Szanse i wyzwania w procesie transferu wiedzy i technologii w oparciu o mentoring instytucji otoczenia biznesu
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.201.5Słowa kluczowe:
innowacje, koła naukowe, komercjalizacja technologii, mentoring biznesu, przedsiębiorczość, transfer wiedzyAbstrakt
W środowisku akademickim studenci ciągle tworzą innowacyjne projekty. Jednak często brakuje im niezbędnej wiedzy i narzędzi, aby przekształcić te pomysły w dobrze prosperujące biznesy lub start‑upy. W odpowiedzi na ten problem Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie stworzył specjalny projekt, w ramach którego podjął współpracę z krakowskimi uczelniami technicznymi oraz lokalnymi Instytucjami Otoczenia Biznesu (IOB). Przedsięwzięcie miało na celu zbudowanie synergicznej relacji pomiędzy wszystkimi jego aktorami oraz wsparcie transferu innowacyjnych pomysłów ze środowiska akademickiego do środowiska biznesowego poprzez zapewnienie początkującym naukowcom mentoringu ze strony doświadczonych ekspertów IOB. Na koniec projektu przeprowadzona została dogłębna ewaluacja podjętych działań za pomocą ankietyzacji członków zespołów kół naukowych, pogłębionych wywiadów z liderami projektów oraz mentorem. Przeprowadzone badanie skupiło się na identyfikacji szans oraz wyzwań, z którymi spotykają się młodzi innowatorzy, próbując przekształcić swoje pomysły w produkty lub usługi. Okazuje się, że wciąż brakuje im wielu umiejętności miękkich, takich jak efektywne zarządzanie projektem czy współpraca w zespole, które są kluczowe w biznesie. Jednak współpraca między różnymi krakowskimi uczelniami a IOB została zidentyfikowana jako sposób na efektywny rozwój i komercjalizację projektów biznesowych dzięki komplementarnym umiejętnościom.
Bibliografia
Hnat, K. (2023). Mentoring jako skuteczna metoda zarządzania talentami młodych ludzi oraz ich rozwoju osobistego. Eruditio et Ars, 6(1), 173‒193.
Kaczmarek, M. (2013). Tutoring, coaching, mentoring w pracy akademickiej. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 303(72), 73–82.
Kim, Y.C., Rhee, M. (red.). (2018). Professional collaboration in technological innovation: a case of technology licensing of university inventions. Technology Analysis & Strategic Management, 30(11), 1351–1363. DOI: https://doi.org/10.1080/09537325.2018.1472758
Kraków Miastem Startupów. (2020). Twój pierwszy krok w biznes. Pozyskano z https://kms.org.pl/wp-content/uploads/2021/01/TW%C3%93J-PIERWSZY-KROK-W-BIZNES-poradnik-startupowy-KMS.pdf
Lipińska, A. (2018). Koncepcje i kluczowe czynniki rozwoju ekosystemów startupów. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 351, 46‒57.
Loscalzo, J. (2007). Entrepreneurship in the medical academy: possibilities and challenges in commercialization of research discoveries. Circulation, 115(12), 1504‒1507. DOI: https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.107.694869
Marx, M., Hsu, D.H. (red.). (2022). Revisiting the entrepreneurial commercialization of academic science: Evidence from “twin” discoveries. Management Science, 68(2), 1330‒1352. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.2021.3966
Mátyás, B., Soriano, B., Carpio, I., Carrera, P. (red.). (2018). A brief review on startup mentoring in higher education in Ecuador. Journal of Entrepreneurship Education, 21(2), 1‒5.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. (2014). Analiza kwalifikacji i kompetencji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy. Pozyskano z https://www.ewaluacja.gov.pl/media/25587/rzl_281.pdf
Okanović, M., Labrović, J.A., Stefanović, T. (2016). Supporting development of technological startups through mentoring. XIV International Symposium Symorg “Reshaping the Future through Sustainable Business Development and Entrepreneurship”, 1457‒1464.
Qastharin, A.R. (2016). Business model canvas for social enterprise. Journal of Business and Economics, 7(4), 627‒637.
Sapir, A., Oliver, A. L. (red.). (2017). From academic laboratory to the market: Disclosed and undisclosed narratives of commercialization. Social Studies of Science, 47(1), 33‒52. DOI: https://doi.org/10.1177/0306312716667647
Sojkin, B., Małecka, M. (2011). Komercjalizacja innowacji produktowych na rynku żywności. W: M. Walczycka, A. Duda-Chodak, G. Jaworska, T. Tarko (red.), Żywność projektowana. Kraków: Oddział Małopolski Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, 149‒160.
Wright, M., Phan, P. (red.). (2018). The commercialization of science: From determinants to impact. Academy of Management Perspectives, 32(1), 1‒3. DOI: https://doi.org/10.5465/amp.2017.0218
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Przedsiębiorczość - Edukacja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).