Wpływ środowiska na motywację do wyboru studiów przez studentów rzeszowskich uczelni
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.171.10Słowa kluczowe:
edukacja, doradca, motywacja, praca, rodzina, środowiskoAbstrakt
Motywacja jest działaniem człowieka, które zależy od jego środowiska życia. Otoczenie rodziców, rodzeństwa, dziadków, przyjaciół i znajomych kształtuje postrzeganie świata przez dziecko, wpływa na podejmowanie przez nie różnych czynności życiowych, a także implikuje różne motywy kreowania ludzkich zachowań. Celem artykułu było poszerzenie wiedzy na temat znaczenia wpływu środowiska na motywację do wyboru kierunków studiów przez młodzież akademicką z uwzględnieniem podziału ze względu na płeć. Problemem badawczym była deklaracja respondentów w postrzeganiu wpływów: rodziców, tradycji rodzinnych, rówieśników, nauczycieli, mediów, doradcy zawodowego oraz łatwości dostania się na studia na wybór danego kierunku. Założono hipotezę zerową (H0), stwierdzającą brak zróżnicowania badanych na poziomie istotności statystycznej według płci. Wykonane obliczenia nie wykazały zróżnicowania na poziomie istotności statystycznej. Wyższe wartości procentowe w zakresie wpływu rodziny, tradycji rodzinnych, nauczycieli, mediów, łatwości dostania się na studia i porad doradcy zawodowego, za wyjątkiem wpływu kolegów, uzyskały kobiety. Badania poszerzyły wiedzę o niewielkim wpływie środowiska szkolnego młodzieży, zwłaszcza doradcy zawodowego, na wybór kierunku studiów. Postuluje się zwiększenie możliwości pomocowych ze strony szkoły, zwłaszcza doradcy zawodowego, w celu zwiększenia świadomości młodzieży w zakresie właściwego doboru ścieżki kształcenia.
Bibliografia
Bronfenbrenner, U. (2009). The ecology of human development: Experiments by Nature and design. Harvard University Press: Cambridge.
Brown-Jeffy, S., Cooper, J.E. (2011). Toward A Conceptual Framework Of Culturally Relevant Pedagogy. Teacher Education Quarterly, 38(1), 65–84.
Chodkowski, Z. (2019a). Adaptacja człowieka do środowiska pracy. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Chodkowski, Z. (2019b). Autoocena własnych szans funkcjonowania zawodowego po ukończeniu studiów pedagogicznych. Szkoła – Zawód – Praca, 17, 201–216. doi: 10.34767/SZP.2019.01.14
Chodkowski, Z. (2019c). Plany zawodowe studentów pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego w kontekście miejsca ich zamieszkania. Zarządzanie Publiczne, 2(46), 171–187. doi: 10.4467/20843968ZP.19.011.10687
Farnicka, M., Liberska, H., (2014). Tworzenie środowiska sprzyjającego uczeniu się – analiza wybranych czynników. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 67(3), 57–71.
Janik, A. (2019, 19 lipca). Podkarpacie się wyludnia. Mało się nas rodzi, za dużo migruje. Pozyskano z: https://plus.nowiny24.pl/podkarpacie-sie-wyludnia-malo-sie-nas-rodzi-za-duzo-migruje/ar/c1-14268967
Kim, Y., Mok, S.Y., Seidel, T. (2020). Parental Influences on Immigrant Students’ Achievement-Related Motivation and Achievement: A Meta-Analysis, Educational Research Review, 30.
Kocowski, T., (1993). Motywacja. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja, 384–389.
Mantica, A., Moneva, J., Malbas, M. (2020). Family Status and Self-Motivation in Studies. International Research in Education, 8(1), 124–138.
Messineo, L., Allegra, M., Seta, L. (2019). Self-reported motivation for choosing nursing studies: a self-determination theory perspective. BMC Medical Education, 19(192). doi: 10.1186/s12909-019-1568-0
Miciura, B. (2020, 15 kwietnia). Szkoła jako środowisko wychowawcze. Pozyskano z: http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=5836
Nadobnik, J., Tarnowski, M., Nowak, M.A. (2017). Motives for Choosing Studies as Predictors of Career Plans of Tourism and Recreation Students. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine, 18(2), 107–118. doi: 10.18276/cej.2017.2-11
Nowak, J. (2015). Środowisko uczące – (nie)doceniony obszar edukacji. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXIV(2), 63–75. doi: 10.17951/lrp.2015.34.2.63
Poleszczuk, J. (2017). Decyzje edukacyjne maturzystów. Kontekst społeczny i indywidualne postawy młodzieży Białegostoku wobec wykształcenia wyższego. Pogranicze. Studia Społeczne, XXXI, 13–
doi: 10.15290/pss.2017.31.01
Reykowski, J. (1992). Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie poradnictwa zawodowego (Dz.U. 2018, poz. 1675).
Tołwińska, B. (2009). Motywacja dzieci do uczenia się (problemy dzieci, rola dorosłych). W: J. Izdebska,
J. Szymanowska (red.), Wielowymiarowość przestrzeni życia współczesnego dziecka. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, 195–203.
Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe Koncepcje. Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).