Produkcja filmowa a zachęty finansowe na tle polityki audiowizualnej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.192.4Słowa kluczowe:
polityka audiowizualna, produkcja filmowa, zachęty finansoweAbstrakt
Zachęty finansowe dla branży filmowej są popularną strategią rozwoju gospodarczego wdrażaną przez wiele państw i regionów na świecie. Jednym z podstawowych argumentów za wdrażaniem tego typu zachęt jest kształtowanie optymalnych warunków sprzyjających inwestycjom ze środków zewnętrznych, co może tworzyć efekt mnożnikowy wzmacniający lokalną gospodarkę. W Polsce system wsparcia produkcji audiowizualnej, tzw. zachęt finansowych, jest regulowany Ustawą o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej (Ustawa z dnia 9 listopada 2018 roku o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej, Dz.U. 2019, poz. 50). W ramach tego rozwiązania możliwy jest zwrot kosztów produkcji, które zostały poniesione w Polsce, w wysokości 30% polskich kosztów kwalifikowalnych (art. 14, Ustawa z dnia 9 listopada 2018 roku…; https://pisf.pl/zachety -informacje/, 2023, 9 listopada). Celem artykułu jest eksploracja mechanizmu zachęt finansowych w polityce audiowizualnej na przykładzie wsparcia podmiotów produkcji filmowej w Polsce.
Bibliografia
Bakker, G. (2008; 2023, 10 listopada). The Economic History of the International Film Industry, EH.Net Encyclopedia. Pozyskano z: http://eh.net/encyclopedia/the -economic -history -of -the-international -film -industry/
Bradbury, J. Ch. (2000). Do movie production incentives generate economic development?. Contemporary Economic Policy, 38(2), 327–342. https://doi.org/10.1111/coep.12443
Bondebjerg, I., Novrup Redvall E., Higson, A. (2015). European cinema and television. Cultural policy and everyday life. Basingstoke: Palgrave MacMillan.
Bordman, E. (2018). Finding ‘Hollywood’: Using State Film Incentive Programs to Select the Right Location for a Production. Entertainment, Arts and Sports Law Journal, 29(3), 40‒46.
Button, P. (2019). Do Tax Incentives Affect Business Location and Economic Development? Evidence from State Film Incentives. Regional Science and Urban Economics, 77, 315‒339. https://doi. org/10.1016/j.regsciurbeco.2019.06.002
Canarias ZEC (2023, 10 listopada). Pozyskano z: https://canariaszec.com/
Chałubińska -Jantkiewicz, K., Kakarenko, K., Sobczak, J. (2020). Prawo filmowe. Warszawa: Wolters-Kluwer.
Chartrand, H.H., McCaughey, C. (2010; 2023, 10 listopada). The arm’s length principle and the arts: an international perspective past, present and future. Pozyskano z: https://www.americansforthearts. org/sites/default/files/ArmsLengthArts_paper.pdf
Christopherson, S., Rightor, N. (2010). The Creative Economy as ‘Big Business’. Evaluating State Strategies to Lure Film Makers. Journal of Planning Education and Research, 29(3). 336‒352. https://doi.org/10.1177/0739456X09354381
Ciantar, C. (2015; 2023, 10 listopada). Film finance in the European Union: Malta in perspective. Pozyskano z https://www.um.edu.mt/library/oar/handle/123456789/91040
Creative Economy. Report. (2008; 2023, 10 listopada). The Challenge of Assessing the Creative Economy: Towards Informed Policy Making . Nowy Jork -Genewa: UN–UNCTAD. Pozyskano z: https:// unctad.org/publication/creative -economy -report-2008-challenge -assessing -creative -economy-towards -informed
Creative Europe programme strands. (2023, 10 listopada). Pozyskano z: https://culture.ec.europa.eu/ creative -europe
Fenwick, J. (2017). The Eady Levy. The envy of most other european nations. Runaway productions and the British Film Fund in the early 1960s. W: The Routledge Companion to British Cinema History, I.Q. Hunter, L. Porter, J. Smith (eds). Nowy York: Routledge.
Film Relief. (2022; 2023, 10 listopada). Pozyskano z: https://www.revenue.ie/en/companies -and-charities/reliefs -and -exemptions/film -relief/index.aspx
Global Film Production Incentives – A White Paper. (2019; 2023, 10 listopada). Olsberg SPI. Pozyskano z: https://static1.squarespace.com/static/5f7708077cf66e15c7de89ee/t/602837e6b347b32cf0c7f-4cd/1613248490949/Olsberg -SPI -Global -Incentives -White -Paper -Final-2019-06-04.pdf
Goto, K. (2017). Why Do Governments Financially Support the Creative Industries?. W: Tax incentives for the creative industries, S. Hemels, K. Goto (red.), Singapur: Springer.
Grand, J. (2006). Motion Picture Tax Incentives: There’s No Business Like Show Business. State Tax Notes, 791‒803.
Hemels, S., Goto, K. (2017). Tax incentives for the creative industries. Singapur: Springer.
Kasprzak, R. (2013). Przemysły kreatywne w Polsce. Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa: Kamon Consulting.
Katz, S. (2005; 2023, 10 listopada). The global success of production tax incentives and the migration of feature film production from the US to the World. CEIDR. Pozyskano z: https://www.yumpu.com/ en/document/read/8452872/the -global -success -of -production -tax -incentives -and -the -ceidr
Malyshev, A. (2010). Financing Film Through Aggressive Tax Incentives. A Losing Propositions for the States?. Media & Law Policy, 19(2), 229‒237.
Milla, J.T., Fontaine, G., Kanzler, M. (2016; 2023, 10 listopada). Public financing for film and television content. The state of soft money in Europe. European Audiovisual Observatory. Pozyskano z: https:// rm.coe.int/public -financing -for -film -and -television -content -the -state -of -soft -mon/16808e46df
Murschetz, P.C., Teichmann, R., Karmasin, M. (2018). Handbook for State Aid for Film. Finance, Industries and Regulation. Cham: Springer.
Olsberg, J., Barnes, A. (2014; 2023, 10 listopada). Impact Analysis of Fiscal Incentive Schemes Supporting Film and Audiovisual Production in Europe. European Audiovisual Observatory. Olsberg SPI.
Pozyskano z: https://rm.coe.int/impact -analysis -of -fiscal -incentive -schemes -supporting -film-and -audiov/16808e4506
Owens, M.F., Rennhoff, A.D. (2020). Motion picture production incentives and filming location decisions: a discrete choice approach. Journal of Economic Geography, 20(3), 679‒707. https://doi. org/10.1093/jeg/lby054
PISF. (2023, 10 listopada). Zachęty. Informacje. Pozyskano z: https://pisf.pl/zachety -informacje/
Rejestr wydanych certyfikatów potwierdzających spełnienie kryteriów testu kwalifikacyjnego. Aktualizacja z dnia 23.05.2023. (2023, 10 listopada). Pozyskano z: https://pisf.pl/wp -content/uploads/2023/05/ REJESTR -CERTYFIKATOW_23.05.2023.pdf
Rejestr wsparcia finansowego na podstawie Ustawy z dnia 9 listopada 2018 o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej. Aktualizacja z dnia 31.10.2023 (2023, 10 listopada). Pozyskano z: https:// pisf.pl/wp -content/uploads/2023/11/REJESTR -WSPARCIA -FINANSOWEGO_31.10.2023.pdf
Steenblik, R.P. (1990; 2023, 10 listopada). A subsidy primer. Pozyskano z http://www.globalsubsidies.org/ subsidy -primer/ ASubsidyPrimer.php
Swenson, C.W. (2017). Preliminary Evidence on Film Production and State Incentives. Economic Development Quarterly, 31, 65‒80. https://doi.org/10.1177/0891242416674807
Thom, M. (2018). Lights, Camera, but no Action? Tax and Economic Development Lessons from State Motion Picture Incentive Programs. The American Review of Public Administration, 48, 33‒51. https://doi.org/10.1177/0275074016651958
Use the Enterprise Investment Scheme (EIS) to raise money for your company. (2023, 10 listopada). Pozyskano z: https://www.gov.uk/guidance/venture- capital -schemes- apply -for -the -enterprise-investment -scheme
What Factors Influence the Effectiveness of Business Incentives? Key policy and economic questions can inform evaluations of costs and benefits. (2019; 2023, 9 listopada). PEW Charitable Trusts. Pozyskano z: https://www.pewtrusts.org/en/research -and -analysis/issue -briefs/2019/04/what-factors -influence -the -effectiveness -of -business -incentives
Karta praw podstawowych Unii Europejskiej (Dz.U. UE, C326, 26.10.2012).
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 11 lutego 2019 w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowanych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej (Dz.U. 2019, poz. 309).
Rozporządzenie Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu z dnia 23 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej (Dz.U. 2020 poz. 2376).
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 22 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej (Dz.U. 2021 poz. 2419).
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. UE, C 202, 7.06.2016).
Ustawa z dnia 9 listopada 2018 roku o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej (Dz.U. 2019, poz. 50).
Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz.U. 2023 poz. 130).
Uzasadnienie do projektu Ustawy o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej. (2018, 2023, 10 listopada). Pozyskano z: https://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/F8E0FC548DDCF046C12582 F3002943C8/%24File/2794.pdf
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Przedsiębiorczość - Edukacja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).