Szanse i wyzwania w procesie transferu wiedzy i technologii w oparciu o mentoring instytucji otoczenia biznesu

Autor

  • Dominika Lelakowska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie https://orcid.org/0009-0005-2489-5093
  • Filip Boroń Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Karolina Kaczmarczyk Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Kinga Madej Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Jakub Miszczyszyn Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie https://orcid.org/0009-0002-8592-946X

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.201.5

Słowa kluczowe:

innowacje, koła naukowe, komercjalizacja technologii, mentoring biznesu, przedsiębiorczość, transfer wiedzy

Abstrakt

W środowisku akademickim studenci ciągle tworzą innowacyjne projekty. Jednak często brakuje im niezbędnej wiedzy i narzędzi, aby przekształcić te pomysły w dobrze prosperujące biznesy lub start‑upy. W odpowiedzi na ten problem Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie stworzył specjalny projekt, w ramach którego podjął współpracę z krakowskimi uczelniami technicznymi oraz lokalnymi Instytucjami Otoczenia Biznesu (IOB). Przedsięwzięcie miało na celu zbudowanie synergicznej relacji pomiędzy wszystkimi jego aktorami oraz wsparcie transferu innowacyjnych pomysłów ze środowiska akademickiego do środowiska biznesowego poprzez zapewnienie początkującym naukowcom mentoringu ze strony doświadczonych ekspertów IOB. Na koniec projektu przeprowadzona została dogłębna ewaluacja podjętych działań za pomocą ankietyzacji członków zespołów kół naukowych, pogłębionych wywiadów z liderami projektów oraz mentorem. Przeprowadzone badanie skupiło się na identyfikacji szans oraz wyzwań, z którymi spotykają się młodzi innowatorzy, próbując przekształcić swoje pomysły w produkty lub usługi. Okazuje się, że wciąż brakuje im wielu umiejętności miękkich, takich jak efektywne zarządzanie projektem czy współpraca w zespole, które są kluczowe w biznesie. Jednak współpraca między różnymi krakowskimi uczelniami a IOB została zidentyfikowana jako sposób na efektywny rozwój i komercjalizację projektów biznesowych dzięki komplementarnym umiejętnościom.

Biogramy autorów

Dominika Lelakowska - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Autorka jest aktywną członkinią organizacji studenckiej Erasmus Student Network oraz Koła Naukowego Przedsiębiorczości i Innowacji na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Ukończyła studia na poziomie licencjackim na kierunku Ekonomia, obecnie pracuje zawodowo w jednej z amerykańskich korporacji, gdzie zajmuje się weryfikacją danych w systemie ERP oraz tworzeniem raportów. Jest również w trakcie studiów magisterskich na kierunku Rachunkowość i Controlling. Jej zainteresowania badawcze skupiają się na analizie czynników wpływających na sytuację zawodową kobiet, szczególnie w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem.

Filip Boroń - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Autor jest studentem na kierunku Przedsiębiorczość i Innowacje w Gospodarce na specjalizacji Przedsiębiorczość i Nowe Technologie oraz aktywnie działającym członkiem koła naukowego Przedsiębiorczości i innowacji. Jego zainteresowania badawcze to zarządzanie zmianą w oparciu o nowe technologie i transformacje cyfrowe. Swoje zainteresowania poszerza jako współzałożyciel i wiceprezes niezależnego stowarzyszenia Youth Entrepreneurial Community, działającego na arenie ogólnopolskiej jak i międzynarodowej. Zawodowo autor jest związany z Krakowskim Parkiem Technologicznym, gdzie w szczególności działa w tematyce inkubacji i akceleracji małych firm, przemysłu 4.0, przemysłu obronnościowego oraz kosmicznego.

Karolina Kaczmarczyk - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Autorka jest członkinią Koła Naukowego Przedsiębiorczości i Innowacji na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Obecnie jest studentką drugiego roku studiów licencjackich na kierunku Przedsiębiorczość i Innowacje w Gospodarce na specjalizacji Przedsiębiorczość i Nowe Technologie. Jej zainteresowania skupiają się w obszarze nowych rozwiązań technologicznych wykorzystywanych w biznesie, finansach oraz bankowości. Szczególnym zainteresowaniem darzy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji.

Kinga Madej - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Autorka jest pasjonatką cyberbezpieczeństwa. Obecnie pracuje zawodowo jako pentester w jednej z warszawskich firm. Jednocześnie kończy studia magisterskie na kierunku Informatyka Stosowana, specjalizując się w systemach inteligentnych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Poprzez swoje prace stara się dążyć do zwiększenia świadomości użytkowników w zakresie zagrożeń cybernetycznych, a przez to do podnoszenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa w sieci i lepszej ochrony prywatności.

Jakub Miszczyszyn - Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie

Autor był aktywnym członkiem oraz przewodniczącym Sekcji Geomatyki Koła Naukowego Leśników. Obecnie rozwija się naukowo i zawodowo, pracując jako technik wspierający działalność naukowo-dydaktyczną w Katedrze Zarządzania Zasobami Leśnymi na Wydziale Leśnym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, którego jest absolwentem. Jego zainteresowania badawcze skupiają się na wykorzystaniu systemów informacji przestrzennej (GIS) w precyzyjnym leśnictwie. W swojej pracy wykorzystuje szeroki wachlarz źródeł danych przestrzennych, w tym bezzałogowe statki powietrzne (BSP), skanowanie laserowe (LiDAR) oraz zobrazowania satelitarne. Uzyskane dane przetwarza, stosując techniki modelowania, data mining oraz deep learning, z wykorzystaniem języków programistycznych takich jak R, Python i Julia, w celu analizy zjawisk zachodzących w środowisku leśnym.

Bibliografia

Hnat, K. (2023). Mentoring jako skuteczna metoda zarządzania talentami młodych ludzi oraz ich rozwoju osobistego. Eruditio et Ars, 6(1), 173‒193.

Kaczmarek, M. (2013). Tutoring, coaching, mentoring w pracy akademickiej. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 303(72), 73–82.

Kim, Y.C., Rhee, M. (red.). (2018). Professional collaboration in technological innovation: a case of technology licensing of university inventions. Technology Analysis & Strategic Management, 30(11), 1351–1363. DOI: https://doi.org/10.1080/09537325.2018.1472758

Kraków Miastem Startupów. (2020). Twój pierwszy krok w biznes. Pozyskano z https://kms.org.pl/wp-content/uploads/2021/01/TW%C3%93J-PIERWSZY-KROK-W-BIZNES-poradnik-startupowy-KMS.pdf

Lipińska, A. (2018). Koncepcje i kluczowe czynniki rozwoju ekosystemów startupów. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 351, 46‒57.

Loscalzo, J. (2007). Entrepreneurship in the medical academy: possibilities and challenges in commercialization of research discoveries. Circulation, 115(12), 1504‒1507. DOI: https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.107.694869

Marx, M., Hsu, D.H. (red.). (2022). Revisiting the entrepreneurial commercialization of academic science: Evidence from “twin” discoveries. Management Science, 68(2), 1330‒1352. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2021.3966

Mátyás, B., Soriano, B., Carpio, I., Carrera, P. (red.). (2018). A brief review on startup mentoring in higher education in Ecuador. Journal of Entrepreneurship Education, 21(2), 1‒5.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. (2014). Analiza kwalifikacji i kompetencji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy. Pozyskano z https://www.ewaluacja.gov.pl/media/25587/rzl_281.pdf

Okanović, M., Labrović, J.A., Stefanović, T. (2016). Supporting development of technological startups through mentoring. XIV International Symposium Symorg “Reshaping the Future through Sustainable Business Development and Entrepreneurship”, 1457‒1464.

Qastharin, A.R. (2016). Business model canvas for social enterprise. Journal of Business and Economics, 7(4), 627‒637.

Sapir, A., Oliver, A. L. (red.). (2017). From academic laboratory to the market: Disclosed and undisclosed narratives of commercialization. Social Studies of Science, 47(1), 33‒52. DOI: https://doi.org/10.1177/0306312716667647

Sojkin, B., Małecka, M. (2011). Komercjalizacja innowacji produktowych na rynku żywności. W: M. Walczycka, A. Duda-Chodak, G. Jaworska, T. Tarko (red.), Żywność projektowana. Kraków: Oddział Małopolski Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, 149‒160.

Wright, M., Phan, P. (red.). (2018). The commercialization of science: From determinants to impact. Academy of Management Perspectives, 32(1), 1‒3. DOI: https://doi.org/10.5465/amp.2017.0218

Pobrania

Opublikowane

2024-06-27

Jak cytować

Lelakowska, D., Boroń, F., Kaczmarczyk, K., Madej, K., & Miszczyszyn, J. (2024). Szanse i wyzwania w procesie transferu wiedzy i technologii w oparciu o mentoring instytucji otoczenia biznesu . Przedsiębiorczość - Edukacja, 20(1), 77–93. https://doi.org/10.24917/20833296.201.5