Przedsiębiorczość w obliczu kryzysu gospodarczego: Czy to klucz do sukcesu?

Autor

  • Maksymilian Michalczak Eura 7, Kraków

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.211.22

Słowa kluczowe:

innowacje, kryzys gospodarczy, marketing internetowy, przedsiębiorczość, public relations

Abstrakt

Niniejszy artykuł koncentruje się na przedsiębiorczości w warunkach kryzysu gospodarcze- go, ukazując ją jako potencjalny czynnik sukcesu i stabilizacji dla firm oraz całych gospodarek. Głównym celem pracy jest zbadanie mechanizmów i strategii, które pozwalają przedsiębiorcom wykorzystać okres recesji w celu rozwoju lub przetrwania. W opracowaniu zastosowano dwustopniowe podejście metodologiczne: najpierw przeprowadzono analizę danych statystycznych oraz raportów (m.in. GUS, OECD, Banku Światowego, PARP), a następnie opracowano studia przypadków firm, które wchodziły na rynek w czasie zawirowań gospodarczych i odniosły sukces. Uzyskane wyniki wskazują, że elastyczność i zdolność do szybkiej adaptacji (np. przenoszenie działalności do internetu czy dywersyfikacja oferty) są kluczowe dla radzenia sobie ze spadkiem popytu i z ograniczonym dostępem do kapitału. Z kolei inwestycje w innowacje oraz efektywne zarządzanie finansami (w tym zdywersyfikowane źródła finan- sowania) sprzyjają budowaniu trwałej przewagi konkurencyjnej. Autor podkreśla też znaczenie synergii między przedsiębiorczością, marketingiem internetowym i działaniami public relations (PR), które wspólnie wzmacniają wizerunek rynkowy w trudnych czasach. Wnioski płynące z przeprowadzonych badań pokazują, że choć przedsiębiorczość nie stanowi uniwersalnego remedium na wszystkie negatywne skutki kryzysu, to może odgrywać rolę katalizatora rozwoju, zwłaszcza przy odpowiednim wsparciu instytucjonalnym i edukacyjnym. Oryginalnym wkładem artykułu jest wieloaspektowa analiza zjawiska w kontekście zarówno teorii ekonomicznych, jak i praktyki biznesowej, ze szczególnym uwzględnieniem integracji działań marketingowych i PR w strategiach przetrwania i wzrostu.

Biogram autora

Maksymilian Michalczak - Eura 7, Kraków

Maksymilian Michalczak, mgr, od ponad 18 lat specjalizuje się w komunikacji medialnej. Realizuje zadania PR-owe i marketingowe w Grupie Eura7, do której trafił z Ekstraklasy SA, gdzie odpowiadał za komunikację z mediami sportowymi. Jest współorganizatorem szkoleń marketingowych Internet ASAP, redaktorem branżowego serwisu Labber.pl, a także konsultantem i współprowadzącym pod- castu „Marketing Ludzkim Głosem”. Wcześniej przez dziewięć lat pracował w Wiśle Kraków SA. W krakowskim klubie zajmował stanowisko rzecznika prasowego, kierował pracą Biura Prasowego, odpowiadał za politykę informacyjną i marketingową klubu. Współtworzył projekty komunikacyjne i marketingowe dla takich marek jak adidas, EA Sports, nc+, LOTTO, Oshee, Tesco Polska, Tele-Fonika, Totolotek SA, Tyskie, Volvo, Verbena.

Bibliografia

Ács, Z.J., Audretsch, D.B. (2010). Entrepreneurship Research: An Interdisciplinary Survey and Introduction. New York: Springer.

Drucker, P.F. (1985). Entrepreneurship: Practice and Principles. New York: Harper & Row.

European Commission (2020). Entrepreneurship 2020 Action Plan. European Commission Publications. Fairlie, R.W. (2013). Entrepreneurship, economic conditions, and the great recession. Journal of Economics & Management Strategy, 22(2), 207–231.

Fritsch, M. (2011). The effect of new business formation on regional development: Empirical evidence, interpretation, and avenues for further research. W: M. Fritsch (red.), Research on Entrepreneurship and Regional Development. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 58–106.

GUS (2020). Rocznik statystyczny RP. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Kirzner, I.M. (1973). Competition and Entrepreneurship. Chicago: University of Chicago Press.

Latham, S. (2009). Contrasting strategic response to economic recession in start-up versus established software firms. Journal of Small Business Management, 47(2), 180–201.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2012). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2010–2011. Warszawa: PARP.

Porter, M.E. (1990). Competitive Advantage of Nations.. New York: The Free Press.

Reinhart, C.M., Rogoff, K.S. (2009). Time is Different: Eight Centuries of Financial Folly. Princeton: Princeton University Press.

Schumpeter, J.A. (2008). The Theory of Economic Development. New Brunswick: Transaction Publishers.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-29

Jak cytować

Michalczak, M. (2025). Przedsiębiorczość w obliczu kryzysu gospodarczego: Czy to klucz do sukcesu?. Przedsiębiorczość - Edukacja, 21(1), 321–332. https://doi.org/10.24917/20833296.211.22