Czy powróciliśmy już do „business as usual”? Popandemiczna sytuacja na rynku lotniczym na przykładzie Polski, Portugalii i Brazylii, w świetle tendencji globalnych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.191.7

Słowa kluczowe:

kryzys, pandemia COVID-19, rynek lotniczy, transport

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie skali kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 na rynku lotniczym na podstawie analizy danych statystycznych za lata 2020–2021 w porównaniu z rokiem 2019. Postawiono hipotezę, że kryzys nie wpłynął równomiernie na poszczególne rynki regionalne i grupy przedsiębiorstw rynku lotniczego. Przeanalizowano sytuację w ujęciu globalnym i zbadano szczegółowo wybrane kraje z różnych regionów świata (Polskę, Portugalię i Brazylię). Dowiedziono, że wybuch pandemii COVID-19 znacznie zmienił obraz lotnictwa, a kryzys wywołany pandemią był katastrofą dla tego rynku objawiającą się znaczącym pogorszeniem analizowanych wskaźników operacyjnych. Skala spadków w poszczególnych regionach świata była jednak zróżnicowana i zależała od lokalnych uwarunkowań występujących w poszczególnych krajach. Wystąpiło także zróżnicowanie rozmiarów spadków pomiędzy grupami przedsiębiorstw działających na rynku lotniczym. Kryzys wywołany pandemią COVID-19 pokazał ogromne zmiany na lotniczej mapie świata. Światowym liderem rynku pod względem wielu wskaźników zostały Chiny (m.in. największy port lotniczy na świecie pod względem liczby obsłużonych pasażerów) – w poprzednich latach dominowały w tym zakresie głównie Stany Zjednoczone. Dalszy rozwój sytuacji na rynku jest niezwykle interesującym zagadnieniem do analizy w kolejnych latach.

Biogram autora

Aleksander Szczypiński - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Aleksander Szczypiński, mgr, doktorant Szkoły Doktorskiej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jego główne zainteresowania badawcze związane są z finansami przedsiębiorstw oraz rynkiem lotniczym, w których to obszarach posiada wieloletnie doświadczenie praktyczne, zdobywane na stanowiskach kierowniczych w organie nadzoru oraz poszerzone poprzez zapewnianie doradztwa strategiczno-finansowego podmiotom rynku lotniczego w ramach własnej działalności.

Bibliografia

Airport Traffic Report. (2019; 2022, 27 listopada). Port Authority NY NJ. Pozyskano z: https://www. panynj.gov/airports/en/statistics-general-info.html

Airport Traffic Report. (2020; 2022, 27 listopada). Port Authority NY NJ. Pozyskano z: https://www. panynj.gov/airports/en/statistics-general-info.html

Airport Traffic Report. (2021; 2022, 27 listopada). Port Authority NY NJ. Pozyskano z: https://www. panynj.gov/airports/en/statistics-general-info.html

Boletins Estatísticos Trimestrais. (2022; 2022, 27 listopada). Autoridade Nacional da Aviação Civil. Pozyskano z https://www.anac.pt/vPT/Generico/PublicacoesINAC/BoletinsEstatisticosTrimestrais/ Paginas/BoletinsEstatisticosTrimestrais.aspx

Dados e Estatísticas. (2022, 27 listopada). Agência Nacional de Aviação Civil. Pozyskano z https://www. gov.br/anac/pt-br/assuntos/dados-e-estatisticas

Daily Traffic Variation – States. (2020; 2022, 27 listopada). Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL). Pozyskano z https://www.eurocontrol.int/Economics/2020- DailyTrafficVariation-States.html

Daily Traffic Variation – States. (2021; 2022, 27 listopada). Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL). Pozyskano z https://www.eurocontrol.int/Economics/2020- DailyTrafficVariation-States.html

Economic Performance of the Airline Industry. (2021; 2022, 27 listopada). Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych. Pozyskano z https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/ economic-reports/airline-industry-economic-performance---october-2021---report/

EUROCONTROL Forecast Update 2022–2028. (2022, 27 listopada). Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL). Pozyskano z https://www.eurocontrol. int/sites/default/files/2022–10/eurocontrol-seven-year-forecast-2022-2028-october-2022.pdf

Global Outlook for Air Transport. (2022; 2022, 27 listopada). Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych. Pozyskano z https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/ airline-industry-economic-performance---june-2022---report/

IATA Annual Review 2021. (2022, 27 listopada). Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych. Pozyskano z: https://www.iata.org/contentassets/c81222d96c9a4e0bb4ff6ced0126f0bb/iata-annual-review-2021.pdf

Industry Statistics (2022, 27 listopada). Pozyskano z: https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/airline-industry-economic-performance---october-2021---data-tables/

Number of passengers carried by selected airline groups in North America in 2021. (2022, 27 listopada). Pozyskano z: https://www.statista.com/statistics/1109993/largest-airlines-north-america--passengers/

Rossi, M., Kolte, A., Festa, G., Pawar, P., Gunardi, A. (2019). Financial structure instability as failure symptom in the aviation industry – the Jet Airways bankruptcy case. 12th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business, 1047–1057.

Statystyki według portów lotniczych. (2022, 27 listopada). Urząd Lotnictwa Cywilnego. Pozyskano z: https://ulc.gov.pl/_download/statystyki/wg_portow_lotniczych_4kw2021.pdf

Statystyki według przewoźników. (2019; 2022, 27 listopada). Urząd Lotnictwa Cywilnego. Pozyskano z: https://ulc.gov.pl/_download/regulacja_rynku/statystyki/2019/wg_przew_regularne_4kw2019. pdf

Statystyki według przewoźników. (2020; 2022, 27 listopada). Urząd Lotnictwa Cywilnego. Pozyskano z: https:// www.ulc.gov.pl/_download/regulacja_rynku/statystyki/4kw2020/wg_przew_regularne_4kw2020.pdf

Statystyki według przewoźników. (2021; 2022, 27 listopada). Urząd Lotnictwa Cywilnego. Pozyskano z: https://www.ulc.gov.pl/_download/statystyki/wg_przew_regularne_4kw2021.pdf

Suau-Sanchez, P., Voltes-Dorta, A., Cugueró-Escofet, N. (2020). An early assessment of the impact of COVID-19 on air transport: Just another crisis of aviation as we know it? Journal of Transport Geography, 86.

Szczypiński, A. (2022), Inicjatywy prośrodowiskowe kontra kryzys. Możliwość realizacji programów dążących do zrównoważenia rozwoju lotnictwa cywilnego w trakcie jednej z największych zapaści na rynku lotniczym w historii. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 65(3).

Tisdall, L., Zhang, Y., Zhang, A. (2021), COVID-19 impacts on general aviation – Comparative experiences, governmental responses and policy imperatives. Transport Policy, 110.

World Air Transport Statistics 2020 (2020; 2022, 27 listopada). Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych. Pozyskano z: https://www.iata.org/en/publications/store/world-air--transport-statistics/

World Air Transport Statistics 2021. (2021; 2022, 27 listopada). Pozyskano z https://www.iata.org/en/ publications/store/world-air-transport-statistics/

World Air Transport Statistics 2022. (2022; 2022, 27 listopada). Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych. Pozyskano z: https://www.iata.org/en/publications/store/world-air--transport-statistics/

World Airline Rankings: Top 100 airline groups by revenue and traffic 2020. (2022, 27 listopada). FlightGlobal. Pozyskano z: https://www.flightglobal.com/reports/world-airline-rankings-top-100- airline-groups-by-revenue-and-traffic-2020/145835.article

Pobrania

Opublikowane

2023-06-29

Jak cytować

Szczypiński, A. (2023). Czy powróciliśmy już do „business as usual”? Popandemiczna sytuacja na rynku lotniczym na przykładzie Polski, Portugalii i Brazylii, w świetle tendencji globalnych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 19(1), 86–107. https://doi.org/10.24917/20833296.191.7