Ethical Aspects of AI Entrepreneurship Development: an Educational Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.202.5

Keywords:

artificial intelligence, education, entrepreneurship, ethics

Abstract

The article refers to the relationship between ethics and entrepreneurship from both historical and contemporary perspectives, as well as to the challenges which face education in ethical entrepreneurship since the emergence of so-called artificial intelligence (AI). The aim of the article is to identify the basic ethical issues related to the use of AI in the development of entrepreneurship, along with the challenges for the entrepreneurship education system. The exploratory study is based on Polish and foreign literature reviews, as well as on internet sources (including reports and guidelines). Generative AI-based tools, espe- cially ChatGPT are already used by the majority of young people who learn and study in various countries, but the rules of the ethical use of these tools in the learning process are needed. Teachers are expected to take responsibility for the control of the use of AI tools such as ChatGPT in the education process, but this involves a change in their role in the entire system. Given the inherent risks of AI technology, the part of entrepreneurship education that addresses entrepreneurial ethics needs to be more exposed and strengthened, with particular attention to moral values such as honesty and responsibility.

Author Biography

Hanna Nowak-Mizgalska, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Hanna Nowak-Mizgalska, PhD in Economics from Poznań University of Economics and Busi- ness (Poland), an assistant professor in the Department of Microeconomics at Poznań University of Economics and Business. Her academic interests include entrepreneurship, entrepreneurship education, factors of survival for SMEs, and the institutional environment for company creation and development.

References

Bączyk-Lesiuk, K., Patkowski, K., Zieliński, M. (2024). Polska edukacja w cieniu AI. Poznań: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział w Poznaniu.

Bąk, D. (2023). Rozważania o programach etycznych przedsiębiorstw. Od inspiracji do formalizacji. W: W. Gasparski, I. Koładkiewicz (red.), Przedsiębiorczość. Etyka i odpowiedzialność. Warszawa: PWN, 111‒130.

Bell, R., Bell, H. (2023). Entrepreneurship education in the era of generative artificial intelligence. Entre- preneurship Education, 6, 229–244.

Borowiec, M. (2006). Etyczne aspekty globalizacji w procesie kształtowania przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość ‒ Edukacja [Entrepreneurship – Education], 2, 185‒192.

Borowiec, M. (2013). Etyka chrześcijańska w kształtowaniu ładu moralnego w biznesie w warunkach kryzysu społeczno-gospodarczego. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 9, 32‒47.

Bukała, M.W. (2023). Wzór godziwego kupca a kluczowe pojęcia etyki przedsiębiorczości. Dziedzictwo czasów sprzed wyodrębnienia się dyscypliny ekonomii od etyki. W: W. Gasparski, I. Koładkiewicz (red.), Przedsiębiorczość. Etyka i odpowiedzialność. Warszawa: PWN, 93‒110.

Campbell, C., Plangger, K., Sands, S., Kietzmann, J. H., Bates, K. (2022). How Deepfakes and Artificial Intelligence Could Reshape the Advertising Industry. Journal of Advertising Research, 62(3), 241‒251.

Chalmers, D., MacKenzie, N.G., Carter, S. (2021). Artificial Intelligence and Entrepreneurship: Implications for Venture Creation in the Fourth Industrial Revolution. Entrepreneurship Theory and Practice, 45, 1028‒1053.

Chen, L., Ifenthaler, D., Yau, J.Y.-K., Sun, W. (2024). Artificial intelligence in entrepreneurship educa- tion: a scoping review. Education + Training, 66(6), 589‒608.

Denejkina, A. (2023, 11 września). Young People’s Perception and Use of Generative AI. The Research Society. Pozyskano z https://www.researchsociety.com.au/news-item/13748/young-peoples-perception-and-use-of-generative-ai

Fletcher, R., Tzani, C., Ioannou, M. (2024). The dark side of Artificial Intelligence – Risks arising in dating applications. Assessment and Development Matters, 16(1), 17‒23.

Gasparski, W. (2019). AI przedsiębiorczość: sztuczna inteligencja jako wyzwanie dla prakseologii i etyki biznesu. Prakseologia, 161, 253‒270.

Gasparski, W. (2023). Przedsiębiorczość: wartości i odpowiedzialność. Retrospekcje i postulaty. W: W. Gasparski, I. Koładkiewicz (red.), Przedsiębiorczość. Etyka i odpowiedzialność. Warszawa: PWN, 19‒36.

Internet Matters Team. (2024, 28 lutego). New research warns that many schools and parents are unpre- pared for the AI revolution. Internetmatters.org. Pozyskano z: https://www.internetmatters.org/ hub/press-release/ai-research-warns-schools-unprepared-artificial-intelligence/

Koładkiewicz, I. (2023). Wprowadzenie. W: W. Gasparski, I. Koładkiewicz (red.), Przedsiębiorczość. Etyka i odpowiedzialność. Warszawa: PWN, 13‒16.

Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii. (2019; 2024, 12 lutego). Wytyczne w zakresie etyki dotyczące godnej zaufania sztucznej inteligencji. Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej. Pozyskano z: https://data.europa.eu/doi/10.2759/21984

Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury. (2022; 2024, 12 lutego). Wytyczne etyczne dla nauczycieli dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji i danych w nauczaniu i uczeniu się. Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej. Pozyskano z https:// data.europa.eu/doi/10.2766/169

Li, X., Zhang, X., Liu, Y., Mi, Y., Chen, Y. (2022). The impact of artificial intelligence on users’ entrepre- neurial activities. Systems Research and Behavioral Science, 39(3), 597–608.

Łukawski, T. (2023a, 11 grudnia). Etyka i moralność w kontekście sztucznej inteligencji. Zintegrowana Platforma Edukacyjna. Pozyskano z: https://zpe.gov.pl/a/22-zdolnosci-maszyn-a-zdolnosci-ludzi-w-kontekscie-etyki-i-moralnosci/DxNrUsjfZ

Łukawski, T. (2023b, 11 grudnia). Nowe narzędzia i funkcje modeli językowych. Zintegrowana Platforma Edukacyjna. Pozyskano z: https://zpe.gov.pl/a/iii-nowe-narzedzia-i-funkcje-modeli-jezykowych- 31-nowosci-w-chatgpt-przed-konferencja-openai-devday-2023-i-po-niej/DfuLuaTA9

Machura, M. (2023; 2024, 12 lutego). Chat GPT w szkole – szanse i zagrożenia. Warszawa: Ministerstwo Edukacji i Nauki – Instytut Badań Edukacyjnych. Pozyskano z: https://www.gov.pl/attachment/ fe5f5bf7-4ce9-4536-a60f-0ae2fea60363

Makieła, Z., Rachwał, T. (2024). Krok w biznes i zarządzanie 2. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres podstawowy. Warszawa: Nowa Era.

MEiN. (2022, 14 września). Biznes i zarządzanie – nowy przedmiot w szkołach ponadpodstawowych od 1 września 2023 r. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/nauka/biznes-i-zarzadzanie--nowy-przedmiot-w-szkolach-ponadpodstawowych-od-1-wrzesnia-2023-r

Miksa, J. (2023). Etyka w systemie edukacji w wybranych krajach świata zachodniego (Francja, Hiszpania, Portugalia). Łódź: Łódź University Press.

National 4-H Council (2024, 28 lutego). Young people want guidance from adults on use of AI tools, says first-of-its-kind survey from National 4-H Council. 4-H.org. Pozyskano z: https://4-h.org/about/ blog/young-people-want-guidance-from-adults-on-use-of-ai-tools-says-first-of-its-kind-survey-from-national-4-h-council/

Nowak, K. (2008). Problematyka etyki biznesu w edukacji przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość ‒ Edukacja, 4, 306‒309.

Ofcom. (2023, 28 listopada). Gen Z driving early adoption of Gen AI, our latest research shows. Ofcom. org.uk. Pozyskano z: https://www.ofcom.org.uk/internet-based-services/technology/gen-z-driving-early-adoption-of-gen-ai/

Oleksyn, T. (2021). Kultura i etyka zarządzania. Warszawa: Difin.

PARP. (2023; 2024, 12 lutego). Wykorzystanie sztucznej inteligencji w edukacji. Dodatek specjalny do miesięczni- ka „Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań”. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Wykorzystanie-sztucznej-inteligencji-w-edukacji.pdf

Pilarski, R. (2024, 15 lutego). Szkody wyrządzone przez AI – kto za nie odpowiada?. Pozyskano z: https:// poradnikprzedsiebiorcy.pl/-szkody-wyrzadzone-przez-ai-kto-za-nie-odpowiada

Rachwał, T., Kilar, W., Kawecki, Z., Wróbel, P. (2018). Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w wy- chowaniu przedszkolnym, szkole podstawowej i szkołach średnich w świetle nowej podstawy pro- gramowej. Przedsiębiorczość ‒ Edukacja, 14, 389–424.

Rachwał, T. (2022). Zmiany w edukacji w zakresie przedsiębiorczości w kierunku zakresu rozszerzonego oraz egzaminu maturalnego z przedmiotu biznes i zarządzanie? (Głos w dyskusji na temat reformy planowanej w polskich szkołach ponadpodstawowych). Przedsiębiorczość ‒ Edukacja, 18(2), 41–64.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 lutego 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2023 poz. 314). Pozyskano z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230000314

Sieja, M., Wach, K. (2023). Revolutionary artificial intelligence or rogue technology? The promises and pitfalls of ChatGPT. International Entrepreneurship Review, 9(4), 101‒115.

Startup Voice (2024, 31 stycznia). Sztuczna inteligencja a młodzi użytkownicy – wyzwania dla edukacji. Agencja Informacyjna Newseria. Pozyskano z: https://startupvoice.pl/sztuczna-inteligencja-a-mlodzi-uzytkownicy-wyzwania-dla-edukacji/

Wiśniewski, J.B. (2018). Etyka gospodarcza jako refleksja nad jakościowym potencjałem działalności ekonomicznej. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 21(1), 47‒56.

Published

2024-12-22

How to Cite

Nowak-Mizgalska, H. (2024). Ethical Aspects of AI Entrepreneurship Development: an Educational Context. Entrepreneurship – Education, 20(2), 81–95. https://doi.org/10.24917/20833296.202.5