Influencer Camp jako nowy trend w turystyce dzieci i młodzieży

Autor

  • Bożena Alejziak Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-3821-8887
  • Monika Wiśniewska Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.202.12

Słowa kluczowe:

dorastająca młodzież, Influencer Camp, turystyka dzieci i młodzieży

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie badań dotyczących nowego trendu w turystyce dzieci i młodzieży, którym są wyjazdy typu Influencer Camp. Z licznych badań wynika, iż dla współczesnego pokolenia nastolatków influencerzy są osobami znaczącymi, wywierającymi wpływ na ich styl życia poprzez działalność w mediach społecznościowych. Wychodząc naprzeciw potrzebom zgłaszanym przez nastolatków, organizatorzy turystyki poszerzyli swoją ofertę obozów i kolonii o takie wyjazdy, podczas których kluczową rolę odgrywają podziwiani przez młodzież twórcy internetowi. Aby zdiagnozować rolę i znaczenie uczestnictwa nastolatków w obozach Influencer Camp, zastosowano sondaż diagnostyczny zrealizowany techniką ankietowania, gdzie narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety. Uzyskane wyniki pozwoliły ustalić profil uczestnika obozu typu Influencer Camp, motywy uczestnictwa w obozie, opinie uczestników obozu na temat działalności influencera w mediach społecznościowych, rolę i znaczenie Influencer Camp w kształtowaniu wybranych cech osobowych oraz emocje towarzyszące uczestnikom w trakcie obozu. Ograniczeniem niniejszych badań jest fakt, iż dotyczyły one tylko jednego twórcy internetowego działającego w branży rozrywkowej a także niezbyt duża próba badawcza. Trudno więc uogólnić otrzymane wyniki dla wszystkich obozów tego typu oraz wszystkich obszarów, w których działają twórcy internetowi. Są to pierwsze badania wykonane na powyższy temat, które mogą stać się przyczynkiem do dalszej eksploracji prezentowanego tematu.

Biogramy autorów

Bożena Alejziak - Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie

Bożena Alejziak, dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt na Wydziale Turystyki i Rekreacji Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Jej zainteresowania naukowo-badawcze obejmują przede wszystkim obszar pedagogiki (teoria wychowania i samowychowania, rozwój osobisty i zawodowy młodzieży, rynek pracy). Specjalizuje się także w naukach o kulturze fizycznej (czas wolny, wychowawcze aspekty turystyki i rekreacji, turystyka dzieci i młodzieży). Jest autorką licznych artykułów naukowych oraz monografii z zakresu turystyki dzieci i młodzieży oraz pedagogiki, w tym rozwoju zawodowego młodzieży studenckiej. Jest członkiem Małopolskiej Organizacji Turystycznej oraz członkiem zespołu badawczego diagnozującego od trzech dekad ruch turystyczny w Krakowie i Małopolsce.

Monika Wiśniewska - Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie

Monika Wiśniewska, absolwentka kierunku turystyka i rekreacja ukończonego w Akademii Wy- chowania Fizycznego w Krakowie.

Bibliografia

Agostino, D., Arnaboldi, M., Calissano, A. (2019; 2024, 18 maja). How to quantify social media influ- encers: An empirical application at the Teatro alla Scala. Heliyon, 5(5), 1677. Pozyskano z: https:// www.cell.com/action/showPdf?pii=S2405-8440%2818%2937138-X

Alejziak, B. (2008). Samowychowanie a turystyka. Kraków: Albis.

Anderson, M., Jiang, J. (2018; 2022, 18 maja). Teens, social media & technology 2018. Pozyskano z: https:// www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018

Andrzejewska, A. (2021). Aktywność młodzieży w mediach społecznościowych – perspektywa osobowa, społeczna i kulturowa. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 14(2), 87‒100.

Auter, P.J. (1992). Psychometric: TV that talks back: An experimental validation of a parasocial interac- tion scale. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 36, 173–181.

Brzezińska, A. (2004). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Buksa, Ł., Luber, M. (2020). Matka XXI wieku. Funkcjonowanie instamatki w cyfrowym świecie. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.

Buksa, Ł., Luber, M., Skoczylas, M. (2021). Wpływ rozwoju cyfryzacji na wychowanie dziecka ‒ perspektywy i zagrożenia. Wymiar współczesnych zagrożeń człowieka w teorii i zagadnieniach praktycznych ‒ ujęcie interdyscyplinarne. Łódź: ArchaeGraph Wydawnictwo Naukowe, 101‒110.

Carter, D. (2016). Hustle and Brand: The sociotechnical shaping of influence. Social Media Society, 2(3), 1–12.

Czerepaniak-Walczak, M. (2011), Pedagogika czasu wolnego: schole w szkole i poza szkołą. W: R. Winiarski (red.), Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, 200–235.

Dąbrowski, A., Podleśna-Dudicz, K. (2009). Kilka uwag w sprawie wartości wychowawczych turysty- ki i rekreacji ruchowej. W: A. Dąbrowski, R. Rowiński (red.), Wychowawcze wartości turystyki i rekreacji. Warszawa: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego.

de Veirman, M., Cauberghe, V., Hudders, L. (2017). Marketing through Instagram influencers: The Impact of a number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising, 36(5), 798–828. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02650487.2017.1348035.

Djafarova, E., Rushworth, C. (2017). Exploring the credibility of online celebrities’ Instagram profiles in influencing the purchase decisions of young female users. Computers in Human Behavior, 68, 1–7. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.009.

Erikson, E. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Gajda, J. (2017). Oczekiwania przedstawicieli pokolenia Z wobec pracy zawodowej i pracodawcy. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 491, 158‒171.

García-Rapp, F. (2017). Popularity markers on YouTube’s attention economy: The case of Bubzbeauty. Celebrity Studies, 8(2), 228–245.

Garwol, K. (2022). Miejsce i rola influencerów w życiu pokolenia Z. Transformacje, 1(112), 143‒161.

Gołembski, G. (red.). (2009). Kompendium wiedzy o turystyce. Warszawa: Wydawnictw Naukowe PWN. Gurycka, A. (1977). Przeciw nudzie. O aktywności. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Gurycka, A. (1978). Rozwój i kształtowanie zainteresowań. Warszawa: WSiP.

Iwanicka, A. (2022). Social media and influencers in the lives of teenagers. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 11, 55‒70.

Jerslev, A. (2016; 2022, 22 maja). In the time of micro-celebrity: Celebrification and the YouTuber Zoella. International Journal of Communication, 10, 5233–5351. Pozyskano z: https://ijoc.org/index.php/ ijoc/article/viewFile/5078/1822.

Jęczmyk, A., Maćkowiak, M. (2016). Przedsiębiorczość jako istotna cecha w tworzeniu produktów tury- styki wiejskiej. Turystyka i Rozwój Regionalny, 6, 35‒45.

Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2002). Produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo, 1, 33– 54.

Klasińska, B. (2011). Kształtowanie zainteresowań uczniów wyzwaniem współczesnej i przyszłej edukac- ji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 1, 141‒151.

Konieczna, E. (2020). Media społecznościowe w rękach młodych ludzi. Studia Edukacyjne, 58, 247‒262.

Krzyżanowska, K. (2013). Innowacyjność w turystyce wiejskiej – teoria i praktyka. W: K. Nuszkiewicz, M. Roman, Innowacje w rozwoju turystyki. Gołądkowo: Wydawnictwo Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jadwigi Dziubińskiej w Golądkowie.

Kuczamer-Kłopotowska, S., Piekarska, K. (2018). Realizacja funkcji influencer marketingu w opinii influencerów oraz ich followersów. Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance, 16(3), 159‒173.

Kuczerska, D., Smoląg, K. (2018). Oferty pracy a oczekiwania potencjalnych pracodawców z pokolenia Y i Z. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie, 31. DOI: https://doi.org/10.17512/ znpcz.2018.3.11, 134‒144.

Majewska, D., Dłużewska, A. (2015). Kolonie jako właściwa forma zagospodarowania czasu dla dzieci? Analiza na przykładzie kolonii w Tleniu i Jarosławcu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Marôpo, L., Jorge, A., Tomaz, R. (2020). “I felt like I was really talking to you!”: Intimacy and trust among teen vloggers and followers in Portugal and Brazil. Journal of Children and Media, 14(1), 22–37. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/17482798.2019.1699589.

Martínez, C., Olsson, T. (2019). Making sense of YouTubers: How Swedish children construct and negotiate the YouTuber Misslisibell as a girl celebrity. Journal of Children and Media, 13(1), 36–52. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/17482798.2018.1517656.

Nowakowski, P.T. (2022). Influencer. W: P. Bromski, M. Dudek (red.), Mały słownik filozofii polityki. Radzymin ‒ Warszawa: Wydawnictwo von Borowiecky, 76–77.

Obuchowska, I. (2004). Adolescencja. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 163‒201.

Obuchowski, K. (1985). Psychologia dążeń ludzkich. Warszawa: PWN.

Ofcom. (2016). Children and parents: Media use and attitudes report. Pozyskano z: https://www.goo- gle.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ofcom.org.uk/ data/ assets/pdf_file/0020/94025/Childrens-and-Parents-Media-Use-and-Attitudes-2016-Executive-summary.pdf&ved=2ahUKEwiG0YvI8OuJAxVwEhAIHRQWMbIQFnoECBgQAQ&usg=AOv Vaw0NX8PrhbDE6dM1BNkb-Enb.

Olearnik, J., Pasek, K. (2014). Innowacyjność w turystyce i jej oddziaływanie promocyjne. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 46, 91–102.

Połucha, I., Žukovskis, J. (2015). Interakcje w przestrzeni – nowe trendy w animacji turystyki. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(29), 73‒83.

Przecławski, K. (1994). Turystyka a świat współczesny. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Przecławski, K. (1997). Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki. Kraków: Albis.

The Common Sense Census: Media Use by Tweens and Teens. Raport (2015; 2024, 12 sierpnia). Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.commonsensemedia.org%2Fsites%2F- default%2Ffiles%2Fresearch%2Freport%2Fcensus_researchreport.pdf&psig=AOvVaw1shYgLJcmrKM yuW0XCbBkS&ust=1732197360556000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=2ahUKEwiJ 9Y-UiOuJAxWCKhAIHbg2NRsQjhx6BAgAEBo.

Rewera, M. (red.). (2023). Wzory i autorytety młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Reykowski, J. (1982). Z zagadnień psychologii motywacji. Warszawa: WSiP.

Sadowa, A. (2019). Pokolenia X, Y i Z wobec reklamy internetowej. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 28, 297‒311. DOI: https://doi.org/10.19195/1733– 5779.28.22.

Sarnowska, J. (2024, 22 maja). Co motywuje do pracy pokolenia X, Y i Z?. Pozyskano z: https://www.swps. pl/centrum-prasowe/infor-macje-prasowe/19015-co-motywuje-do-pracy-pokolenia-x-y-i-z

Siegel, D.J. (2016). Burza w mózgu nastolatka: Potencjał okresu dorastania. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.

Smit, C.R., Buijs, L., van Woudenberg, T.J., Bevelander, K.E., Buijzen, M. (2019). The impact of social media influencers on children’s dietary behaviors. Frontiers in Psychology, 10, 2975. DOI: http:// dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02975.

Super, D. (1972). Psychologia zainteresowań. Warszawa: PWN, 202‒212.

Tomczykowska, P. (2014). Determinanty i motywy podejmowania aktywności turystycznej przez młodzież. Folia Turistica, 30, 93‒118.

Turosz, M.A, Bober, Ł. (2023), Influencerzy jako autorytet w percepcji młodzieży szkolnej. Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

Urbaś, J. (2020). Społeczna odpowiedzialność influencera w czasie pandemii. Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie.

Wartecka-Ważyńska, A. (2007). Turystyka młodzieży i jej uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Wasylewicz, M. (2016). Transformacja sposobu komunikowania się pokolenia X, Y, Z. Bilans zysków i strat. Pedagogika, 13, 133‒141.

Wawrzonkiewicz-Słomska, A., Cholewa, E. (2017). Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3(1), 25–35.

Winiarski, R. (red.). (2008). Turystyka w naukach humanistycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-22

Jak cytować

Alejziak, B., & Wiśniewska, M. (2024). Influencer Camp jako nowy trend w turystyce dzieci i młodzieży. Przedsiębiorczość - Edukacja, 20(2), 199–215. https://doi.org/10.24917/20833296.202.12