (2020). Determinanty intencji przedsiębiorczych studentów. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 16(1), 31–44. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.161.3

GUS. (2024, 1 lipca). Edukacja w roku szkolnym 2023/2024 (wyniki wstępne). Pozyskano z: https://stat. gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/edukacja-w-roku-szkolnym-20232024-wyniki-wstepne,21,2.html

Janas, M. (2020). Postawy wobec przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 16(2), 48–60. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.162.4

Kowalski, M. (2023, 28 września). Niebawem pierwsze branżowe centra umiejętności. Pozyskano z: https://www.portaloswiatowy.pl/zmiany-w-prawie-oswiatowym/niebawem-pierwsze-branzowe-centra-umiejetnosci-23933.html

Kowalski, M., Tomaszewska, R. (2024). Edukacja w dobie sztucznej inteligencji. Wprowadzenie w problematykę i próba zarysowania niektórych pól problemowych. Horyzonty Wychowania, 23(65), 11‒19. DOI: https://doi.org/10.35765/hw.2024.2365.03

Maciejewska, M. (2022). Postawy studentów wobec wymuszonej edukacji zdalnej w pandemii Covid-19 a zmiany w ich podejściu do uczenia się. Forum Oświatowe, 2(68), 101‒115. DOI: https://doi.org/ 10.34862/ fo.2022.2.6

Marshall, A. (1890/1930). Principles of economics. London: Macmillan and Company.

MEN. (3032, 4 lipca). Nowa jakość szkolnictwa zawodowego w Polsce – podpisanie pierwszych umów w ramach Branżowych Centrów Umiejętności. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/edukacja/nowa-jakosc-szkolnictwa-zawodowego-w-polsce--podpisanie-pierwszych-umow-w-ramach-branzowych-centrow-umiejetnosci

Rudawska, J., Wójcik-Karpacz, A. (2016). Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości w Polsce. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 419.

Say, J.B. (1960). Traktat o ekonomii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Schumpeter, J.A. (1995). Kapitalizm, socjalizm, demokracja. Warszawa: PWN.

Sewastianowicz, M. (2023, 30 października). Branżowe centra umiejętności zorganizują turnusy dla młodocianych pracowników. Pozyskano z: https://www.prawo.pl/oswiata/branzowe-centra-umiejetnosci-zasady-zakladania,517350.html

Szymański, P.T. (2024, 3 stycznia). Branżowe centra umiejętności – nowa jakość w systemie kształcenia zawodowego. Nowe rozporządzenie już w I kwartale 2024 r. Infor. Pozyskano z: https://kadry.infor. pl/kodeks-pracy/mlodociani/6425646, branzowe-centra-umiejetnosci-nowa-jakosc-w-systemie-ksztalcenia-zawo.html#branzowe-centra-umiejetnosci-nowosc-w-systemie-oswiaty

Trąpczyński, P. (2021). Rozwój kompetencji proinnowacyjnych u uczniów – przykład niemieckich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. DOI: https://doi.org/ 10.47050/65591876.80–99

Akty prawne

Obwieszczenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie ogólnopolskiej sieci branżowych centrów umiejętności na lata 2023‒2028 (tj. M.P. z 2024 r. poz. 580 z późn. zm.).

Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 2175 z późn. zm.).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 2010 z późn. zm.)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. z 2024 r. poz. 322)

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 2005)

Published

2024-12-22

How to Cite

Galarowicz, A. (2024). The role of Industry Skills Centres in Poland in Developing Entrepreneurial Attitudes: an Analysis of Potentials and Challenges. Entrepreneurship – Education, 20(2), 145–155. https://doi.org/10.24917/20833296.202.9