Wybrane aspekty innowacyjności przedsiębiorstw zlokalizowanych w klastrach województwa świętokrzyskiego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.11.19Słowa kluczowe:
innowacyjność, klastry, środowisko naukowe, współpracaAbstrakt
Głównym celem artykułu było wskazanie różnych aspektów podnoszenia innowacyjności przedsiębiorstwzlokalizowanych w klastrach, z uwzględnieniem powiązań sieciowych z różnymi partnerami,rodzajów wdrożonych innowacji oraz ich źródeł, przy podkreśleniu współpracy z otoczeniemnaukowym. Na początku tekstu omówiono zagadnienia teoretyczne dotyczące pojęcia klastróww kontekście podnoszenia innowacyjności przedsiębiorstw. W części empirycznej przeprowadzonoanalizę i ocenę poziomu innowacyjności województwa świętokrzyskiego. Zaprezentowane zostałyrównież wyniki badań przedsiębiorstw zlokalizowanych w klastrach województwa świętokrzyskiego.Podstawową metodą badawczą był wywiad bezpośredni, realizowany przy wykorzystaniu wyspecjalizowanychankieterów. Badania zostały przeprowadzone w przedsiębiorstwach zlokalizowanychw klastrach województwa świętokrzyskiego. Ich wyniki wykazały, iż współpraca przedsiębiorstwz podmiotami zarówno ze sfery gospodarczej, jak i naukowej nabiera coraz większego znaczeniai znajduje coraz lepsze odzwierciedlenie w działaniach przedsiębiorstw zlokalizowanych w badanychklastrach. Jednym z głównych źródeł współpracy w analizowanych przedsiębiorstwach byławspółpraca przedsiębiorstw z innymi podmiotami gospodarczymi oraz jednostkami naukowymi.Bibliografia
Berliński, L. (2003). Projektowanie i ocena strategii innowacyjnych: inżynieria strategii przedsiębiorstwa. Bydgoszcz: AJG Zakład Pracy Chronionej.
Drucker, P.F. (1998). On the Profession of Management. Boston: Harvard Business Scholl Press.
Etzkowitz, H. The Triple Helix: Industry. University, and Government in Innovation. Routledge.
Fagerberg, J., Mowery D.C., Nelson, R. (red.). (2005). The Oxford Handbook of Innovation. Oxford: Oxford University Press.
Fiedor, B. (1979). Teoria innowacji. Warszawa: PWN.
Florida, R. (1996). Toward the learning region. Futures, 27(5).
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2006). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Lublin: KUL.
Gorynia, M., Jankowska, B. (2008). Klastry a konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstw Wielkopolski. Gospodarka Narodowa, 5–6, 91-109.
Hargadon, A., Sutton, R.I. (2000). Building Innovation Factory. Harvard Business Review, 78 (3).
Hildreth, P., Kimble, C. (2004). Knowledge Networks: Innovation Through Communities of Practice. London: Idea Group Publishing.
Maillat, D. (2002). Globalizacja, terytorialne systemy produkcyjne i środowiska innowacyjne. Rector’s Lectures. Kraków: Akademia Ekonomiczna.
Matusiak, K.B., Stawasz, E., Jewtuchowicz A. (red.). (2001). Zewnętrzne determinanty rozwoju innowacyjnych firm. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego.
Porter, M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.
Szulik, S. (red.). (2004). Klastry. Innowacyjne wyzwanie dla Polski. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
European Trend Chart on Innovation. Thematic Report Cluster Policies, Covering Period up to March 2003, European Comission Enterpreise Directorate General.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).