Przedsiębiorczość społeczna – ujęcie procesowe
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.162.12Słowa kluczowe:
etapy przedsiębiorczości społecznej, model procesu przedsiębiorczości społecznej, podejście procesowe, przedsiębiorczość społecznaAbstrakt
Jednym z podstawowych problemów badawczych dotyczących przedsiębiorczości społecznej jest brak jej jednoznacznej definicji. Problem ten jest dostrzegalny także w Polsce, gdzie pojęcie to wyjaśniane jest w odniesieniu do koncepcji gospodarki społecznej i trzeciego sektora lub traktowane jest jako metafora działań innowacyjnych podejmowanych przez różne grupy i podmioty. Celem niniejszego artykułu jest wyjaśnienie znaczenia terminu „przedsiębiorczość społeczna” z wykorzystaniem podejścia procesowego. Do realizacji tego celu wykorzystano metodę analizy i syntezy literatury przedmiotu. W wyniku analizy stwierdzono, iż procesowe ujęcie przedsiębiorczości społecznej jest użyteczną perspektywą analityczną dla rozumienia sedna działalności łączącej cele społeczne z metodami rynkowymi, jak również poznania przebiegu procesu przedsiębiorczego na poziomie mikro. Jednocześnie sformułowano wniosek o konieczności popularyzacji w Polsce badań o charakterze empirycznym i teoretycznym z wykorzystaniem podejścia procesowego, zwłaszcza w kontekście braku prawnej definicji przedsiębiorstwa społecznego oraz wstępnych ustaleń w tym zakresie.
Bibliografia
Alter, K.S. (2007; 2019, 19 grudnia). Social Enterprise Typology. Pozyskano z: www.academia.edu/5249856/Social_Enterprise_Typology_Updated_November_27_2007_Kim_Alter_Virtue_Ventures_LLC
Austin, J., Stevenson, H., Wei-Skillern, J. (2006). Social and commercial entrepreneurship: Same, different, or both?. Entrepreneurship Theory & Practice, 30(1), 1–22. doi: 10.1111/j.1540-6520.2006.00107.x
Corner, P.D., Ho, M. (2010). How opportunities develop in social entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 34(4), 635–659.
Chell, E. (2007). Social Enterprise and Entrepreneurship: Towards a Convergent Theory of the Entrepreneurial Process. International Small Business Journal, 25(1), 5–26. doi:10.1177/0266242607071779
Granados, M.L., Hlupic, V., Coakes, E., Mohamed, S. (2011). Social enterprise and social entrepreneurship research and theory: A bibliometric analysis from 1991 to 2010. Social Enterprise Journal, 7(3), 198–218. doi: 10.1108/17508611111182368
Gras, D., Moss, T.W., Lumpkin, G.T. (2014). The use of secondary data in social entrepreneurship research: Assessing the field and identifying future opportunities. Social Entrepreneurship and Research Methods. Research Methodology in Strategy and Management, 9, 49–75.
Griffin, R.W. (1996). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Guclu, A., Dees J.G., Anderson, B.B. (2002). The Process of social entrepreneurship: creating opportunities worthy of serious pursuit, The Center for the Advancement of Social Entrepreneurship. Pozyskano z: https://centers.fuqua.duke.edu/case/wp-content/uploads/sites/7/2015/02/
Article_Dees_TheProcessOfSocialEntrepreneurshipCreatingOppWorthyOfSeriousPursuit_2002.pdf
Hausner, J., Laurisz, N., Mazur S. (2007). Przedsiębiorstwo społeczne – konceptualizacja. W: J. Hausner (red.), Zarządzanie podmiotami ekonomii społecznej. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, 9–20.
Hockerts, K. (2010). Źródła możliwości powstania i działania przedsiębiorstw komercyjnych o celach społecznych. W: J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Przedsiębiorczość społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, 158–170.
Holmquist, C. (2003). Is the medium really the message? Moving perspective from the entrepreneurial actor to the entrepreneurial action. W: C. Steyaert, D. Hjorth (eds). New Movements in Entrepreneurship. Cheltenham, Northampton: Edward Elgar Publishing, 73–85.
Hota, P.K., Subramanian, B., Narayanamurthy, G. (2019). Mapping the Intellectual Structure of Social Entrepreneurship Research: A Citation/Co-citation Analysis. Journal of Business Ethics, 166(1), 89–114. doi: 10.1007/s10551-019-04129-4
Kickul, J., Lyons, T.S. (2012). Understanding Social Entrepreneurship: The Relentless Pursuit of Mission in an Ever Changing World. New York, London: Routledge.
Komisja Europejska. (2014). A map of social enterprises and their eco-systems in Europe. A report submitted by ICF Consulting Services. Brussels: European Commission Directorate General for Employment, Social Affairs and Inclusion.
Kopaliński, W. (1985). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Kraśnicka, T. (2002). Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Kraus, S., Filser, M., O’Dwyer, M., Shaw, E. (2014). Social Entrepreneurship: An exploratory citation analysis. Review of Managerial Science, 8(2), 275–292. doi: 10.1007/s11846-013-0104-6
Kurczewska, A. (2013). Przedsiębiorczość jako proces współoddziaływania sposobności i intencji przedsiębiorczych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Lumpkin, G.T., Moss, T.W., Gras D.M., Kato S., Amezcua, A.S. (2013). Entrepreneurial processes in social contexts: how are they different, if at all?. Small Business Economics, 40(3), 761–783. doi:10.1007/s11187-011-9399-3
Łaguna, M. (2010). Przekonania na własny temat i aktywność celowa. Badania nad przedsiębiorczością. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mair, J., Martí, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business, 41(1), 36–44. doi: 10.1016/j.jwb.2005.09.002
Mair, J., Martí, I. (2004). Social Entrepreneurship: What are we talking about? A framework for future research. Working Paper, 546. IESE Business School, University of Navarra.
Martinez, M.A., Yang, T., Aldrich, H.E. (2011). Entrepreneurship as an Evolutionary Process: Research Progress and Challenges. Entrepreneurship Research Journal, 1(1), 1–26. doi: 10.2202/21575665.1009
Moroz, P.W., Hindle, K. (2012). Entrepreneurship as a Process: Toward Harmonizing Multiple Perspectives. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(4), 781–818. doi: 10.1111/j.15406520.2011.00452.x
Nicholls, A. (2013). Legitymizacja przedsiębiorczości społecznej: izomorfizm refleksyjny w stadium preparadygmatu. Ekonomia Społeczna, 1, 101–117.
Nicholls, A. (2006). Social entrepreneurship. New model of sustainable social change. Oxford: Oxford University Pres.
Nowak, S. (2011). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
OECD, Komisja Europejska. (2015). A Policy Brief on Social Impact Measurement for Social Enterprises. Policies for Social Entrepreneurship. Paris, Luxemburg. Pozyskano z: www.oecd.org/social/PBSIM-Web_FINAL.pdf
OECD, Komisja Europejska. (2013). Policy brief on Social Entrepreneurship. Entrepreneurial Activities in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Pozyskano z: https://www.oecd.org/cfe/leed/Social%20entrepreneurship%20policy%20brief%20EN_FINAL.pdf
Pacut, A. (2019). Przedsiębiorczość społeczna a szkoły wyższe – formy, obszary i wyzwania kooperacji. W: M. Banaś, F. Czech, M. Kołaczek (red.), Współpraca uczelni wyższych i organizacji pozarządowych jako animatorów społeczeństwa obywatelskiego z wykorzystaniem potencjału dziedzictwa kulturowego. Kraków: Księgarnia Akademicka, 71–102.
Pacut, A. (2015). Rozwój przedsiębiorczości społecznej – istota i kierunki analizy. Ekonomia Społeczna, 1, 7–20. doi: 10.15678/ES.2015.1.01
Perrini, F. (2006). Social entrepreneurship domain: setting boundaries. W: F. Perrini (red.), The New Social Entrepreneurship. What Awaits Social Entrepreneurial Ventures?. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 1–25.
Perrini, F., Vurro, C. (2010). Przedsiębiorczość społeczna: innowacyjność i zmiana społeczna w teorii i praktyce. W: J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (eds.), Przedsiębiorczość społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, 70–102.
Perrini, F., Vurro, C. (2006). Social Entrepreneurship: Innovation and social change across theory and practice. W: J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneurship, Palgrave Macmillan Ltd., 57–85.
Perrini, F., Vurro, C., Costanzo, L. (2010). A process-based view of social entrepreneurship: From opportunity identification to scaling-up social change in the case of San Patrignano. Entrepreneurship & Regional Development, 22(6), 515–534.
Płonka, M. (2008). Wybrane problemy rachunku kosztów i korzyści społecznych podmiotów ekonomii społecznej. Ekonomia Społeczna, 2(3), 26–34.
Portales, L. (2019). Social Innovation and Social Entrepreneurship. Fundamentals, Concepts, and Tools. Palgrave Macmillan. doi: 10.1007/978-3-030-13456-3
Roberts, D., Woods, C. (2005). Changing the world on a shoestring: The concept of social entrepreneurship. University of Auckland Business Review, 7(1), 45–51.
Romani-Dias, M., Iizuka, E., Larroudé, E., Barbosa, A. (2018). Mapping of Academic Production on Social Enterprises: An international analysis for the growth of this field. International Review of Social Research, 8(2), 156–171. doi: 10.2478/irsr-2018-0017
Sarma, S.K. (2020). Investigating Failed Social Entrepreneurship: A ‘Process Research’ Perspective. W: S. Majumdar, E. Reji (eds.), Methodological Issues in Social Entrepreneurship Knowledge and Practice. Springer Proceedings in Business and Economics. Singapore: Springer.
Sekliuckiene, J., Kisielius, E. (2015). Development of social entrepreneurship initiatives: a theoretical Framework, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 213, 1015–1019.
Sullivan Mort, G., Weerawardena, J., Carnegie, K. (2003). Social entrepreneurship: towards conceptualisation. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 8(1), 76–88. doi:10.1002/nvsm.202
Spiess-Knafl, W., Jansen, S. (2014). Social Enterprises and the Financing of Different Scaling Strategies. W: L. Pate, C. Wankel (eds.), Emerging Research. Directions in Social Entrepreneurship. Advances in Business Ethics Research, 5. Dordrecht: Springer, 67–83.
Steyaert, C. (2007). ‘Entrepreneuring’ as a conceptual attractor? A review of process theories in 20 years of entrepreneurship studies. Entrepreneurship & Regional Development: An International Journal, 19(6), 453–477. doi: 10.1080/08985620701671759
Sztompka, P. (2010). Socjologia zmian społecznych. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Tanabe, Y. (2020). The Five Stages of Social Entrepreneurship. What is a broadly applicable framework?. Pozyskano z: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2020031902542649122430
Targalski, J. (2006). Innowacyjność – przyczyna i skutek przedsiębiorczości. Zeszyty Naukowe, 730, 5–10.
Teo, A. C.-Y., Tan, W.-B. (2013). Developing a Model of Social Entrepreneurship: A Grounded Study Approach. EMES-SOCENT Conference Selected Papers, no. LG13-36, 4th EMES International Research Conference on Social Enterprise, Liege. Pozyskano z: https://emes.net/content/uploads/publications/teo___tan_ecsp-lg13-36.pdf
Ucbasaran, D., Westhead, P., Wright, M. (2001). The focus of entrepreneurial research: contextual and process issues. Entrepreneurship theory and practice, 25(4), 57–80. doi: 10.1177/104225870102500405
Urbano, D., Ferri, E., Peris-Ortiz, M., Aparicio, S. (2017). Social entrepreneurship and institutional factors: A literature review. W: M. Peris-Ortiz, F. Teulon, D. Bonet-Fernandez (eds.), Social Entrepreneurship in Non-Profit and Profit Sectors. Theoretical and Empirical Perspectives. International Studies in Entrepreneurship, 36, Springer, 9–30.
Wei-Skillern, J., Austin, J.E., Leonard, H., Stevenson, H. (2007). Entrepreneurship in the Social Sector. London, California: Sage Publications Inc.
Zachary, R.K., Mishra, C. (2011). The Future of Entrepreneurship Research: Calling All Researchers. Entrepreneurship Research Journal, 1(1), 1–13. doi: 10.2202/2157-5665.1016
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).