Kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.202.8

Słowa kluczowe:

młodzież, szkoła, postawy przedsiębiorcze, przedsiębiorca

Abstrakt

Kształtowanie postaw przedsiębiorczych ma kluczowe znaczenie w rozwoju i edukacji młodzieży, która w niedługim czasie będzie rozpoczynała własną drogę zawodową. Dlatego tak ważną sprawą jest, aby młodzi ludzie byli świadomymi i aktywnymi uczestnikami życia społeczno-gospodarczego. Właściwe ukształtowanie postaw przedsiębiorczych pozwoli im na odnalezienie się na wymagającym rynku pracy, zwiększy ich pewność siebie i zwielokrotni prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu w roli przedsiębiorcy prowadzącego własną działalność gospodarczą. Celem artykułu jest poznanie i ocena potencjału przedsiębiorczego młodzieży oraz zidentyfikowanie barier i zagrożeń, które mogą umożliwić lub utrudnić uczniom wejście w rolę przedsiębiorcy. Artykuł jest efektem analizy literatury przedmiotu oraz badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów ostatnich klas opolskich szkół ponadpod- stawowych. Uzyskane wyniki badań uwidoczniły różnicę w obszarze gotowości do podjęcia własnej działalności gospodarczej zależnie od typu szkoły, do której uczęszczali uczniowie (liceum, technikum, szkoła branżowa) oraz w zależności od płci. Uczniowie doceniali różnego rodzaju praktyczne zajęcia, które przyczyniały się do rozwijania u nich postaw przedsiębiorczych. Jednocześnie twierdzili, że ich nauczyciele w niewielkim stopniu przyczyniali się do kształtowania u nich postaw przedsiębiorczych, co oznacza, że potrzebne są pilne systemowe zmiany i elastyczniejsze podejście prowadzących zajęcia pedagogów. Wiedzę teoretyczną należy ograniczyć do niezbędnego minimum, a znacznie wzmocnić komponent praktyczny zajęć.

Biogram autora

Janusz Nowak - Uniwersytet Opolski

Janusz Nowak, dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Instytucie Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół szeroko pojętych zagadnień związanych z pedeutologią oraz procesem kształcenia, polityką oświatową, doradztwem zawodowym i personalnym oraz szkolnictwem zawodowym.

Bibliografia

Borowiec-Gabryś, M., Kilar, W., Rachwał, T. (2018). Przedsiębiorczość jako kompetencja przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości, t. 3. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 68–89.

Gołąb, S. (2017). Postawy przedsiębiorcze młodzieży z różnych środowisk. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, XVII(4), 81‒85.

Łuczka, T., Gano, E. (2018). Postawy przedsiębiorcze młodzieży szkół średnich w świetle badań ankietowych. Horyzonty Wychowania, 17(43), 143‒155. DOI: https://doi.org/10.17399/ HW.2018.174312.

Kanik, A. (2022). Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych w procesie edukacji formalnej i nieformalnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 17, 2(65), 107–119. DOI: https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1765.07.

Konkluzje Rady z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie promowania przedsiębiorczości młodzieży z myślą o włączeniu społecznym młodych ludzi (Dz. UE 2014/C 183/04).

Kwiatkowski, S.M. (2018). Kompetencje przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości, t. 3. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 14‒29.

Mierzejewski, M., Palimąka K. (2018). O przedsiębiorczości – czy wszyscy możemy być przedsiębiorczy?. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 131, 331‒347.

Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo. (2024, 25 października). Pozyskano z: https://miniprzedsiebiorst- wo.junior.org.pl

Okoń, W. (2007). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rachwał, T. (2006). Kształtowanie postaw przedsiębiorczości w edukacji szkolnej. W: B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. Kraków: Impuls, 427‒434.

Rachwał, T. (2019). Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w systemie edukacji. W: , T. Rachwał (red.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych, t. 5. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 16‒35.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 8 września 2015 r. w sprawie promowania przedsiębiorczości młodzieży przez kształcenie i szkolenie (Dz.UE 2017/C 316/07).

Wachowiak, P. (2007). Kształtowanie umiejętności przedsiębiorczych. W: P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, 146‒152.

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.UE 2006/962/WE).

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz.UE 2018/C 189/01).

Pobrania

Opublikowane

2024-12-22

Jak cytować

Nowak, J. (2024). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 20(2), 131–143. https://doi.org/10.24917/20833296.202.8