Motywacje i bariery przedsiębiorczości studentów zarządzania w turystyce i w sporcie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.202.11

Słowa kluczowe:

bariery, intencje przedsiębiorcze, motywacje, przedsiębiorczość, sport, studenci, turystyka

Abstrakt

Potrzeby dynamicznie rozwijających się przemysłów związanych z czasem wolnym tworzą konieczność zrozumienia uwarunkowań zamiarów przedsiębiorczych studentów tych dziedzin w warunkach polskich. Głównym celem opisanego w artykule badania była identyfikacja postrzeganych spontanicznie motywacji i barier intencji przedsiębiorczych studentów zarządzania w turystyce i w sporcie na specjalnościach zarządzanie w turystyce oraz zarządzanie w sporcie w języku polskim. Dodatkowym celem jest weryfikacja ewentualnych różnic w motywacjach i barierach w zależności od specjalności. Dane, zebrane od 375 respondentów, poddano dwuetapowej analizie jakościowej, a następnie analizie ilościowej, z perspektywy teorii autoderminacji. Wyniki wykazują dominację motywacji wewnętrznych nad zewnętrznymi oraz barier zewnętrznych nad wewnętrznymi, nieistotne zróżnicowanie między specjalnościami i relatywną rzadkość motywacji lifestylowych. Teoretycznym wkładem badania jest hierarchiczna lista najczęściej spontanicznie postrzeganych przez studentów motywacji i barier, która pozwala na sformułowanie zaleceń metodycznych dalszych badań w tym obszarze oraz wskazówek praktycznych w zakresie kształtowania programów edukacyjnych i wsparcia przedsiębiorczości na uczelniach.

Biogramy autorów

Karolina Nessel - Uniwersytet Jagielloński

Karolina Nessel, dr ekonomii, adiunkt na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze obejmują ekonomię i zarządzanie w sporcie, marketing międzynarodowy oraz biznes międzynarodowy.

Szczepan Kościółek - Uniwersytet Jagielloński

Szczepan Kościółek, dr w dziedzinie nauk społecznych, adiunkt w Instytucie Przedsiębiorczości na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Badawczo zajmujący się zagadnieniami konkurencyjności rynkowej, polityki sektorowej oraz zachowaniami konsumenckimi w sektorze sportowym.

Anna Leśniak - Uniwersytet Jagielloński

Anna Leśniak, mgr zarządzania w turystyce i sporcie, asystent na stanowisku naukowo-dydaktycznym w Instytucie Przedsiębiorczości na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują przedsiębiorczość i marketing, zwłaszcza w kontekście sportu.

Bibliografia

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. DOI: https://doi.org/10.1016/0749–5978(91)90020-T.

Ajzen, I. (2002). Perceived behavioral control, self-efficacy, locus of control, and the theory of planned behavior 1. Journal of Applied Social Psychology, 32(4), 665–683. DOI: https://doi. org/10.1111/j.1559–1816.2002.tb00236.x.

Akehurst, G., Simarro, E., Mas-Tur, A. (2012). Women entrepreneurship in small service firms: Motivations, barriers and performance. The Service Industries Journal, 32(15), 2489–2505. DOI: https://doi.org/1 0.1080/02642069.2012.677834.

Arranz, N., Arroyabe, M.F., Fdez. de Arroyabe, J.C. (2019). Entrepreneurial intention and obstacles of undergraduate students: the case of the universities of Andalusia. Studies in Higher Education, 44(11), 2011–2024. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1486812

Baughn, C.C., Neupert, K.E. (2003). Culture and national conditions facilitating entrepreneur- ial start-ups. Journal of International Entrepreneurship, 1, 313–330. DOI: https://doi. org/10.1023/A:1024166923988.

Bednarczyk, M., Kopera, S. (2018). Edukacja przedsiębiorczości w tradycyjnym dużym uniwersytecie. Przykład Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Horyzonty Wychowania, 17(43), 25‒38. DOI: https://doi.org/10.17399/HW.2018.174302.

Bieńkowska-Gołasa, W., Krzyżanowska, K. (2023). Socio-Economic Determinants of Student Entre- preneurship. Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists, XXV(2), 40–50. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.6816.

Birdthistle, N. (2008). An examination of tertiary students’ desire to found an enterprise. Education+ Training, 50(7), 552–567. DOI: https://doi.org/10.1108/00400910810909027.

Bobera, D., Lekovic, B., Berber, N. (2014). Comparative Analysis of Entrepreneurship Barriers: Findings from Serbia and Montenegro. Engineer Economics, 25(2), 167–176. DOI: https://doi.org/10.5755/ j01.ee.25.2.3113.

Butkouskaya, V., Romagosa, F., Noguera, M. (2020). Obstacles to sustainable entrepreneurship amongst tourism students: A gender comparison. Sustainability (Switzerland), 12(5), 1–15. DOI: https:// doi.org/10.3390/su12051812.

Carsrud, A., Brännback, M. (2011). Entrepreneurial Motivations: What Do We Still Need to Know.? Journal of Small Business Management, 49(1), 9–26. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540- 627X.2010.00312.x.

Carter, N.M., Gartner, W.B., Shaver, K.G., Gatewood, E.J. (2003). The career reasons of nascent en- trepreneurs. Journal of Business Venturing, 18(1), 13–39. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883- 9026(02)00078–2.

Cerasoli, C.P., Nicklin, J.M., Ford, M.T., Cerasoli, C.P., Nicklin, J.M., Ford, M.T. (2014). Motivation and Extrinsic Incentives Jointly Predict Performance: A 40-Year Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 140(4), 980–1008. DOI: https://doi.org/ 10.1037/a0035661.

Choo, S., Wong, M. (2006). Entrepreneurial intention: triggers and barriers to new venture creations in Singapore. Singapore Management Review, 28(2), 47–64.

Deci, E.L., Ryan, R.M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits : Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. DOI: https://doi.org/10.1207/ S15327965PLI1104_01.

Deci, E.L., Ryan, R.M. (2013). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer Science & Business Media.

Dzięgiel, A. (2015). Instrumenty promocji imprez biegowych. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, 41(2), 33. DOI: https://doi.org/10.12775/aunc_zarz.2014.015.

Dziekoński, M., Kozielski, R., Pogorzelski, J. (2017). Komunikacja marketingowa. W: R. Kozielski (red.), Wskaźniki marketingowe, Wydawnictwo Nieoczywiste, 323–451.

Fayolle, A., Liñán, F., Moriano, J. A. (2014). Beyond entrepreneurial intentions: values and motivations in entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 10(4), 679–689. DOI: https://doi.org/10.1007/s11365-014-0306-7.

Finnerty, J.E., Krzystofik, A.T. (1984). Barriers to small business formation. BEBR Faculty Working Paper, 1072.

Franke, N., Lüthje, C. (2004). Entrepreneurial intentions of business students – A benchmarking study. International Journal of Innovation and Technology Management, 1(03), 269–288. DOI: https:// doi.org/10.1142/S0219877004000209.

Gano, E., Łuczka, T.(2020). Determinantyintencjiprzedsiębiorczychstudentów. Przedsiębiorczość‒Edukacja [Entrepreneurship – Education], 16(1), 31–44. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.161.3.

GEM. (2024). GEM 2023 / 2024 Global Report 25 Years and Growing. 1–224.

Giacomin, O., Janssen, F., Pruett, M., Shinnar, R.S., Llopis, F., Toney, B. (2011). Entrepreneurial in- tentions, motivations and barriers: Differences among American, Asian and European stu- dents. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(2), 219–238. DOI: https://doi. org/10.1007/s11365-010-0155-y.

Gibbs, G.R. (2018). Analyzing qualitative data (Vol. 6). Sage.

Hulsink, W., Koek, D. (2014). The young, the fast and the furious: a study about the triggers and im- pediments of youth entrepreneurship. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 18(2–3), 182–209. DOI: https://doi.org/10.1504/IJEIM.2014.062876.

Iakovleva, T., Kolvereid, L., Gorgievski, M. J., Sorhaug, O. (2014). Comparison of Perceived Barriers To Entrepreneurship in Eastern and Western European Countries. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 18(2/3), 115–133. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.

Ivanycheva, D., Schulze, W.S., Lundmark, E., Chirico, F. (2023). Lifestyle Entrepreneurship: Literature Review and Future Research Agenda. Journal of Management Studies, July. DOI: https://doi.org/doi: 10.1111/joms.13000.

Jastrzębski, P., Kościółek, S. (2016). Formy wspierania przedsiębiorczości w sporcie. W: M. Bednarczyk, K. Nessel (red.), Przedsiębiorczość w sporcie. Zasady i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu, 435‒457.

Jayawarna, D., Rouse, J., Kitching, J. (2013). Entrepreneur motivations and life course. International Small Business Journal, 31(1), 34–56. DOI: https://doi.org/10.1177/026624261140144.

Kolvereid, L., Isaksen, E. (2006). New business start-up and subsequent entry into self-employment. Journal of Business Venturing, 21(6), 866–885. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2005.06.008.

Krueger, N.F., Carsrud, A.L. (1993). Entrepreneurial intentions: Applying the theory of planned behaviour. Entrepreneurship & Regional Development, 5(4), 315–330. DOI: https://doi.org/10.1080/08985629300000020.

Kuhn, K.M., Galloway, T.L. (2015). With a little help from my competitors: Peer networking among artisan entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(3), 571–600. DOI: https://doi. org/10.1111/etap.12053.

Ledyaeva, S., Gustafsson-Pesonen, A., Mochnikova, E., Vasilenko, D. (2008). Russian students’ per- ceptions of entrepreneurship. results of a survey in three St. Petersburg universities. HSE Mikkeli Business Campus Publications, N-83.

López-Meri, A., Alonso-Muñoz, L., Casero-Ripollés, A. (2021). What is Behind the Entrepreneurship Intention in Journalism? Entrepreneur Typologies Based on Student Perceptions. Journalism Practice, 15(3), 402–419. DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1715821.

Martins, S., Couchi, C., Parat, L., Federico, C., Doneddu, R., Salmon, M. (2004). Barriers to entrepreneur- ship and business creation. European Entrepreneurship Cooperation, Project No EEC/Act04/02, European Social Fund.

Murnieks, C.Y., Klotz, A.C., Shepherd, D.A. (2019). Entrepreneurial motivation: A review of the litera- ture and an agenda for future research. Journal of Organizational Behavior, 41(2), 115–143. DOI: https://doi.org/10.1002/job.2374.

Nessel, K., Kościółek, S., Leśniak, A. (2024). Role of Subjective Norms in Shaping Entrepreneurial Intentions among Students. Economics and Business Review, 10(4). DOI: https://doi.org/10.18559/ ebr.2024.4.1543.

Pinder, C.C. (2014). Work motivation in organizational behavior. Psychology Press.

Ratten, V. (2011). Sport-based entrepreneurship: Towards a new theory of entrepreneurship and sport management. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(1), 57–69. DOI: https:// doi.org/10.1007/s11365-010-0138-z.

Robertson, M., Collins, A., Medeira, N., Slater, J. (2003). Barriers to start-up and their ef- fect on aspirant entrepreneurs. Education+ Training, 45(6), 308–316. DOI: https://doi. org/10.1108/00400910310495950.

Schumpeter, J.A. (1934). The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credits, Interest, and the Business Cycle. Transaction Publishers, Piscataway.

Şeşen, H., Pruett, M. (2014). The impact of education, economy and culture on entrepreneurial mo- tives, barriers and intentions: A comparative study of the United States and Turkey. The Journal of Entrepreneurship, 23(2), 231–261. DOI: https://doi.org/10.1177/0971355714535309.

Shinnar, R., Pruett, M., Toney, B. (2009). Entrepreneurship education: Attitudes across campus. Journal of Education for Business, 84(3), 151–159. DOI: https://doi.org/10.3200/JOEB.84.3.151–159.

Shirokova, G., Osiyevskyy, O., Bogatyreva, K. (2016). Exploring the intention–behavior link in student entrepreneurship: Moderating effects of individual and environmental characteristics. European Management Journal, 34(4), 386–399. DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2015.12.007.

Singh Sandhu, M., Fahmi Sidique, S., Riaz, S. (2011). Entrepreneurship barriers and entrepreneurial inclination among Malaysian postgraduate students. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 17(4), 428–449. DOI: https://doi.org/10.1108/13552551111139656.

Sitaridis, I., Kitsios, F. (2019). Entrepreneurship as a Career Option for Information Technology Students: Critical Barriers and the Role of Motivation. Journal of the Knowledge Economy, 10(3), 1133–1167. DOI: https://doi.org/10.1007/s13132-018-0519-z.

Smith, A., Stewart, B. (2010). The special features of sport: A critical revisit. Sport Management Review, 13(1), 1–13. DOI: https://doi.org/10.4337/9781781005866.00040.

Smith, K., Beasley, M. (2011). Graduate entrepreneurs: intentions, barriers and solutions. Education+ Training, 53(8/9), 722–740. DOI: https://doi.org/10.1108/00400911111185044.

Smith, S., Hamilton, M., Fabian, K. (2020). Entrepreneurial drivers, barriers and enablers of comput- ing students: gendered perspectives from an Australian and UK university. Studies in Higher Education, 45(9), 1892–1905. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1637840.

Solesvik, M. (2013). Entrepreneurial Motivations and Intentions: Investigating the Role of Education Major. Education+Training, 55(3), 253–271. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2624796.

Stamboulis, Y., Barlas, A. (2014). Entrepreneurship education impact on student attitudes. The International Journal of Management Education, 12(3), 365–373. DOI: https://doi.org/10.1016/j. ijme.2014.07.001.

Wyrwa, D., Sołtysiak, M. (2016). Przedsiębiorczość akademicka–postawy przedsiębiorcze studentów. Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne, 2, 259–270.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-22

Jak cytować

Nessel, K., Kościółek, S., & Leśniak, A. (2024). Motywacje i bariery przedsiębiorczości studentów zarządzania w turystyce i w sporcie. Przedsiębiorczość - Edukacja, 20(2), 179–197. https://doi.org/10.24917/20833296.202.11