Rola branżowych centrów umiejętności w Polsce w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych: analiza potencjału i wyzwań

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.202.9

Słowa kluczowe:

branżowe centrum umiejętności, postawy przedsiębiorcze, przedsiębiorczość

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest określenie roli branżowych centrów umiejętności działających w Polsce w rozwijaniu postaw przedsiębiorczych. Jest to nowa kategoria placówek oświaty, która została powołana w 2023 r. Z uwagi na innowacyjność tematu podjęto badania dotyczące tych podmiotów. Wyznaczono trzy cele szczegółowe. Były to: analiza definicji branżowych centrów umiejętności, okre- ślenie działań wspierających przedsiębiorczość podejmowanych przez centra oraz wskazanie potencjału i wyzwań stojących przed centrami. W artykule zastosowano analizę literatury oraz treści: przepisów prawnych zawartych m.in. w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z 6 października 2023 r. w spra- wie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz materiałów opublikowanych na stronie internetowej Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE). Przedstawiono definicję branżowych centrów umiejętności oraz omówiono główne zadania tych podmiotów: prowadzenie działalności edukacyjno-szkoleniowej, wspieranie współpracy przedsiębiorstw ze szkołami i uczelniami oraz upowszechnianie wiedzy i nowych technologii. Wskazano działania wspierające rozwój przedsiębiorczości, takie jak uczenie się przez całe życie, współpraca centrów z biurami karier oraz urzędami pracy, transfer wiedzy i wdrażanie innowacyjnych technologii. Omówiono szanse oraz wyzwania stojące przed branżowymi centrami umiejętności, a także udzielono rekomendacji.

Biogram autora

Agnieszka Galarowicz - Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie

Agnieszka Galarowicz, mgr, doktorantka, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Zarządzania AGH, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem. Jej zainteresowania badawcze obejmują zagadnienia związane z przedsiębiorczością studentów, ze szczególnym uwzględnieniem sposobów, w jakie młodzi ludzie rozwijają swoje umiejętności biznesowe i inicjatywy podczas studiów. Skupia się na analizie innowacji wdrażanych przez studentów zaangażowanych w działalność kół naukowych ‒ bada determinanty wpływające na osiąganie wyników.

Bibliografia

BCU Florystyka (2024, 18 września). Szkolenia. Pozyskano z: https://www.bcu-florystyka.pl/szkolenia/

Borgiasz-Stepaniuk, M. (2019). Postawy przedsiębiorcze wśród młodzieży. Przedsiębiorczość ‒ Edukacja [Entrepreneurship – Education], 15(1), 47–60. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.151.4.

Bugdalski, B. (2022, 24 sierpnia). Branżowe centra umiejętności. Ruszą już w 2023 r. Pozyskano z: https://www.portalsamorzadowy.pl/edukacja/branzowe-centra-umiejetnosci-rusza-juz-w- 2023-r,399408.html

Cygonik, G. (2024, 14 czerwca). Szkolnictwo zawodowe w Polsce. Stan obecny i plany na przyszłość. Pozyskano z: https://edukacja.rp.pl/szkoly-podstawowe-i-srednie/art40630331-szkolnictwo-zawodowe-w-polsce-stan-obecny-i-plany-na-przyszlosc#:~:text=Ministerstwo%20Edukacji%20 Narodowej%20ocenia,%20%C5%BCe%20za%C5%82o%C5%BCony%20kilka

Drucker, P.F. (1998). Praktyka zarządzania. Kraków: Czytelnik – Nowoczesność – Akademia Ekonomiczna w Krakowie

FRSE. (2023, 6 grudnia). Materiały ze szkoleń. Pozyskano z: https://www.frse.org.pl/kpo-bcu-materialy-ze-szkolenqa

Gano, E., Łuczka, T. (2020). Determinanty intencji przedsiębiorczych studentów. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 16(1), 31–44. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.161.3

GUS. (2024, 1 lipca). Edukacja w roku szkolnym 2023/2024 (wyniki wstępne). Pozyskano z: https://stat. gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/edukacja-w-roku-szkolnym-20232024-wyniki-wstepne,21,2.html

Janas, M. (2020). Postawy wobec przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 16(2), 48–60. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.162.4

Kowalski, M. (2023, 28 września). Niebawem pierwsze branżowe centra umiejętności. Pozyskano z: https://www.portaloswiatowy.pl/zmiany-w-prawie-oswiatowym/niebawem-pierwsze-branzowe-centra-umiejetnosci-23933.html

Kowalski, M., Tomaszewska, R. (2024). Edukacja w dobie sztucznej inteligencji. Wprowadzenie w problematykę i próba zarysowania niektórych pól problemowych. Horyzonty Wychowania, 23(65), 11‒19. DOI: https://doi.org/10.35765/hw.2024.2365.03

Maciejewska, M. (2022). Postawy studentów wobec wymuszonej edukacji zdalnej w pandemii Covid-19 a zmiany w ich podejściu do uczenia się. Forum Oświatowe, 2(68), 101‒115. DOI: https://doi.org/ 10.34862/ fo.2022.2.6

Marshall, A. (1890/1930). Principles of economics. London: Macmillan and Company.

MEN. (3032, 4 lipca). Nowa jakość szkolnictwa zawodowego w Polsce – podpisanie pierwszych umów w ramach Branżowych Centrów Umiejętności. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/edukacja/nowa-jakosc-szkolnictwa-zawodowego-w-polsce--podpisanie-pierwszych-umow-w-ramach-branzowych-centrow-umiejetnosci

Rudawska, J., Wójcik-Karpacz, A. (2016). Instytucjonalne formy wspierania przedsiębiorczości w Polsce. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 419.

Say, J.B. (1960). Traktat o ekonomii politycznej. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Schumpeter, J.A. (1995). Kapitalizm, socjalizm, demokracja. Warszawa: PWN.

Sewastianowicz, M. (2023, 30 października). Branżowe centra umiejętności zorganizują turnusy dla młodocianych pracowników. Pozyskano z: https://www.prawo.pl/oswiata/branzowe-centra-umiejetnosci-zasady-zakladania,517350.html

Szymański, P.T. (2024, 3 stycznia). Branżowe centra umiejętności – nowa jakość w systemie kształcenia zawodowego. Nowe rozporządzenie już w I kwartale 2024 r. Infor. Pozyskano z: https://kadry.infor. pl/kodeks-pracy/mlodociani/6425646, branzowe-centra-umiejetnosci-nowa-jakosc-w-systemie-ksztalcenia-zawo.html#branzowe-centra-umiejetnosci-nowosc-w-systemie-oswiaty

Trąpczyński, P. (2021). Rozwój kompetencji proinnowacyjnych u uczniów – przykład niemieckich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. DOI: https://doi.org/ 10.47050/65591876.80–99

Akty prawne

Obwieszczenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. w sprawie ogólnopolskiej sieci branżowych centrów umiejętności na lata 2023‒2028 (tj. M.P. z 2024 r. poz. 580 z późn. zm.).

Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 2175 z późn. zm.).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 2010 z późn. zm.)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U. z 2024 r. poz. 322)

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 2005)

Pobrania

Opublikowane

2024-12-22

Jak cytować

Galarowicz, A. (2024). Rola branżowych centrów umiejętności w Polsce w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych: analiza potencjału i wyzwań. Przedsiębiorczość - Edukacja, 20(2), 145–155. https://doi.org/10.24917/20833296.202.9