Influencer Camps as a New Trend in Children's and Youth Tourism

Authors

  • Bożena Alejziak Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-3821-8887
  • Monika Wiśniewska Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.202.12

Keywords:

adolescents growing up, children and youth tourism, Influencer Camp

Abstract

The purpose of this article is to present research on “Influencer Camp” trips ‒ a new trend in children’s and teenage tourism. Numerous studies show that for today’s generation of teenagers, influencers are significant people, affecting their lifestyles through social media activities. To meet the needs reported by teenagers, tourism organizers have expanded their offer of camps where internet influencers, admired by teenagers, play a key role during the trip. In order to diagnose what role and the importance participation in an influencer camp plays for a group of teenagers, the research method of a diagnostic survey carried out where the research tool was a survey questionnaire. The results obtained made it possible to determine the profile of an influencer camp participant, motives for participation, the opinions of camp participants on influencer activity on social media, the role and importance of influencer camps in shaping selected personal characteristics, and the emotions felt by the participants during the camp. A limitation of the present research is that it concerned only one online creator operating in the entertainment industry and also not a very large research sample. Therefore, it is difficult to generalize the results obtained about allcamps of this type and all areas in which online creators operate. This is the first research done on the above topic which can become however a contribution to further exploration.

Author Biographies

Bożena Alejziak, Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie

Bożena Alejziak, doctor of humanities in the field of pedagogy, assistant professor at the Faculty of Tourism and Recreation of the University School of Physical Education in Krakow. Her academic and research interests include mainly the area of pedagogy (theory of upbringing and self-education, personal and professional development of youth, labour market). She also specialises in physical education sciences (leisure time, educational aspects of tourism and recreation, tourism for children and young people). She has authored numerous academic articles and monographs on children and youth tourism and pedagogy, including the professional development of student youth. She is a member of the Malopolska Tourist Organisation and a member of a research team diagnosing tourism in Krakow and Malopolska over three decades.

Monika Wiśniewska, Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie

Monika Wiśniewska, graduate of the faculty of Tourism and Recreation at the University School of Physical Education in Krakow

References

Agostino, D., Arnaboldi, M., Calissano, A. (2019; 2024, 18 maja). How to quantify social media influ- encers: An empirical application at the Teatro alla Scala. Heliyon, 5(5), 1677. Pozyskano z: https:// www.cell.com/action/showPdf?pii=S2405-8440%2818%2937138-X

Alejziak, B. (2008). Samowychowanie a turystyka. Kraków: Albis.

Anderson, M., Jiang, J. (2018; 2022, 18 maja). Teens, social media & technology 2018. Pozyskano z: https:// www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018

Andrzejewska, A. (2021). Aktywność młodzieży w mediach społecznościowych – perspektywa osobowa, społeczna i kulturowa. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 14(2), 87‒100.

Auter, P.J. (1992). Psychometric: TV that talks back: An experimental validation of a parasocial interac- tion scale. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 36, 173–181.

Brzezińska, A. (2004). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Buksa, Ł., Luber, M. (2020). Matka XXI wieku. Funkcjonowanie instamatki w cyfrowym świecie. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.

Buksa, Ł., Luber, M., Skoczylas, M. (2021). Wpływ rozwoju cyfryzacji na wychowanie dziecka ‒ perspektywy i zagrożenia. Wymiar współczesnych zagrożeń człowieka w teorii i zagadnieniach praktycznych ‒ ujęcie interdyscyplinarne. Łódź: ArchaeGraph Wydawnictwo Naukowe, 101‒110.

Carter, D. (2016). Hustle and Brand: The sociotechnical shaping of influence. Social Media Society, 2(3), 1–12.

Czerepaniak-Walczak, M. (2011), Pedagogika czasu wolnego: schole w szkole i poza szkołą. W: R. Winiarski (red.), Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, 200–235.

Dąbrowski, A., Podleśna-Dudicz, K. (2009). Kilka uwag w sprawie wartości wychowawczych turysty- ki i rekreacji ruchowej. W: A. Dąbrowski, R. Rowiński (red.), Wychowawcze wartości turystyki i rekreacji. Warszawa: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego.

de Veirman, M., Cauberghe, V., Hudders, L. (2017). Marketing through Instagram influencers: The Impact of a number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising, 36(5), 798–828. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02650487.2017.1348035.

Djafarova, E., Rushworth, C. (2017). Exploring the credibility of online celebrities’ Instagram profiles in influencing the purchase decisions of young female users. Computers in Human Behavior, 68, 1–7. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.009.

Erikson, E. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Gajda, J. (2017). Oczekiwania przedstawicieli pokolenia Z wobec pracy zawodowej i pracodawcy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 491, 158‒171.

García-Rapp, F. (2017). Popularity markers on YouTube’s attention economy: The case of Bubzbeauty. Celebrity Studies, 8(2), 228–245.

Garwol, K. (2022). Miejsce i rola influencerów w życiu pokolenia Z. Transformacje, 1(112), 143‒161.

Gołembski, G. (red.). (2009). Kompendium wiedzy o turystyce. Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN. Gurycka, A. (1977). Przeciw nudzie. O aktywności. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Gurycka, A. (1978). Rozwój i kształtowanie zainteresowań. Warszawa: WSiP.

Iwanicka, A. (2022). Social media and influencers in the lives of teenagers. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 11, 55‒70.

Jerslev, A. (2016; 2022, 22 maja). In the time of micro-celebrity: Celebrification and the YouTuber Zoella. International Journal of Communication, 10, 5233–5351. Pozyskano z: https://ijoc.org/index.php/ ijoc/article/viewFile/5078/1822.

Jęczmyk, A., Maćkowiak, M. (2016). Przedsiębiorczość jako istotna cecha w tworzeniu produktów tury- styki wiejskiej. Turystyka i Rozwój Regionalny, 6, 35‒45.

Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2002). Produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo, 1, 33– 54.

Klasińska, B. (2011). Kształtowanie zainteresowań uczniów wyzwaniem współczesnej i przyszłej edukac- ji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 1, 141‒151.

Konieczna, E. (2020). Media społecznościowe w rękach młodych ludzi. Studia Edukacyjne, 58, 247‒262.

Krzyżanowska, K. (2013). Innowacyjność w turystyce wiejskiej – teoria i praktyka. W: K. Nuszkiewicz, M. Roman, Innowacje w rozwoju turystyki. Gołądkowo: Wydawnictwo Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jadwigi Dziubińskiej w Golądkowie.

Kuczamer-Kłopotowska, S., Piekarska, K. (2018). Realizacja funkcji influencer marketingu w opinii influencerów oraz ich followersów. Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance, 16(3), 159‒173.

Kuczerska, D., Smoląg, K. (2018). Oferty pracy a oczekiwania potencjalnych pracodawców z pokolenia Y i Z. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie, 31. DOI: https://doi.org/10.17512/ znpcz.2018.3.11, 134‒144.

Majewska, D., Dłużewska, A. (2015). Kolonie jako właściwa forma zagospodarowania czasu dla dzieci? Analiza na przykładzie kolonii w Tleniu i Jarosławcu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Marôpo, L., Jorge, A., Tomaz, R. (2020). “I felt like I was really talking to you!”: Intimacy and trust among teen vloggers and followers in Portugal and Brazil. Journal of Children and Media, 14(1), 22–37. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/17482798.2019.1699589.

Martínez, C., Olsson, T. (2019). Making sense of YouTubers: How Swedish children construct and negotiate the YouTuber Misslisibell as a girl celebrity. Journal of Children and Media, 13(1), 36–52. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/17482798.2018.1517656.

Nowakowski, P.T. (2022). Influencer. W: P. Bromski, M. Dudek (red.), Mały słownik filozofii polityki. Radzymin ‒ Warszawa: Wydawnictwo von Borowiecky, 76–77.

Obuchowska, I. (2004). Adolescencja. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 163‒201.

Obuchowski, K. (1985). Psychologia dążeń ludzkich. Warszawa: PWN.

Ofcom. (2016). Children and parents: Media use and attitudes report. Pozyskano z: https://www.goo- gle.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ofcom.org.uk/ data/ assets/pdf_file/0020/94025/Childrens-and-Parents-Media-Use-and-Attitudes-2016-Executive-summary.pdf&ved=2ahUKEwiG0YvI8OuJAxVwEhAIHRQWMbIQFnoECBgQAQ&usg=AOv Vaw0NX8PrhbDE6dM1BNkb-Enb.

Olearnik, J., Pasek, K. (2014). Innowacyjność w turystyce i jej oddziaływanie promocyjne. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 46, 91–102.

Połucha, I., Žukovskis, J. (2015). Interakcje w przestrzeni – nowe trendy w animacji turystyki. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(29), 73‒83.

Przecławski, K. (1994). Turystyka a świat współczesny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Przecławski, K. (1997). Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki. Kraków: Albis.

The Common Sense Census: Media Use by Tweens and Teens. Raport (2015; 2024, 12 sierpnia). Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.commonsensemedia.org%2Fsites%2F- default%2Ffiles%2Fresearch%2Freport%2Fcensus_researchreport.pdf&psig=AOvVaw1shYgLJcmrKM yuW0XCbBkS&ust=1732197360556000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=2ahUKEwiJ 9Y-UiOuJAxWCKhAIHbg2NRsQjhx6BAgAEBo.

Rewera, M. (red.). (2023). Wzory i autorytety młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Reykowski, J. (1982). Z zagadnień psychologii motywacji. Warszawa: WSiP.

Sadowa, A. (2019). Pokolenia X, Y i Z wobec reklamy internetowej. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 28, 297‒311. DOI: https://doi.org/10.19195/1733– 5779.28.22.

Sarnowska, J. (2024, 22 maja). Co motywuje do pracy pokolenia X, Y i Z?. Pozyskano z: https://www.swps. pl/centrum-prasowe/infor-macje-prasowe/19015-co-motywuje-do-pracy-pokolenia-x-y-i-z

Siegel, D.J. (2016). Burza w mózgu nastolatka: Potencjał okresu dorastania. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.

Smit, C.R., Buijs, L., van Woudenberg, T.J., Bevelander, K.E., Buijzen, M. (2019). The impact of social media influencers on children’s dietary behaviors. Frontiers in Psychology, 10, 2975. DOI: http:// dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02975.

Super, D. (1972). Psychologia zainteresowań. Warszawa: PWN, 202‒212.

Tomczykowska, P. (2014). Determinanty i motywy podejmowania aktywności turystycznej przez młodzież. Folia Turistica, 30, 93‒118.

Turosz, M.A, Bober, Ł. (2023), Influencerzy jako autorytet w percepcji młodzieży szkolnej. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

Urbaś, J. (2020). Społeczna odpowiedzialność influencera w czasie pandemii. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.

Wartecka-Ważyńska, A. (2007). Turystyka młodzieży i jej uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Wasylewicz, M. (2016). Transformacja sposobu komunikowania się pokolenia X, Y, Z. Bilans zysków i strat. Pedagogika, 13, 133‒141.

Wawrzonkiewicz-Słomska, A., Cholewa, E. (2017). Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3(1), 25–35.

Winiarski, R. (red.). (2008). Turystyka w naukach humanistycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe.

Published

2024-12-22

How to Cite

Alejziak, B., & Wiśniewska, M. (2024). Influencer Camps as a New Trend in Children’s and Youth Tourism. Entrepreneurship – Education, 20(2), 199–215. https://doi.org/10.24917/20833296.202.12